U vlajkového sedanu LS je pohodlí během jízdy zcela zásadní a každá další verze legendárního manažerského vozu musí ještě překonat tu předcházející. Pojďme se podívat na detaily, díky nimž se to povedlo i tentokrát.
Pro vlajkový sedan Lexus LS bylo už od premiéry před 30 lety, kdy pomáhal značku zakládat, typické bezchybné jízdní pohodlí. Laťka nastavená původním modelem nutila vývojové týmy s každou novou generací usilovat o ještě lepší výsledky a hledat možnosti zdokonalování všech detailů, které by mohly přispět k ještě vyššímu pohodlí.
Nové LS v modelovém provedení 2021 se proto chlubí výrazným posunem jízdních kvalit, za které nemůže jen jedna průlomová inovace, ale komplexní posouzení komponent a funkcí souvisejících s jízdními schopnostmi, pohodlím a provozní kultivovaností.
Změny přesahují pouhé odlaďování systému odpružení a zahrnují také úpravu obutí, materiálů a technik používaných v konstrukci nebo čalounění sedadel. Pro ještě větší jízdní pohodlí tak nebylo třeba obětovat příjemný dynamický charakter vozu.
Návrat ke kořenům
Pátá generace modelu LS, představená roku 2018, znamenala vývojový skok v otázkách designu vozidla a byla první, kde Lexus uplatnil novou platformu GA-L. Jejím bezprostředním přínosem bylo vynikající vyvážení podvozku, nízké těžiště a znatelně vyšší tuhost karoserie. Použita byla nová geometrie zavěšení typu multi-link, přičemž revoluční změnu prodělalo i adaptivní odpružení AVS s přechodem od relativně jednoduchého devítiúrovňového systému k prakticky zcela plynulé regulaci se 650 úrovněmi nastavení.
„Rok co rok jsme zaváděli vylepšení, abychom podpořili nepřetržitý vývoj modelu LS coby vlajkové lodi značky Lexus. Co se jízdních schopností nového LS týče, rozhodl jsem se, že bychom se měli zaměřit na ‚kultivované jízdní schopnosti‘, které jsou součástí genetické výbavy tohoto modelu a skutečným výchozím bodem naší značky. Proto jsme se vrátili až ke kořenům a klíčové jízdní schopnosti odladili skutečně od samotných základů,“ vysvětluje Tošio Asahi, hlavní konstruktér modelu LS.
Pro pohodlí je samozřejmě zásadní otázka tlumení, které musí pohltit všechny nedokonalosti povrchu vozovky. Propracovaný systém adaptivního odpružení AVS byl vylepšen novým lineárním elektromagnetem a zvýšením průtoku uvnitř regulačního ventilu. Odráží se to nejen v kvalitě jízdy, ale i v lepších reakcích řízení a stabilitě.
Kvůli potlačení nárazů a vibrací je teď LS vybaveno hydraulickým zavěšením motoru a pouzdry zavěšení zadních kol. Rovněž se zvětšila tloušťka předních i zadních stabilizátorů ve prospěch lepší regulace náklonů karoserie v zatáčkách.
Speciální role pneumatik i švů sedadel
Na jízdní pohodlí mají velký vliv i pneumatiky, které jsou jediným místem kontaktu vozidla s vozovkou. LS standardně obouvá pneumatiky typu run-flat, které jsou méně poddajné než běžné obutí. Lexus nicméně dokázal snížit jejich tuhost ve svislém směru pro lepší regulaci svislých pohybů bočních stěn pneumatik. Kvůli potlačení vysokofrekvenčních vibrací byla dokonce upravena materiálová směs pneumatik a jejich vnitřní konstrukce.
Klíčovou roli ve vnímání pohodlí ze strany cestujících mají samozřejmě i sedadla vozu. LS používá nejpropracovanější sedadla, jaká se kdy ve vozech Lexus objevila, včetně bezkonkurenčních možností nastavení ve všech směrech, integrovaného vyhřívání, odvětrávání a různých masážních funkcí s přesnou regulací.
Kvůli co největšímu pohodlí bylo prioritou nového modelu vnímání dotykem při usednutí do vozidla, kdy cestující zaznamenají silnější čalounění, které lépe rozloží tělesnou hmotnost.
Tým vývojářů provedl celou řadu testů, kdy pro čalounění sedáku vybral nový optimální uretan s nízkou objemovou pružností, aby byl zaručen příjemný a pohodlný posez při zachování
podobných materiálových vlastností bez ohledu na teplotu. Kromě toho se používají hlubší švy čalounění sedáků, což je drobný detail, který pomáhá pohlcovat vibrace a přispívá k pocitu měkkosti. Nové švy byly v duchu řemeslného zpracování takumi navrženy tak, aby v kůži nevznikaly žádné nevzhledné přehyby.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?