V zimě do myčky, ano či ne?

AutoRoad.cz, 2. února 2021, 00:01 Google+

Určitě jste slyšeli obě krajní rady – samozřejmě, že je třeba v zimě jezdit, a to častěji, vzhledem k soli na silnicích, do myčky. Na opačném konci je pak následující varování: pokud si chcete poškodit lak a pryžová těsnění, prosím, klidně zamiřte i v zimě do auto myčky. Jak to tedy je? Na to nabízejí odpověď odborníci ÚAMK.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Začněme „limitními“ teplotami. Za teplot nižších než mínus 10 stupňů Celsia, bychom se už měli auto myčkám vyhnout. A které případně raději zvolit? Ty s automatickým provozem, nebo ruční, které obsluhuje sám motorista? První mohou nabídnout například programy ošetření podvozku, druhé dávají šanci vystříkat i méně dostupná místa. Doporučení odborníků zní – volit spíše druhou variantu, protože si sami zvolíte, zda použijete před samotným použitím saponátů (ty jsou obvykle téměř stejné) čištění tlakovou vodou. No a jak se rozhodovat v případě, že jedna portálová automatická myčka používá kartáče nebo „textilní mopy“? Po pravdě řečeno základní materiál obou je bezmála totožný, nejčastěji se používá polyetylén, který lakům moderních vozů neublíží.

Nyní je na řadě odpovědět na to, která z obou rad – v zimě mýt častěji, v zimě nemýt vůbec, je tou správnou. Vlastně obě a žádná. Jak tomu rozumět?

Pokud máme starší automobil s už poškozeným lakem a zvláště je-li karoserie již opravovaná, celé plochy znovu přelakovány, je rozumnější se v zimě myčkám vyhnout. Prostě proto, že po umytí teplou vodou a vyjetí do studeného nebo dokonce mrznoucího dne, dojde k dalšímu poškození opravovaných vrstev laku. Stejně jako se na místech poškozených, nepřekrytých lakem vzhledem ke stáří vozu, bude vytvářet další rezivějící místo. Nemluvě o citlivých podbězích, dutinách vnitřní straně blatníků a podobně. To je tedy důvod proč pro některé majitele aut nejsou myčky v zimě správným místem návštěv.

Opačně, technická sůl, nečistoty překrývající některá místa a podobně jsou pro současné vozy jen a jen „nepřáteli“, kterých je dobré se zbavit i v zimě návštěvou myčky. Takže – záleží především na stavu karosérie vozu, stejně jako vnější teplotě vzduchu, zda zamířit s vozem do „koupelny“ nebo nikoliv.

img-responsive

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem | foto: pixabay.com

Jaká pravidla, jakmile do myčky v zimě zamíříme, dodržovat? Předně ta, která platí vždy – zavřít okna a dveře, odmontovat, pokud to jde, anténu, sklopit zpětná zrcátka, vypnout stěrače a u moderních vozů vyjmout klíček ze zapalování, protože dešťový senzor může spustit automatické stírání. Nezapomenout ani na dobré zavření víka zavazadelníku nebo otvoru a víčka palivové nádrže. K těmto obecným pravidlům experti ÚAMK přidávají jednu zimní radu – rozhodně nevjíždějte do portálové myčky s kousky sněhu a námrazy na karoserii. Tyto kousky sněhu a ledu by se pod kartáči změnily v brusný papír, který dokáže kartáč před sebou hrnout po celé ploše střechy nebo kapoty. Výsledek je zřejmý.

Jaký program zvolit? Pokud ho myčka nabízí, zvolte program s výrazným prvním oplachem. Ten jednak smyje lépe největší nečistotu, ale také zaručí, že změna teplot na povrchu karoserie bude postupná, než nadejde mytí teplou vodou, která u některých myček dosahuje i nad 25 stupňů Celsia, což například při venkovní teplotě mínus 5 stupňů Celsia představuje dost vysoký teplotní šok pro lak.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Nissan

Ještě jeden program mohou odborníci ÚAMK doporučit – zvláště pro majitele vozů průměrného stáří je to mytí podvozku. Naopak doporučit nelze žádnému motoristovi v zimě nanášení horkého vosku anebo jiné speciální programy.

Poslední rada, i přesto, že automyčky vůz osuší horkým vzduchem, osušte je zvláště na citlivých místech hadrem. Jde například o pryžová těsnění oken, dveří, víka zavazadelníku a podobně. Tam může zůstat vlhkost, která za mínusových venkovních teplot zamrzne. Samozřejmě, že v této souvislosti lze jen doporučit už před zimou namastit pryžové těsnění silikonovým olejem. Ten bude vozu odpuzovat a motorista se tím zbaví jedné starosti. S tím souvisí i trvalá péče o vůz během celého roku, stejně jako například doporučení zvláště u dražších vozů zimní pneumatiky nazout na plechové nebo lité disky se speciálním povrchem, který je připraven odolat zimnímu solení silnic. Protože jak známo – nejen oblečení, myšleno čistá a nepoškozená karoserie, ale i vhodné obutí, tedy zimní ráfky kol, dělá hezký výsledek. A vy ze svého vozu budete mít radost i v zimě.

Vytisknout

Diskuze: V zimě do myčky, ano či ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lexus LS ukázal novinku pro rok 2021 - zcela nové pojetí lakování uvnitř i zvnějšku

Lak Lexusu LS 2021 jako dynamické zrcadlo. Může za to nová technologie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud