Půjčování obytných vozů je hitem a zájemců o takový způsob cestování stále přibývá. Až 75 % zákazníků přicházejících do půjčoven jsou ovšem karavanisté začátečníci, kteří mívají z pronájmu obavy. Jednou z nich je, zda jim budou stačit limity kilometrů, které si stanovuje zhruba 80 % pronajímatelů.
Z dat největšího agregátoru obytných vozů k pronájmu v Česku, platformy Campiri, však vyplývá, že průměrný zákazník najede při šestidenní zápůjčce pouhých sto osmdesát kilometrů za den. Denní limity se ale nejčastěji pohybují v rozmezí od tří set do třistapadesáti kilometrů. Vždy se navíc jedná o průměrný denní nájezd, a tak je možné jeden den ujet padesát a druhý den pět set kilometrů. Omezený nájezd se tím pádem stává pomyslným strašákem. Navíc limit ujeté vzdálenosti při zapůjčení vozidla na 7 a více dní často odpadá.
„Tím, že si jednotlivé půjčovny nastavují omezené nájezdy, předchází přílišnému opotřebení svých vozů a snižují riziko, že by se na cestách mohlo něco stát. Zároveň se chtějí vyvarovat extrémů. Vím dokonce o případu, kdy si zákazník půjčovny během třídenní zápůjčky odstěhoval v obytném voze celý byt z Francie. Přesto zde není důvod k obavám. Ať už proto, že při delším zapůjčení limity padají, nebo protože z našich dat víme, že limit překročí jen okolo tří procent zákazníků,“ říká CEO Campiri Lukáš Janoušek.
Každá půjčovna obytných vozů, která si limit kilometrů nastaví, má svůj vlastní systém. Ten se liší nejen ve způsobu nastavení omezení, ale také v placení penále. Nejrozšířenější je však omezení výše nájezdu na den a zpoplatnění dalších kilometrů přes limit. Poplatek za nadlimitní kilometr se v Česku běžně pohybuje mezi šesti až sedmi korunami a nejčastější mezní hodnota kilometrů bývá okolo tří set na jeden den. Je však třeba si uvědomit, že jde o průměrnou hodnotu. Není tak problém během jednoho dne dojet například do Francie a po zbývající čas dovolené se jen projíždět po okolí.
„Při zapůjčení na více než 7 dní většina půjčoven umožňuje neomezený nájezd a někdy je možné si tuto možnost zvlášť přikoupit. I při nastavení limitu tři sta kilometrů na den to však znamená 2 100 km na 7 dní, přitom z našich dat víme, že průměr na šestidenní zapůjčení činí zhruba 1 000 km. Překročit stanovený limit by tak znamenalo, že by člověk v podstatě strávil dovolenou na silnici. A to by při cestovní rychlosti 110 km/h v případě větších obytných vozů bylo také značně vyčerpávající,“ doplňuje Janoušek.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.