Půjčování obytných vozů je hitem a zájemců o takový způsob cestování stále přibývá. Až 75 % zákazníků přicházejících do půjčoven jsou ovšem karavanisté začátečníci, kteří mívají z pronájmu obavy. Jednou z nich je, zda jim budou stačit limity kilometrů, které si stanovuje zhruba 80 % pronajímatelů.
Z dat největšího agregátoru obytných vozů k pronájmu v Česku, platformy Campiri, však vyplývá, že průměrný zákazník najede při šestidenní zápůjčce pouhých sto osmdesát kilometrů za den. Denní limity se ale nejčastěji pohybují v rozmezí od tří set do třistapadesáti kilometrů. Vždy se navíc jedná o průměrný denní nájezd, a tak je možné jeden den ujet padesát a druhý den pět set kilometrů. Omezený nájezd se tím pádem stává pomyslným strašákem. Navíc limit ujeté vzdálenosti při zapůjčení vozidla na 7 a více dní často odpadá.
„Tím, že si jednotlivé půjčovny nastavují omezené nájezdy, předchází přílišnému opotřebení svých vozů a snižují riziko, že by se na cestách mohlo něco stát. Zároveň se chtějí vyvarovat extrémů. Vím dokonce o případu, kdy si zákazník půjčovny během třídenní zápůjčky odstěhoval v obytném voze celý byt z Francie. Přesto zde není důvod k obavám. Ať už proto, že při delším zapůjčení limity padají, nebo protože z našich dat víme, že limit překročí jen okolo tří procent zákazníků,“ říká CEO Campiri Lukáš Janoušek.
Každá půjčovna obytných vozů, která si limit kilometrů nastaví, má svůj vlastní systém. Ten se liší nejen ve způsobu nastavení omezení, ale také v placení penále. Nejrozšířenější je však omezení výše nájezdu na den a zpoplatnění dalších kilometrů přes limit. Poplatek za nadlimitní kilometr se v Česku běžně pohybuje mezi šesti až sedmi korunami a nejčastější mezní hodnota kilometrů bývá okolo tří set na jeden den. Je však třeba si uvědomit, že jde o průměrnou hodnotu. Není tak problém během jednoho dne dojet například do Francie a po zbývající čas dovolené se jen projíždět po okolí.
„Při zapůjčení na více než 7 dní většina půjčoven umožňuje neomezený nájezd a někdy je možné si tuto možnost zvlášť přikoupit. I při nastavení limitu tři sta kilometrů na den to však znamená 2 100 km na 7 dní, přitom z našich dat víme, že průměr na šestidenní zapůjčení činí zhruba 1 000 km. Překročit stanovený limit by tak znamenalo, že by člověk v podstatě strávil dovolenou na silnici. A to by při cestovní rychlosti 110 km/h v případě větších obytných vozů bylo také značně vyčerpávající,“ doplňuje Janoušek.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.