Pandemie koronaviru výrazně ovlivnila nakupování ojetých vozů. Více než polovina (54 %) lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tvrdí, že kvůli zhoršené či nejisté finanční situaci změnila svoje nákupní chování. Z průzkumu společnosti Cebia, kterého se účastnilo téměř 400 kupujících, vyplynulo, že kromě poptávky po levnějších vozech stoupla i doba prodeje a potřeba kupujících znát o autě maximum dostupných informací.
Nejčastěji lidé uvádí, že vůz déle vybírají (28 % ze všech kupujících). Je to dáno především jejich ekonomickou situací a obavami o budoucí příjmy. Chtějí mít proto jistotu, že si vyberou spolehlivý vůz, u kterého je nepřekvapí neočekávané náklady na opravy a údržbu. Dalším faktorem pro delší vybírání vozu je, že 20 % kupujících hledá nyní levnější vůz, než původně plánovali. Není proto překvapivé, že jim jeho hledání zabere více času. S klesající cenou totiž obecně roste stáří vozu a u starších vozů panují větší obavy o jejich technický stav. Téměř pětina respondentů (18 %) se proto více zaměřuje na prověření historie vozů, neboť se – oprávněně – obávají zatajených havárií či stočeného tachometru.
Stejný vůz za méně peněz? I proto lidé hledají vůz déle
Nejčastěji přitom lidé plánují snížit investici do koupi vozu o více než 50 000 Kč (35 % těch, kteří si plánují pořídit levnější vůz). Úsporu ve výši okolo 50 000 Kč uvádí dalších 26 %. „Znamená to, že tři pětiny z těch, kteří musí nebo chtějí vložit do koupi vozu méně peněz (tj. 12 % ze všech kupujících), plánují snížit výdaje minimálně o 20 % průměrné ceny ojetého auta, což je poměrně hodně,“ myslí si Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, u které si kupující mohou prověřit historii vozu a zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, nebylo havarované, či zda prodejce uvádí skutečný rok výroby a nesnaží se vůz omladit. Průměrná inzerovaná cena za ojeté auto se drží zhruba na úrovni 230 000 Kč, na odbyt jdou ale více vozy levnější.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Pokud chtějí kupující levnější auto, musí přiměřeně k tomu, kolik chtějí ušetřit, slevit ze svých požadavků. Ochota ustoupit od požadovaných parametrů vozidla však není vysoká. Ze svých požadavků je jednoznačně ochotno slevit jen zhruba 2,5 % kupujících, spíše ochotna je zhruba další desetina. Nejčastěji lidé nechtějí slevit z objemu a výkonu motoru (26 %), 25 % nechce slevit ze stáří vozu a 24 % z počtu najetých km. Ze značky či modelu vozu nechce ustoupit 21 % respondentů.
„Ukazuje se, že lidé nezřídka hledají auto velice podobné svým původním požadavkům, ale za výrazně nižší cenu. To je důvodem, proč nyní stoupá počet podvodů s ojetými vozy a stoupá tak riziko koupě auta se stočeným tachometrem či zatajenou havárií. Další cestou, která na první pohled uspokojí přání zákazníka i prodávajícího, je omlazování vozu neuváděním skutečného roku jeho výroby,“ varuje Pajer.
16 % lidí volí ojetý vůz místo nového
Snížení částky, kterou jsou lidé ochotni do pořízení auta investovat, vedlo ale i k tomu, že 16 % kupujících volí ojetý vůz místo nového. „Určitou roli mohou mít i výpadky ve výrobě nových vozů, ale důležitějším faktorem pro takové rozhodnutí je spíš finanční situace domácností,“ poukazuje.
Jen 7 % kupujících záleží nyní více na ekonomii provozu, tedy co nejnižších nákladech na provoz vozidla. Naopak to, že by lidé začali ve velkém kupovat ojetá auta, aby nemuseli cestovat hromadnou dopravou, kde hrozí riziko nákazy koronavirem, se neprokázalo. Snížení rizika nákazy jako důvod pro koupi ojetého auta uvedla jen necelá 4 % všech respondentů. Stejný podíl kupujících pak uvedl, že si plánuje naopak pořídit dražší vůz. „Je možné, že tito lidé si oproti původním představám plánují ponechat vůz na delší dobu, a proto do něj chtějí více investovat,“ uvedl Pajer.
Aktualizovali jsme text v prvním odstavci. Za chybu se omlouváme a děkujeme za upozornění.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?