Do seznamu zemí, které v Evropě zavádějí elektronickou dálniční známku, bude nově patřit i Slovinsko. To je pro Čechy každý rok v bezmála milionovém počtu mířící k Jadranu velmi důležitá informace. Tak prosté to ale není. Nyní, tedy v prosinci 2021 a lednu 2022, ještě bude platit přechodné období, kdy zůstanou ve hře tradiční nalepovací kupóny nebo výhradně celoroční elektronické známky. Již zakoupené celoroční „papírové“ známky pro rok 2021 neztrácejí svoji platnost až do 31. ledna 2022.
Od února 2022 pak už všechny typy vinět budou mít podle informací ÚAMK výhradně elektronickou podobu. V platnosti zůstávají – ceny, stejně jako doba platnosti krátkodobých známek. Tedy 7 denní a měsíční (pro vozidla do hmotnosti 3,5 tuny). Majitelé motocyklů pak budou nadále moci využívat vinět s dobou platnosti: rok, půl roku a týden. Nákup bude možný jak prostřednictvím elektronických stránek, tak ve vybraných prodejnách na území Slovinska.
Novinkou je, že roční elektronická viněta již nebude vázána na kalendářní rok, ale zůstane platná po dobu jednoho roku od zvoleného data, které určí motorista dnem nákupu. Například jestliže zvoleným datem začátku platnosti bude 15. dubna 2022, bude platnost trvat do 15. dubna 2023, včetně. Je důležité upozornit, že všechny typy elektronických dálničních známek musí být zakoupeny soukromými osobami maximálně 30 dní před zvoleným datem platnosti.
Odborníci ÚAMK zde odkazují na dřívější obdobný postup v Rakousku. Důvodem je evropská norma, která hovoří o tom, že zboží zakoupené elektronickou cestou lze do měsíce vrátit bez udání důvodu. Což by mohlo některé nepoctivce vést k tomu, že by si sice zakoupili měsíční kupón elektronickou cestou, ale před koncem jeho platnosti by jej vrátili bez udání důvodu, byť by ho využili. Pro právnické osoby, tedy firmy bude nákup vypadat trochu jinak. Bude možný na základě vytvoření online nabídky a převodu na transakční účet DARS, tedy slovinského správce dálniční sítě. V tomto případě bude nutné známku objednat nejméně čtyři pracovní dny před začátkem prvního dne její platnosti.
Slovinská elektronická viněta bude svázána s registrační značkou vozidla. Pro nákup tedy bude třeba uvést registrační značku vozidla, pro které je e-viněta zakoupena, e-mailovou adresu, a zvolený způsob bezhotovostní platby (například platební kartou). Tak bude zakoupena online. Po vytvoření uživatelského účtu lze připomenutí a zprávy přijímat bezplatně.
I v opačném případě, když motorista zakoupí dané zboží fyzicky v prodejně (čerpací stanice a u dalších prodejců), bude on zodpovědný za správnost zadání registračního čísla do systému. Proto experti ÚAMK zdůrazňují, že je vhodné si registrační číslo správně zapsat a zkontrolovat, nikoliv hlásit v prodejně SPZ tak zvaně „po paměti“. Slovinská strana upozorňuje, že pokud se registrační značka v systému neshoduje s registrační značkou vozidla, bude to odpovědnými orgány vnímáno tak, že mýtné za vozidlo nebylo zaplaceno, což je přestupek, za který může být uložena pokuta, a to ve výši 300 eur. K tomu se řadí ještě jedna povinnost, a to je správné přiřazení vlastního vozidla do odpovídající třídy. Za správnost zápisu registrační značky a volbu třídy mýtného odpovídá zákazník. Odborníci ÚAMK je proto znovu připomínají, jaké jsou platné kategorie.
Třída mýtného 1: jednostopá vozidla. Ceny: roční 55 eur, pololetní 39 eur, týdenní 7,50 eura. Třída 2A: vozidla do hmotnosti 3,5 tuny, jejichž výška kapoty nepřesahuje 1,3 m. Ceny: roční 110 eur, měsíční 30 eur, týdenní 15 eur. Třída 2B: vozidla s maximální hmotností 3,5 tuny, jejichž výška kapoty přesahuje 1,3 m. Ceny: roční 220 eur, měsíční 60 eur, týdenní 30 eur.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?