Pandemie koronaviru výrazně ovlivnila nakupování ojetých vozů. Více než polovina (54 %) lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tvrdí, že kvůli zhoršené či nejisté finanční situaci změnila svoje nákupní chování. Z průzkumu společnosti Cebia, kterého se účastnilo téměř 400 kupujících, vyplynulo, že kromě poptávky po levnějších vozech stoupla i doba prodeje a potřeba kupujících znát o autě maximum dostupných informací.
Nejčastěji lidé uvádí, že vůz déle vybírají (28 % ze všech kupujících). Je to dáno především jejich ekonomickou situací a obavami o budoucí příjmy. Chtějí mít proto jistotu, že si vyberou spolehlivý vůz, u kterého je nepřekvapí neočekávané náklady na opravy a údržbu. Dalším faktorem pro delší vybírání vozu je, že 20 % kupujících hledá nyní levnější vůz, než původně plánovali. Není proto překvapivé, že jim jeho hledání zabere více času. S klesající cenou totiž obecně roste stáří vozu a u starších vozů panují větší obavy o jejich technický stav. Téměř pětina respondentů (18 %) se proto více zaměřuje na prověření historie vozů, neboť se – oprávněně – obávají zatajených havárií či stočeného tachometru.
Stejný vůz za méně peněz? I proto lidé hledají vůz déle
Nejčastěji přitom lidé plánují snížit investici do koupi vozu o více než 50 000 Kč (35 % těch, kteří si plánují pořídit levnější vůz). Úsporu ve výši okolo 50 000 Kč uvádí dalších 26 %. „Znamená to, že tři pětiny z těch, kteří musí nebo chtějí vložit do koupi vozu méně peněz (tj. 12 % ze všech kupujících), plánují snížit výdaje minimálně o 20 % průměrné ceny ojetého auta, což je poměrně hodně,“ myslí si Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, u které si kupující mohou prověřit historii vozu a zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, nebylo havarované, či zda prodejce uvádí skutečný rok výroby a nesnaží se vůz omladit. Průměrná inzerovaná cena za ojeté auto se drží zhruba na úrovni 230 000 Kč, na odbyt jdou ale více vozy levnější.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Pokud chtějí kupující levnější auto, musí přiměřeně k tomu, kolik chtějí ušetřit, slevit ze svých požadavků. Ochota ustoupit od požadovaných parametrů vozidla však není vysoká. Ze svých požadavků je jednoznačně ochotno slevit jen zhruba 2,5 % kupujících, spíše ochotna je zhruba další desetina. Nejčastěji lidé nechtějí slevit z objemu a výkonu motoru (26 %), 25 % nechce slevit ze stáří vozu a 24 % z počtu najetých km. Ze značky či modelu vozu nechce ustoupit 21 % respondentů.
„Ukazuje se, že lidé nezřídka hledají auto velice podobné svým původním požadavkům, ale za výrazně nižší cenu. To je důvodem, proč nyní stoupá počet podvodů s ojetými vozy a stoupá tak riziko koupě auta se stočeným tachometrem či zatajenou havárií. Další cestou, která na první pohled uspokojí přání zákazníka i prodávajícího, je omlazování vozu neuváděním skutečného roku jeho výroby,“ varuje Pajer.
16 % lidí volí ojetý vůz místo nového
Snížení částky, kterou jsou lidé ochotni do pořízení auta investovat, vedlo ale i k tomu, že 16 % kupujících volí ojetý vůz místo nového. „Určitou roli mohou mít i výpadky ve výrobě nových vozů, ale důležitějším faktorem pro takové rozhodnutí je spíš finanční situace domácností,“ poukazuje.
Jen 7 % kupujících záleží nyní více na ekonomii provozu, tedy co nejnižších nákladech na provoz vozidla. Naopak to, že by lidé začali ve velkém kupovat ojetá auta, aby nemuseli cestovat hromadnou dopravou, kde hrozí riziko nákazy koronavirem, se neprokázalo. Snížení rizika nákazy jako důvod pro koupi ojetého auta uvedla jen necelá 4 % všech respondentů. Stejný podíl kupujících pak uvedl, že si plánuje naopak pořídit dražší vůz. „Je možné, že tito lidé si oproti původním představám plánují ponechat vůz na delší dobu, a proto do něj chtějí více investovat,“ uvedl Pajer.
Aktualizovali jsme text v prvním odstavci. Za chybu se omlouváme a děkujeme za upozornění.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.