Toyota 2000GT ze šedesátých let minulého století patří k několika málo skutečně kultovním automobilům. Bohužel, anebo na štěstí pro sběratele, je toto auto neobyčejně vzácné. Nedávno se jeden ze 351 vyrobených exemplářů prodal v aukci za 900 000 dolarů, v přepočtu téměř 20 milionů korun.
Toyota 2000GT je na sběratelském trhu opravdová rarita. Když se tedy na aukční platformě RM Sotheby's v USA objevil exemplář z roku 1967, vyvolal obrovský zájem. Tím spíš, že auto patřilo legendárnímu americkému závodnímu jezdci Otto Lintonovi (1917–2018).
Licitace byla mimořádně úspěšná. Cena vozu nakonec předstihla veškerá očekávání a skončila na částce 912 500 dolarů. Auto v odstínu Solar Red opustilo bránu továrny v roce 1967 a může se pochlubit číslem karosérie MF10-10100, což znamená, že se jednalo o stý automobil z celkových 351 vyrobených během krátkého, tříletého období produkce modelu. Ba co víc, jedná se o jeden z pouhých 62 vozů s volantem vlevo, určených na významný exportní trh Spojených států amerických.
Oblíbený automobil závodního jezdceV polovině šedesátých let Otto Linton koupil autosalon Toyoty v Pensylvánii, aby mohl snadněji objednat nový model 2000GT, který patřil k nejoblíbenějším sportovním vozům tohoto slavného jezdce vůbec. Linton vlastnil auto více než 30 let a pak je přenechal jinému dealerovi Toyoty, Richi Jacobsenovi, který o vůz 2000GT rozšířil svoji soukromou sbírku.
O šest let později si automobil koupila firma Maine Line Exotics, jež se od 1976 na tento model specializuje a restaurovala nejméně 53 ze všech 62 automobilů původně dodaných do Spojených států. Byl mezi nimi i Lintonův exemplář. Po renovaci firma Maine Line Exotics auto v roce 2007 předvedla na Rolex Monterey Motorsports Reunion, akci, která se každoročně koná na dráze WeatherTech Raceway Laguna Seca. Automobil se stal součástí výstavy oslavující 50 let Toyoty v motorsportu.
Krátce nato si model 2000GT koupil sběratel klasických aut, Brown Maloney, který jej ovšem neodstavil do garáže, nýbrž ho používal v souladu s jeho původní funkcí – jako sportovní vůz. Roku 2010 se Maloney zúčastnil se svým novým autem závodu Copperstate 1000. Nakonec se Toyota dostala do RM Sotheby’s Elkhart Collection, kde byla vystavena na aukci za orientační cenu 700 000 – 850 000 dolarů.
První japonský superautomobil2000GT je auto se silnými sportovními kořeny. Po úspěchu první a druhé řady Grand Prix Japonska v letech 1963 a 1964 si Japonci motorsport oblíbili a nadšení pro všechny formy motoristických sportů stále rostlo. Jezdci se začali obracet na producenty s poptávkou po sportovních silničních automobilech.
V reakci na změnu vkusu zákazníků zahájila Toyota práci na modelu GT, ve kterém představila svoje nejlepší technologie a výrobní know-how získané za posledních 30 let. Když se značka pustila do stavby prvního japonského superauta, dala si za cíl zkonstruovat praktické, sportovní kupé, které by poskytovalo komfort při každodenním používání a současně by po drobných úpravách mohlo sklízet úspěchy na závodní dráze.
O tom, že byla zvolená strategie dobrá, se Toyota přesvědčila během rychlostních testů Yatabe High Speed v roce 1966. Žlutozelené 2000GT upravené firmou Tosco (nyní TRD) dosahovalo během 72hodinové jízdy průměrné rychlosti 128,76 mil za hodinu, a to i přesto, že automobil na dráze překvapila tropická bouře.
Sportovní Toyota překonala tři světové rekordy a vytvořila 13 nových mezinárodních rekordů v rychlosti a odolnosti, především ale nade vši pochybnost prokázala účinnost a spolehlivost vyspělých technologií použitých v tomto voze.
Mezinárodní slávy se pak 2000GT dočkalo poté, co si zahrálo roli automobilu Jamese Bonda ve filmu „Žiješ jenom dvakrát“. Speciálně pro Seana Conneryho Toyota postavila dvě auta s otevřenou karosérií, vysoký a dobře stavěný herec měl totiž problém vejít se pod aerodynamickou střechu kupé. 2000GT se na trhu v cabrio verzi nikdy neobjevilo, takže ona dvě auta vyrobená pro potřeby filmařů zůstala jediná svého druhu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.