V zimě do myčky, ano či ne?

AutoRoad.cz, 2. února 2021, 00:01 Google+

Určitě jste slyšeli obě krajní rady – samozřejmě, že je třeba v zimě jezdit, a to častěji, vzhledem k soli na silnicích, do myčky. Na opačném konci je pak následující varování: pokud si chcete poškodit lak a pryžová těsnění, prosím, klidně zamiřte i v zimě do auto myčky. Jak to tedy je? Na to nabízejí odpověď odborníci ÚAMK.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Začněme „limitními“ teplotami. Za teplot nižších než mínus 10 stupňů Celsia, bychom se už měli auto myčkám vyhnout. A které případně raději zvolit? Ty s automatickým provozem, nebo ruční, které obsluhuje sám motorista? První mohou nabídnout například programy ošetření podvozku, druhé dávají šanci vystříkat i méně dostupná místa. Doporučení odborníků zní – volit spíše druhou variantu, protože si sami zvolíte, zda použijete před samotným použitím saponátů (ty jsou obvykle téměř stejné) čištění tlakovou vodou. No a jak se rozhodovat v případě, že jedna portálová automatická myčka používá kartáče nebo „textilní mopy“? Po pravdě řečeno základní materiál obou je bezmála totožný, nejčastěji se používá polyetylén, který lakům moderních vozů neublíží.

Nyní je na řadě odpovědět na to, která z obou rad – v zimě mýt častěji, v zimě nemýt vůbec, je tou správnou. Vlastně obě a žádná. Jak tomu rozumět?

Pokud máme starší automobil s už poškozeným lakem a zvláště je-li karoserie již opravovaná, celé plochy znovu přelakovány, je rozumnější se v zimě myčkám vyhnout. Prostě proto, že po umytí teplou vodou a vyjetí do studeného nebo dokonce mrznoucího dne, dojde k dalšímu poškození opravovaných vrstev laku. Stejně jako se na místech poškozených, nepřekrytých lakem vzhledem ke stáří vozu, bude vytvářet další rezivějící místo. Nemluvě o citlivých podbězích, dutinách vnitřní straně blatníků a podobně. To je tedy důvod proč pro některé majitele aut nejsou myčky v zimě správným místem návštěv.

Opačně, technická sůl, nečistoty překrývající některá místa a podobně jsou pro současné vozy jen a jen „nepřáteli“, kterých je dobré se zbavit i v zimě návštěvou myčky. Takže – záleží především na stavu karosérie vozu, stejně jako vnější teplotě vzduchu, zda zamířit s vozem do „koupelny“ nebo nikoliv.

img-responsive

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem | foto: pixabay.com

Jaká pravidla, jakmile do myčky v zimě zamíříme, dodržovat? Předně ta, která platí vždy – zavřít okna a dveře, odmontovat, pokud to jde, anténu, sklopit zpětná zrcátka, vypnout stěrače a u moderních vozů vyjmout klíček ze zapalování, protože dešťový senzor může spustit automatické stírání. Nezapomenout ani na dobré zavření víka zavazadelníku nebo otvoru a víčka palivové nádrže. K těmto obecným pravidlům experti ÚAMK přidávají jednu zimní radu – rozhodně nevjíždějte do portálové myčky s kousky sněhu a námrazy na karoserii. Tyto kousky sněhu a ledu by se pod kartáči změnily v brusný papír, který dokáže kartáč před sebou hrnout po celé ploše střechy nebo kapoty. Výsledek je zřejmý.

Jaký program zvolit? Pokud ho myčka nabízí, zvolte program s výrazným prvním oplachem. Ten jednak smyje lépe největší nečistotu, ale také zaručí, že změna teplot na povrchu karoserie bude postupná, než nadejde mytí teplou vodou, která u některých myček dosahuje i nad 25 stupňů Celsia, což například při venkovní teplotě mínus 5 stupňů Celsia představuje dost vysoký teplotní šok pro lak.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Nissan

Ještě jeden program mohou odborníci ÚAMK doporučit – zvláště pro majitele vozů průměrného stáří je to mytí podvozku. Naopak doporučit nelze žádnému motoristovi v zimě nanášení horkého vosku anebo jiné speciální programy.

Poslední rada, i přesto, že automyčky vůz osuší horkým vzduchem, osušte je zvláště na citlivých místech hadrem. Jde například o pryžová těsnění oken, dveří, víka zavazadelníku a podobně. Tam může zůstat vlhkost, která za mínusových venkovních teplot zamrzne. Samozřejmě, že v této souvislosti lze jen doporučit už před zimou namastit pryžové těsnění silikonovým olejem. Ten bude vozu odpuzovat a motorista se tím zbaví jedné starosti. S tím souvisí i trvalá péče o vůz během celého roku, stejně jako například doporučení zvláště u dražších vozů zimní pneumatiky nazout na plechové nebo lité disky se speciálním povrchem, který je připraven odolat zimnímu solení silnic. Protože jak známo – nejen oblečení, myšleno čistá a nepoškozená karoserie, ale i vhodné obutí, tedy zimní ráfky kol, dělá hezký výsledek. A vy ze svého vozu budete mít radost i v zimě.

Vytisknout

Diskuze: V zimě do myčky, ano či ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Lexus LS ukázal novinku pro rok 2021 - zcela nové pojetí lakování uvnitř i zvnějšku

Lak Lexusu LS 2021 jako dynamické zrcadlo. Může za to nová technologie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud