Hold výročí 120 let ŠKODA Motorsport vzdaly týmy ŠKODA Muzea a centra stavby prototypů ŠKODA AUTO precizní rekonstrukcí ikonického závodního speciálu ŠKODA 1100 OHC Coupé. Znovuzrození kupé renovací dochovaného rámu, podvozku, agregátu a stavbou karoserie podle originální dokumentace umožnilo spojení tradičních postupů a nejmodernějších technologií. Atraktivní vůz je plně provozuschopný.
Projekt automobilu ŠKODA 1100 OHC s interním typovým označením 968, primárně určeného pro vytrvalostní závody na okruzích, byl zahájen již na jaře 1956. Koncem roku 1957 dospěla do finále stavba prvního ze dvou exemplářů s otevřenou karoserií ze sklolaminátu, který patří k magnetům sbírek mladoboleslavského ŠKODA Muzea. Dlouhodobě slaví úspěchy u diváků lemujících tratě domácích a zahraničních akcí historických vozidel. Druhý z vozů 1100 OHC je využíván britským importérem vozů ŠKODA k propagaci na tomto významném trhu, na němž je mladoboleslavská značka aktivní již od roku 1900.
V období 1959/1960 pokračoval projekt 968 dvojicí uzavřených provedení ŠKODA 1100 OHC Coupé. Některé osvědčené prvky sériově vyráběných modelů ŠKODA se podařilo účelně začlenit do progresivní koncepce závodního speciálu. Ovšem na rozdíl od starších typů ŠKODA SPORT a SUPERSPORT z konce 40. let již základ tohoto vozu netvořil páteřový nosník podvozku rozvidlený pro uložení motoru s rozvodem OHV. ŠKODA 1100 OHC Coupé využívala předností lehkého a zároveň tuhého prostorového rámu svařeného z tenkostěnných ocelových trubek. Přední kola vedl lichoběžník z dvojic nad sebou umístěných trojúhelníkových ramen, vzadu se uplatnila úhlová náprava s vlečenými rameny. Místo svazků listových pružin padla volba na prostorově úspornější a lehčí zkrutné tyče.
Vysunutí motoru za přední nápravu a spojení pětistupňové převodovky v jeden montážní celek s rozvodovkou zadní nápravy přispěly k takřka ideálnímu rozložení hmotnosti a vynikající ovladatelnosti dynamického speciálu. Vůz ŠKODA 1100 OHC Coupé (1959) poháněl nepřeplňovaný řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Hliníkový blok a klikový hřídel sdílel s rodinným modelem ŠKODA 440 „Spartak“, jehož výkon 40 koní (29,4 kW) při 4200 min-1 však speciál s upravenými spalovacími prostory a ventilovým rozvodem OHC, kompresním poměrem 9,3:1, dvěma karburátory, zdvojeným dynamo-bateriovým zapalováním Bosch nebo magnety Scintilla Vertex a řadou dalších modifikací výrazně překonával. Dosahoval úctyhodných 92 k (67,7 kW) při 7700 min-1. Oslňoval tak vysokým specifickým výkonem 85 koní na litr zdvihového objemu. Krátkodobě, například při předjíždění, snášel až 8500 min-1. V závislosti na volbě stálého převodu (podle charakteru závodní trati) dosahoval dvoumístný vůz s hliníkovou karoserií a základní hmotností pouhých 555 kg maxima asi 200 km/h. Účinné a spolehlivé zastavení zajistily dvouokruhové brzdy, pro zmenšení neodpružených hmot s bubny zadních kol u rozvodovky.
