Prodej nových obytných aut v Česku loni podle sdělení ČTK stoupl o 76 procent na 2361 vozidel. Celkově tak Češi v současnosti mají okolo 22.088 obytných aut a 31.396 přívěsů. Za posledních deset let se počet obytných automobilů zhruba ztrojnásobil. Vyplývá to z aktuálních údajů ministerstva dopravy.
Češi si loni nejvíce pořizovali obytné vozy v polointegrovaném provedení se čtyřmi nebo pěti místy na sezení, hmotností do 3,5 tuny, na podvozku Fiat Ducato nesoucí nejčastěji značku ze skupin Trigano nebo Erwin Hymer. Typicky tedy Adria nebo Carado/Sunlight. Podíl značky Fiat jako podvozkové platformy pro obytné vozy se pohybuje kolem 60 procent. Následuje značka Citroën s 12 procenty a Mercedes-Benz s osmi procenty. Podíl Fordu klesl pod šest procent a Volkswagen, který se zaměřuje na kempovací dodávky, měl pět procent trhu.
Zájem o trávení dovolené v karavanu podle výkonného ředitele internetové platformy Campiri Lukáše Janouška v posledních letech výrazně roste. "Že je o karavaning obrovský zájem, se nám potvrzuje stále. Třeba jen za za leden 2022 jsme totiž v porovnání s předchozím rokem zaznamenali nárůst v rezervacích o 500 procent," podotkl s tím, že firma si pro letošek stanovila osminásobný růst.
V ČR je podle Janouška necelých šest stovek kempů, z toho třetina je dostupná pro karavany a obytné vozy. "Zároveň je však třeba připočítat nižší desítky karavanových stání, tedy míst s přípojkou elektřiny a vody, a zhruba 50 parkovišť, kde je s obytnými vozy či karavany povolené přenocovat. Snadno se tak dostaneme přes tři stovky míst, kde lze nocovat," dodal.
V porovnání s karavanovými velmocemi, kterými jsou Německo, Francie nebo Rakousko, má Česko podle Janouška stále hodně co dohánět. "Rostoucí zájem o karavany ke koupi i k zapůjčení zvyšuje poptávku po kempech i stání mimo ně. A tak vznikají krásná karavanová stání například u vinic, na horách, u hotelů či restaurací. Spolu s tím také začínají kempy investovat do modernizace," dodal.
Na podporu výstavby vyhrazených karavanových stání potom byly již vypsané dotace. Zatímco na rok 2021 vypsaly dotační výzvu dva kraje dva, pro letošní rok to bylo již šest krajů.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.