Novou apku pro řidiče spustí ve Vídni. Tak trochu sci-fi

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 11. listopadu 2021, 01:03 Google+

Projet městem na zelenou bývá často nedostupným snem. Vídeňským řidičům a cyklistům se už ale možná blýská na lepší časy. Město bude na frekventovaných ulicích v centru testovat aplikaci, která řidičům ukáže příchod zelené vlny. Magistrát si slibuje zvýšení plynulosti dopravy a bezpečnosti i snížení emisí, a to i na světoznámé Ringstraße.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

V dopravní politice klade Vídeň dlouhodobě důraz na rozvoj a zkvalitňování veřejné dopravy a zlepšování podmínek pro pěší a cyklisty. Pracovníci radnice se však zabývají i způsoby, jak přispět ke zlepšení obecné dopravní situace ve dvoumilionové metropoli. Jednou z nových cest se může stát i chytré řízení dopravy. „Nyní proto spouštíme pilotní projekt, jehož první část, aplikace Zelená vlna Vídeň (Grüne Welle Wien), může ušetřit až 15 procent emisí,“ uvedla vídeňská radní pro mobilitu a digitalizaci Ulli Sima. Vídeň na akci spolupracuje se společností Kapsch TrafficCom, která vyvíjí inteligentní dopravní systémy.

Speciální software nyní propojuje 75 vídeňských semaforů na Ringstraße, frekventované Prinz-Eugen-Straße, přivaděči Landstraßer Gürtel a klíčových dopravních tepnách na obou stranách bočního ramene Dunaje. Celková délka úseků dosahuje 17 kilometrů. Řidiči a cyklisté zde mohou využít aplikaci, která jim ukáže individuální zelenou vlnu pro průjezd těmito úseky. Aplikace na základě GPS zobrazí, při jaké povolené rychlosti se cyklisté a řidiči dostanou k semaforu v době, kdy se na něm rozsvítí zelená. Těm, kdo už stojí na červené, se zobrazí čas do přepnutí na zelenou. Účastníci provozu díky tomu mohou upravit svoji rychlost podle signálů semaforu a pokud už stojí na červené, mohou se lépe připravit na rozjezd. Díky všem výhodám Vídeň předpokládá, že vozidla mohou dosáhnout až patnáctiprocentní úspory emisí CO2.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

„Vídeň se v oblasti mobility stává jednou z předních metropolí v Evropě,“ uvedl při představení projektu Georg Kapsch, ředitel stejnojmenné telematické firmy, a nastínil budoucí vývoj. „Přes novou aplikaci pro chytré telefony Zelená vlna Vídeň budou semafory ve městě chytře komunikovat s účastníky provozu. Aby se omezila tvorba dopravních zácp, budou v dalším kroku, který má být v testované oblasti implementován do poloviny roku 2023, upravovány zelené signály na semaforech flexibilně podle skutečného objemu provozu. Tím lze zásadně snížit stres a zátěž životního prostředí,“ doplnil Kapsch.

Pokud se testovací provoz aplikace na zelenou vlnu ve Vídni osvědčí, připojí Vídeň do systému dalších 600 semaforů na hlavních trasách. Tento projekt je přitom podle radnice teprve začátkem velké digitalizace vídeňské silniční dopravy. Pod heslem „Dopravní management 2.0“ chce Vídeň kromě chytrých semaforů podporovat i chytré navigace, které se dovedou vyhnout problémovým a citlivým místům jako jsou školy. Radnice chce usilovat i o to, aby se podobné funkce výhledově staly součástí výbavy automobilů. „To, co ještě dnes zní trochu jako sci-fi, by se v dohledné době mohlo stát zcela běžným. Protože právě to všechno umožňují propojené a chytré dopravní systémy, které nyní ve Vídni testujeme,“ uzavřela vídeňská radní pro mobilitu a digitalizaci.

Vytisknout

Diskuze: Novou apku pro řidiče spustí ve Vídni. Tak trochu sci-fi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

FlixBus se připravuje na vodíkový pohon dálkových autobusů

FlixBus se připravuje na radikální změnu v autobusové přepravě

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud