Zima klade na řidiče pořádné nároky. Ke klasickému sledování dopravy se přidávají ještě i náledí, sníh, mráz a další komplikace. Je tedy třeba pořádně se na cestování připravit - a přizpůsobit tomu i výbavu auta. Společnost Vindicia upozorňuje, že pokud není auto dostatečně připraveno na zimu, může poškozený přijít o polovinu až 100 % odškodnění, a to ačkoliv bouračku nezavinil.
V případě nevyhovujícího stavu vozidla hodně záleží na posudku specialisty na dopravu, který určí, jakou měrou by se dalo případné nehodě zabránit, nebo zmírnit její dopady. „Tyto posudky jsou velmi často zpracovávané soudně, popřípadě se jim věnuje policie už při vyšetřování. Občas se stává, že je nechává vypracovat i pojišťovna, pokud má o případu pochybnosti. Nejčastěji je pak částka krácena o 50 % až 100 %,“ říká Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
O celou kompenzaci poškozený přijde v případě, že by se podle posudku dalo nehodě zabránit, kdyby byl stav auta vyhovující. Policie téměř u všech nehod zkoumá minimálně vizuálně stav vozidel, tedy platnou STK či vzorek pneumatik. Pokud má však svědectví nebo podezření na jakýkoliv další technický problém, přistupuje k vypracování expertizy z oboru dopravy.
„Dobrým příklad může být případ, který v těchto dnech řešila naše společnost. Mladý muž se velice vážně zranil, když jeho autu nedal přednost řidič přijíždějící z vedlejší silnice. Nehoda se stala v hustém sněžení. Chtěli jsme pro klienta uplatnit bolestné i kompenzaci duševních útrap příbuzných, jejichž milovaný dlouho bojoval o život. Podle posudku částka pro kompenzaci přesáhla 2 miliony korun. Policie ovšem následně informovala, že poškozený řídit auto s letními pneumatikami. Podle znalců výrazně protáhly brzdnou dráhu – kdyby měl vůz zimní gumy, ke srážce by vůbec nedošlo. Z poškozeného se stal rázem viník situace, a ačkoliv jsou následky na jeho fyzické a psychické zdraví velice vážné a mohou být dlouhodobé, s vysokou pravděpodobností žádné odškodnění nezíská,“ ilustruje situaci Beck.
Letní pneumatiky na sníh a led neplatíJednou z povinností každého vlastníka vozidla je právě včasné přezutí na zimní pneumatiky, které mají hlubší vzorek a lépe tak sedí na ledu a sněhu. Hloubka dezénu by měla být minimálně 4 milimetry. Pokud byste tento krok podcenili, může se vám to hrubě nevyplatit. V případě nehody totiž kola nikdy neuniknou podrobnému zkoumání. A pokud vyšetřování ukáže, že pneumatiky neměly dostatečně hluboký vzorek, může velká část viny za bouračku padnout právě na vás - a to i když vám někdo jasně vjel do cesty. V těchto situacích dochází až ke 100% krácení, což ukazuje už zmíněný případ. Podobně je to i při nehodách v oblastech, kde měly být nasazeny zimní řetězy.
Pořádně oškrábejte sklaJe sice otravné vstávat v zimě do tmy a mrazu o něco dříve, ale opravdu si dejte záležet na tom, abyste měli dokonale očištěná skla a zrcátka. Čelní sklo oškrábejte celé, ne pouze část u řidiče. Nezapomínejte ani na okénka a zrcátka. Řidič musí mít dokonalý výhled, aby se nestalo, že mu nějaký zmrazek zakryje výhled na chodce. Nepodceňte to. Při nehodě se většinou sníh ztratí,, ale může zde hrát velkou roli záznam z kamerových systému nebo svědectví lidí z okolí. „Podle našich zkušeností zde dochází o krácení mezi 30 a 50 %, ale opět záleží na posudku specialisty na dopravu,“ uvádí Beck.
Shoďte sněhovou čepiciNapadl v noci čerstvý sníh, který proměnil vaše auto v nadýchaný obláček? Smetáčkem čepici shoďte, aby se vám nesesunula na sklo či neohrozila jiné řidiče. Situace s krácením je podobná jako u neočištěného skla.
Pravidelně kontrolujte brzdyJestli se u něčeho nespoléhejte na “ještě je to docela dobré, to stačí”, pak je to stav brzd. Nejen kvůli tomu, abyste vy a vaši blízcí vždy bezpečně dojeli do cíle. Ale i kvůli odškodnění. Právě na stav brzd se experti vždy soustředí - a pokud nejsou v dobrém stavu, opět to má vliv na úvahu, kdo vlastně nehodu zavinil. Byla by škoda přijít o statisícové odškodnění po dopravní nehodě kvůli dlouhodobě odkládané návštěvě servisu! Zásadní je, aby mělo auto platnou technickou. Pokud chybí, poškozený opět může přijít až o celé odškodnění.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.