Do týdenního testu nám byl svěřen vůz, na který jsem se hrozně těšil. Už když jsem viděl fotografie konceptu, byl jsem z vozu unešen. Teď nastal čas vyzkoušet, zda má vysoká očekávání Jimny naplní či nikoliv.
ExteriérNové Suzuki Jimny si s ničím jiným, jezdícím po silnici, rozhodně nespletete. Snad až na jednu výjimku. Kamarád mi říkal "čím si to přijel, ty máš v testu nové Géčko? Ale není to na Mercedes nějaké malé?" Musím podotknout, že už byl večer a venku šero. Ovšem tato věta asi nejvíce vystihuje vzhled malého off-roadu. Vypadá jako zmenšený Mercedes-Benz třídy G. Oba to jsou hranatá terénní vozidla s téměř kolmým čelním oknem.
Ale Suzuki Jimny je opravdu malý. Nejen proti "Géčku", ale v podstatě oproti všemu. Třeba posledně testovaný Hyundai i10 je o 190 mm delší než tento hranatý teréňák. Jeho velikost asi nejvíce vynikne ve srovnání s obytným vozem, kterým jsem v době testování Jimnyho také jezdil. Je až k nevíře, že na obě vozidla stačí stejné řidičské oprávnění.
InteriérUvnitř je Jimny stejně velký jako zvenčí, což znamená malý. Na předních sedadlech to s místem ještě celkem ujde. Podélně i nad hlavou je místa dostatek, ovšem na šířku místa moc není. Nejednou se mi stalo, že jsem při točení volantem praštil loktem do dveří. Být příznivější počasí, jezdil bych s otevřeným oknem a loktem vystrčeným ven. Zadní sedadla jsou vyloženě nouzová. Suzuki udává, že je vůz pro 4 pasažéry, osobně bych označení překvalifikoval na 2+2. Jestli je na zadních sedadlech místa málo, pak prostor pro zavazadla se dá stěží nazvat prostorem. Udávaný základní objem je 85 litrů. Při jízdě v plném obsazení se za zadní sedadla nevejde ani sportovní taška. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší na 377 litrů, při nakládce až po strop se do Jimnyho vejde 830 litrů nákladu.
Když pominu skromný vnitřní prostor, je interiér Jimnyho přesně takový, jaký by měl být. Jednoduchý a strohý. Použité plasty jsou tvrdší než je dnes u konkurence běžné, ale budou se dobře udržovat v čistotě. Také slícování a zpracování interiéru je na vysoké úrovni. I při jízdě v náročném terénu nikde nic nevrže a neskřípe.
Pohonná jednotkaJaponci u svého malého off-roadu vsadili na atmosférické plnění. Jimny je poháněn zážehovým řadovým čtyřválcem o objemu 1462 ccm. Ten dosahuje výkonu 75 kW (102 koní) v 6000 ot./min. a točivý moment má hodnotu 130 N.m. při 4000 ot./min. Výkon motoru putuje na zadní nápravu prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Připojitelný pohon předních kol a redukce se řadí mechanicky pomocí menší páčky umístěné mezi sedadly. Za zmínku jistě stojí, že Jimny jako správný off-road využívá žebřinový rám (ten má o 50% vyšší torzní tuhost oproti předchůdci) a obě nápravy tuhé.
JízdaPo převzetí Jimnyho jsem opět jako první věc zkusil spojit pomocí bluetooth telefon s infotinmentem. Nešlo to tak dobře, jako u vozů Hyundai, ale o poznání lépe než třeba u Peugeotu. Infotinment má v Suzuki jednoduchou, ale přehlednou grafiku a za celou dobu testu jsem k němu neměl žádné výhrady.
První kilometry jsem s malým teréňákem strávil ve městě. Chvíli mi trvalo, než jsem se s vozem dobře sladil. Do drtivé většiny moderních vozů sednu a po pár metrech jízdy se v nich cítím jako doma. Zde to tak rychle nešlo, první kilometry jsem se neustále bouchal levým loktem o dveře. Z podvozku jsem neměl úplně nejlepší dojem, jelikož bylo zřetelně cítit, jak zadní náprava pracuje a vůz se neustále musí kočírovat, aby jel rovně. Ovšem když jsem si na podvozek začal zvykat, zjistil jsem, že i když pocit z podvozku není úplně nejlepší, tak Jimny drží na silnici daleko lépe než jak jsem to cítil. Poté se s vozem dalo jezdit celkem svižně. Navíc ve městě je úžasné, že se vejde opravdu všude. Každá sebemenší skulinka je pro Jimnyho dostatečně velká. Navíc díky hranaté karoserii máte dokonalý přehled o tom, kde Jimny začíná a kde končí. Jako městské auto je Jimny naprostou jedničkou.
Mimo město je to malinko horší, v rychlostech okolo 90 km/h na rozbitých okresních komunikacích jsem se s volantem docela nakroutil. Krátký rozvor a tuhé nápravy rozhodně nejsou zárukou dobré podélné stability. Naštěstí ve volantu je poměrně cit , a až na to, že se trošku více nadřete, jízda není nijak nebezpečná. Naopak, ve sterilních autech, které si i hlídají, aby jeli uprostřed jízdního pruhu, ztrácí řidič koncentraci. Suzuki Jimny se musí opravdu řídit a jízda s ním mě bavila.
