Zima klade na řidiče pořádné nároky. Ke klasickému sledování dopravy se přidávají ještě i náledí, sníh, mráz a další komplikace. Je tedy třeba pořádně se na cestování připravit - a přizpůsobit tomu i výbavu auta. Společnost Vindicia upozorňuje, že pokud není auto dostatečně připraveno na zimu, může poškozený přijít o polovinu až 100 % odškodnění, a to ačkoliv bouračku nezavinil.
V případě nevyhovujícího stavu vozidla hodně záleží na posudku specialisty na dopravu, který určí, jakou měrou by se dalo případné nehodě zabránit, nebo zmírnit její dopady. „Tyto posudky jsou velmi často zpracovávané soudně, popřípadě se jim věnuje policie už při vyšetřování. Občas se stává, že je nechává vypracovat i pojišťovna, pokud má o případu pochybnosti. Nejčastěji je pak částka krácena o 50 % až 100 %,“ říká Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
O celou kompenzaci poškozený přijde v případě, že by se podle posudku dalo nehodě zabránit, kdyby byl stav auta vyhovující. Policie téměř u všech nehod zkoumá minimálně vizuálně stav vozidel, tedy platnou STK či vzorek pneumatik. Pokud má však svědectví nebo podezření na jakýkoliv další technický problém, přistupuje k vypracování expertizy z oboru dopravy.
„Dobrým příklad může být případ, který v těchto dnech řešila naše společnost. Mladý muž se velice vážně zranil, když jeho autu nedal přednost řidič přijíždějící z vedlejší silnice. Nehoda se stala v hustém sněžení. Chtěli jsme pro klienta uplatnit bolestné i kompenzaci duševních útrap příbuzných, jejichž milovaný dlouho bojoval o život. Podle posudku částka pro kompenzaci přesáhla 2 miliony korun. Policie ovšem následně informovala, že poškozený řídit auto s letními pneumatikami. Podle znalců výrazně protáhly brzdnou dráhu – kdyby měl vůz zimní gumy, ke srážce by vůbec nedošlo. Z poškozeného se stal rázem viník situace, a ačkoliv jsou následky na jeho fyzické a psychické zdraví velice vážné a mohou být dlouhodobé, s vysokou pravděpodobností žádné odškodnění nezíská,“ ilustruje situaci Beck.
Letní pneumatiky na sníh a led neplatíJednou z povinností každého vlastníka vozidla je právě včasné přezutí na zimní pneumatiky, které mají hlubší vzorek a lépe tak sedí na ledu a sněhu. Hloubka dezénu by měla být minimálně 4 milimetry. Pokud byste tento krok podcenili, může se vám to hrubě nevyplatit. V případě nehody totiž kola nikdy neuniknou podrobnému zkoumání. A pokud vyšetřování ukáže, že pneumatiky neměly dostatečně hluboký vzorek, může velká část viny za bouračku padnout právě na vás - a to i když vám někdo jasně vjel do cesty. V těchto situacích dochází až ke 100% krácení, což ukazuje už zmíněný případ. Podobně je to i při nehodách v oblastech, kde měly být nasazeny zimní řetězy.
Pořádně oškrábejte sklaJe sice otravné vstávat v zimě do tmy a mrazu o něco dříve, ale opravdu si dejte záležet na tom, abyste měli dokonale očištěná skla a zrcátka. Čelní sklo oškrábejte celé, ne pouze část u řidiče. Nezapomínejte ani na okénka a zrcátka. Řidič musí mít dokonalý výhled, aby se nestalo, že mu nějaký zmrazek zakryje výhled na chodce. Nepodceňte to. Při nehodě se většinou sníh ztratí,, ale může zde hrát velkou roli záznam z kamerových systému nebo svědectví lidí z okolí. „Podle našich zkušeností zde dochází o krácení mezi 30 a 50 %, ale opět záleží na posudku specialisty na dopravu,“ uvádí Beck.
Shoďte sněhovou čepiciNapadl v noci čerstvý sníh, který proměnil vaše auto v nadýchaný obláček? Smetáčkem čepici shoďte, aby se vám nesesunula na sklo či neohrozila jiné řidiče. Situace s krácením je podobná jako u neočištěného skla.
Pravidelně kontrolujte brzdyJestli se u něčeho nespoléhejte na “ještě je to docela dobré, to stačí”, pak je to stav brzd. Nejen kvůli tomu, abyste vy a vaši blízcí vždy bezpečně dojeli do cíle. Ale i kvůli odškodnění. Právě na stav brzd se experti vždy soustředí - a pokud nejsou v dobrém stavu, opět to má vliv na úvahu, kdo vlastně nehodu zavinil. Byla by škoda přijít o statisícové odškodnění po dopravní nehodě kvůli dlouhodobě odkládané návštěvě servisu! Zásadní je, aby mělo auto platnou technickou. Pokud chybí, poškozený opět může přijít až o celé odškodnění.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.