Více než 41.200 řidičů přišlo v loňském roce o řidičské oprávnění kvůli dosažení maximálního počtu 12 trestných bodů. Proti roku 2020 je to nárůst asi o tisíc řidičů. Alespoň jeden bod v hodnocení pak za přestupek dostalo přes 423.000 motoristů, což je 6,17 procenta všech registrovaných řidičů v Česku. Vyplývá to podle sdělení ČTK ze statistik ministerstva dopravy. Bodový systém v ČR funguje 16 let.
Podle ministerstva se v loňském roce dopustilo bodovaného dopravního přestupku 423.283 řidičů. Jejich podíl v posledních letech pravidelně klesá, i když pouze ve stovkách případů. Je to však nejnižší číslo od zavedení bodového systému v roce 2006. Podíl bodovaných přitom klesá nepřetržitě od roku 2009. Nejvyšší podíl "bodovaných" řidičů je při přepočtu na registrované řidiče v Moravskoslezském kraji, nejnižší pak v Praze.
Stoupá naopak počet řidičů, kteří dosáhli maximálního počtu bodů a minimálně na rok přišli o řidičský průkaz. Loni se to týkalo 41.268 řidičů. Nejvíce, přes 5700, jich bylo ve Středočeském kraji. Největší skupinu řidičů, kteří takto ztratili řidičské oprávnění, tvoří muži ve věku kolem 35 let.
Mezi nejčastější přestupky, za které jsou udělovány body, tradičně patří překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h, nepřipoutání se bezpečnostními pásy a používání mobilního telefonu za jízdy.
Někteří řidiči zkoušejí snižovat své bodové konto absolvováním dobrovolného školení bezpečné jízdy. Při jeho úspěšném absolvování získají nárok na odečet tří trestných bodů, zúčastnit se však mohou pouze ti, kteří dosud dostali maximálně deset bodů. Loni toho využilo 1265 řidičů. Motoristům jsou také umazávány čtyři body v případě, že se 12 po sobě jdoucích měsíců nedopustili žádného "bodovaného" přestupku. Vloni se takto snížilo bodové skóre u více než 334.000 řidičů.
Ministerstvo dopravy už dlouhodobě chystá úpravu bodového systému. Návrh především zjednodušuje bodový systém na tři sazby, které budou udělovány podle závažnosti přestupků. Zpřísnit by se měly také sankce za zvlášť závažné přestupky, u těch bagatelních, jako je například špatné parkování, by se naopak měly snížit. Předchozí vedení ministerstva už návrh v minulosti předložilo k projednání Poslanecké sněmovně, projednaný však nebyl. Současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už avizoval, že chce předchozí návrh ještě upravit. Kdy by měl opravdu začít nový bodový systém fungovat, tak nyní není zřejmé.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.