Češi si loni zařádili, vybodovalo se jich zase víc

Kontrola okresů
Kontrola okresů, foto: youtube.com
ČTK , AutoRoad.cz 5. února 2022 00:14
Sdílej:

Více než 41.200 řidičů přišlo v loňském roce o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu 12 trestných bodů. Proti roku 2020 je to nárůst asi o tisíc řidičů. Alespoň jeden bod v hodnocení pak za přestupek dostalo přes 423.000 motoristů, což je 6,17 procenta všech registrovaných řidičů v Česku. Vyplývá to podle sdělení ČTK ze statistik ministerstva dopravy. Bodový systém v ČR funguje 16 let.

Podle ministerstva se v loňském roce dopustilo bodovaného dopravního přestupku 423.283 řidičů. Jejich podíl v posledních letech pravidelně klesá, i když pouze ve stovkách případů. Je to však nejnižší číslo od zavedení bodového systému v roce 2006. Podíl bodovaných přitom klesá nepřetržitě od roku 2009. Nejvyšší podíl "bodovaných" řidičů je při přepočtu na registrované řidiče v Moravskoslezském kraji, nejnižší pak v Praze.

Stoupá naopak počet řidičů, kteří dosáhli maximálního počtu bodů a minimálně na rok přišli o řidičský průkaz. Loni se to týkalo 41.268 řidičů. Nejvíce, přes 5700, jich bylo ve Středočeském kraji. Největší skupinu řidičů, kteří takto ztratili řidičské oprávnění, tvoří muži ve věku kolem 35 let.

Mezi nejčastější přestupky, za které jsou udělovány body, tradičně patří překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h, nepřipoutání se bezpečnostními pásy a používání mobilního telefonu za jízdy.

Někteří řidiči zkoušejí snižovat své bodové konto absolvováním dobrovolného školení bezpečné jízdy. Při jeho úspěšném absolvování získají nárok na odečet tří trestných bodů, zúčastnit se však mohou pouze ti, kteří dosud dostali maximálně deset bodů. Loni toho využilo 1265 řidičů. Motoristům jsou také umazávány čtyři body v případě, že se 12 po sobě jdoucích měsíců nedopustili žádného "bodovaného" přestupku. Vloni se takto snížilo bodové skóre u více než 334.000 řidičů.

Ministerstvo dopravy už dlouhodobě chystá úpravu bodového systému. Návrh především zjednodušuje bodový systém na tři sazby, které budou udělovány podle závažnosti přestupků. Zpřísnit by se měly také sankce za zvlášť závažné přestupky, u těch bagatelních, jako je například špatné parkování, by se naopak měly snížit. Předchozí vedení ministerstva už návrh v minulosti předložilo k projednání Poslanecké sněmovně, projednaný však nebyl. Současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už avizoval, že chce předchozí návrh ještě upravit. Kdy by měl opravdu začít nový bodový systém fungovat, tak nyní není zřejmé.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.