Japonská prémiová značka Lexus uvádí na trh dosud nejbezpečnější model ve své historii. Nové luxusní SUV střední třídy NX přináší nové technologie a bezpečnostní prvky na ochranu celé posádky a snížení rizika dopravní nehody.
Jednou z nových funkcí je inteligentní asistent pro bezpečné opuštění vozidla. Asistent je propojený s novou elektronickou západkou pro nastupování a vystupování z vozidla a využívá radar systému sledování slepého úhlu, který rozpoznává vozidla blížící se zezadu.
Hrozí-li riziko otevření dveří do dráhy projíždějícího vozidla nebo cyklisty, asistent rozbliká varovnou kontrolku ve vnějším zpětném zrcátku, aktivuje zvukovou výstrahu a zruší odblokování dveří. Vůz tak za řidiče zkontroluje, zda je možné bezpečně vystoupit.
Lexus je prvním výrobcem, který tuto bezpečnostní technologii spojil se systémem elektronické západky, za což si vysloužil ocenění Secure Car, v překladu bezpečný vůz, v prestižním francouzském klání Automobile Awards 2021, pořádaném motoristickým klubem Automobile Club de France. Asistent dokáže předejít 95 procentům nehod způsobeným nesprávně načasovaným nebo neuváženým otevřením dveří vozu.
Asistent je jednou ze součástí třetí generace bezpečnostního paketu Lexus Safety System+, který jako první využívá právě model NX. Ten nabízí nejen nové funkce, ale i schopnost rozpoznat mnohem více rizik v silničním provozu. Dokáže řidiče nejen upozorňovat, ale i aktivně brzdit nebo řídit vůz ve snaze předejít nehodě, případně alespoň zmírnit důsledky nevyhnutelné srážky.
Systém lépe zabraňuje srážce
Modernizovaný předkolizní bezpečnostní systém PCS prostřednictvím radaru a kamery identifikuje chodce a motocykly v dráze vozidla a dostal rovněž vylepšenou funkci rozpoznání zvýšeného rizika střetu s blížícími se objekty při odbočování vozidla na křižovatkách. Nová funkce nouzového asistenta řízení pak rozpoznává situace, kdy řidič náhle zatočí volantem ve snaze vyhnout se překážce, například chodci nebo stojícímu vozidlu.
Automaticky pomáhá vyhnout se střetu, aniž by vozidlo opustilo původní jízdní pruh. Vůz kromě toho dokáže rozpoznat a potlačit neúmyslné náhlé zrychlení při pomalé jízdě. Vylepšený PCS tak proti předchozí generaci dokáže snížit rizika nehody o více než třetinu.
Jednodušší řízení auta
Lexus Safety System+ se zároveň snaží řidiči ulehčit řízení vozu. Například inteligentní adaptivní tempomat automaticky přizpůsobuje rychlost podle poloměru zatáček ve směru jízdy a rychlosti jízdy vozidel vpředu. Pomáhá také s hladším předjížděním včetně zrychlování ihned poté, co řidič použije směrový ukazatel.
Také dokáže automaticky zpomalit, když se vozidlo zařadí za pomaleji jedoucí automobil. S bezpečnou jízdou v daném jízdním pruhu pomáhá i systém upozornění na opuštění jízdního pruhu a asistent semiautonomní jízdy.
Digitální zpětné zrcátko
Na přání Lexus dodává digitální zpětné zrcátko, které zprostředkuje čistší a ničím nerušený výhled s přenosem obrazu ze zadní kamery v reálném čase. Při jízdě v noci nebo za zhoršeného počasí je obraz kvalitnější než v případě běžného zrcátka. Další výhodou je neomezený výhled v případě, kdy má vůz plně naložený zavazadlový prostor.
Zájemci si navíc mohou objednat rozšířený bezpečnostní paket, jehož součástí je i pomocník pro změnu jízdního pruhu s automatickým řízením po použití směrového ukazatele při přejíždění z
pruhu do pruhu na dálnici, resp. systém upozorňování na křižující objekty před vozidlem, který varuje před špatně viditelnými vozidly blížícími se zleva či zprava při pomalém vjíždění do křižovatky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?