Aktivní závodní kariéra dvojice vozů ŠKODA 1100 OHC Coupé spadá do období 1960-1962. Po jejím ukončení, vynuceném změnou technických předpisů a útlumem závodní kategorie sportovních vozů do 1100 cm3, následoval v roce 1966 tehdy obvyklý odprodej speciálů soukromým zájemcům. Během používání v běžném provozu byla obě kupé zničena při haváriích. První majitel exempláře, jehož dochované komponenty byly nedávno využity při rekonstrukci, vyměnil pohonnou jednotku 1100 OHC za praktičtější sériový čtyřválec OHV z modelu FELICIA, závodní motor byl poté vystaven v mladoboleslavském učilišti a na návrat do závodního vozu čekal půl století. Druhý majitel s kupé bohužel havaroval, z hořícího vraku unikl otvorem po zadním plexiskle, hliníková karoserie ale byla požárem nenávratně poškozena. Demontovaná unikátně řešená zadní náprava spolu s převodovkou byla poté zařazena do sbírek Národního technického muzea v Praze (NTM), které je před 25 lety vstřícně poskytlo ŠKODA Muzeu. Prostorový rám vozu, byť rozřezaný na tři kusy, zato včetně kompletní přední nápravy a dalších dochovaných dílů, získalo ŠKODA Muzeum v roce 2014 od soukromého sběratele.
Znovuzrození legendy
Ambiciózní projekt restaurování by nebyl možný bez zkušeností odborníků ŠKODA Muzea s pracemi na otevřeném provedení ŠKODA 1100 OHC. A také bez původní technické dokumentace, dochované ve sbírkách Archivu ŠKODA AUTO v takřka kompletní podobě, včetně všech řezů a výkresu osvětlujícího zástavbu jednotlivých skupin. Originální mechanické komponenty naštěstí vykazovaly poměrně malé opotřebení, vůz se totiž zúčastnil jen pěti závodů. Renovace kompletního podvozku s nově vyrobeným chladičem, nádrží a dalšími prvky byla hotova na sklonku roku 2015.
Místo původně zvažovaného vystavení podvozku v expozici ŠKODA Muzea vedle otevřeného provedení bylo rozhodnuto o rekonstrukci kupé do podoby plně funkčního vozu.
Nejnáročnější úkol představovala rekonstrukce samotné hliníkové karoserie kupé. Autorem jejího původního návrhu byl interní mladoboleslavský designér Jaroslav Kindl. Tehdejší truhláři podle jeho podkladů vytvořili dřevěnou maketu. Hliníkové panely ručně vyklepávala parta klempířů, díly byly spojeny svařováním a nýtováním.
Restaurátorská dílna ŠKODA Muzea při rekonstrukci spojila síly s centrem stavby prototypů ŠKODA AUTO. Ostatně předchůdci těchto specialistů kdysi kupé postavili. Na základě skenů 2D výkresů v měřítku 1:1 vznikla síť křivek ve 3D, pokrytých plochami. Ověřování a korekce tvarů jednotlivých prvků, například oblasti přední části a zadních svítilen, trvaly desítky hodin. Bylo třeba konfrontovat dochované fotografie s výkresovou dokumentací a 3D modelem. Ve virtuálním studiu si odborníci mohli vůz prohlédnout ze všech stran a následně provést další dílčí korekce. Pro další kolo ověřování tvarů vznikly modely ve zmenšeném měřítku a následně modely předního a zadního rohu karoserie v měřítku 1:1. Po odborném posouzení, následných úpravách a konečném schválení dotvořili konstruktéři ŠKODA AUTO přepážky, podběhy a další prvky karoserie, běžně skryté pohledům.
Samotná karoserie vznikala z hliníkových plechů tloušťky 0,8 mm a 1,0 mm, i ve 21. století svařovaných a doklepávaných ručně. Obě vyrobená kupé měla původně modrou barvu karoserie, která vznikla chemickou úpravou eloxováním. V ostrém závodním provozu se však tato povrchová úprava neosvědčila, a tak se od poloviny sezóny 1962 na obou vozech objevilo aktuální červené zbarvení.
K dosažení tohoto náročného cíle patřilo i obstarání řady drobnějších komponentů shodných s dobovými sériově vyráběnými vozy ŠKODA. Například vnější kliky dveří kupé odpovídají automobilu ŠKODA 1200 „Sedan“, některé spínače a spínací skříňku používaly modely ŠKODA 440 „Spartak“ a OCTAVIA, trojramenný volant potažený černou umělou hmotou, dobře patrný na dobových výkresech a fotografiích, zase odkazuje na předválečný bestseller ŠKODA POPULAR.
Výsledkem profesionálního několikaletého restaurování je plně provozuschopný exponát ŠKODA Muzea, jeden z významných příspěvků k oslavám 120 let ŠKODA Motorsport, které si automobilka připomínala během celého roku 2021.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?