Dálnice není úplně teritorium, kde by se Jimny cítil nejlépe. Maximální udávaná rychlost je pouhých 145 km/h. Osobně mám otestováno, že Jimny dokáže jet až 170 km/h, ale to už se s řízením spíše perete, než že byste vůz bezpečně řídili. Také aerodynamický hluk obtěžuje už ve 130 km/h. Já po dálnici jezdil , a všem to i doporučuji , rychlostí okolo 120 km/h.
Kde se Suzuki Jimny cítí jako ryba ve vodě, je terén. Téměř žádné převisy, společně s krátkým rozvorem a slušnou světlou výškou to znamená, že malý čiperný off-road dokáže zvládnout víc než například velké off-roady a pracovní pick-upy. Terén jsem testoval na tankodromu v Milovicích a parťáka mi dělal kamarád s Touaregem. Jimny byl v terénu úplně jinde než kamarádův VW a když mě už přestalo na něj neustále někde čekat, začal jsem nahánět BVPčka. Ta už byla pro Jimnyho těžším soupeřem, ale i je jsem po pár minutách jízdy v těžkém terénu dokázal předjet. Jimny je nejlepší off-road, jaký jsem kdy měl tu čest řídit. Jediným limitem byly jeho silniční pneumatiky s průměrným vzorkem. Na terénních pneumatikách by byl nezastavitelný.
SpotřebaSuzuki Jimny je naprosto dokonalý městský automobil. Všude se vejde, je z něj dobrý výhled a nemusíte se bát ani vyšších obrubníků. Také průměrná spotřeba 7,6 L/100 km není na městský provoz vůbec špatná.
Mimo město jde spotřeba ještě níž. Při běžném ježdění po okresních silnicích šla spotřeba lehce pod 6 L/100 km, konkrétně jsem po okreskách jezdil v průměru za 5,9 L/100 km. Nutno podotknout, že Jimny rozhodně nenabádá k ostré jízdě, a tak jsem jezdil spíše uvolněnějším tempem.
Na dálniční spotřebě je znát aerodynamika padající cihly. Při rychlost 130 km/h se po dálnici dá jezdit v průměru za 8,5 L/100 km. Při rychlostech okolo 120 km/h , kdy je jízda díky nižší úrovni hluku komfortnější, se spotřeba srazí lehce pod 8 L/100 km.
Při ježdění v terénu velice záleží na obtížnosti zvolené trasy. Po nezpevněných lesních a polních cestách se dá jezdit mezi 9-10 L/100 km. Při jízdě v hlubokém blátě nebo po tankodromu musíte počítat s 20ti litrovou spotřebou.
Když nepočítám terénní test, byla průměrná spotřeba během týdenního testu 6,9 L/100 km. To je nejblíž k oficiálním tabulkovým hodnotám, co jsem kdy viděl. Jejich hodnota 6,8 L/100 km je o pouhých 0,1 L/100 km.
CenaCeník pro Suzuki Jimny je nejjednodušší, jaký jsem kdy viděl. Na výběr jsou v podstatě jen 3 varianty, a to vůz vybavený 5ti stupňovou manuální převodovkou ve 2 úrovních výbavy nebo vůz se 4 stupňovou automatickou převodovkou ve vyšším vybaveném stupni. Základní "manuál" má výbavu PREMIUM a startuje na částce 422 900 Kč. Za vyšší výbavu nazvanou ELEGANCE si japonský výrobce účtuje částku 468 900 Kč a dalších 31 000 Kč se proplácí za automatickou převodovku.
ZávěrNa Suzuki Jimny jsem se moc těšil, ale zároveň jsem měl obavy, zda má velká očekávání dokáže naplnit. Po pár minutách jízdy jsem byl hodně rozpolcený z toho, jak je vůz nestabilní, stísněný , ale i přesto se mi stále líbil. Postupně jsem se do malého Japonce zamiloval a po týdnu jsem musel zamáčknout slzu, když jsem ho vracel zpět prodejci. Za mě je to nejlepší auto, jakým jsem kdy jel. Do rodiny je naprosto nepoužitelné, ale s automatem třeba jako městské vozítko nebo s manuálem jako víkendovou hračku , můžu Suzuki s čistým svědomím doporučit.
Jak jste již ale možná slyšeli nebo četli, Jimny to nemá v Evropě vůbec jednoduché, a tak se kvůli vysokým emisím CO2 přestane prodávat. Je zvláštní, že vůz s reálnou spotřebou pod 7 litrů je nepřítelem pand a deštných pralesů, ale monstra jako Bentley Bentayga nebo Mercedes-Benz G63 AMG, s reálnou spotřebou jako 2 až 3 Suzuki dohromady, jsou v pořádku, jelikož se poplatky za nadlimitní CO2 ztratí v pořizovací ceně. Tady nejde o ekologii, ale jako vždy o peníze. Jako útěchu nám může být připravované dvoumístné užitkové provedení. To bude skvělý vůz pro lesníky a myslivce. Já bych si ho dokázal též představit jako skvělého parťáka pro rozvoz jídel po městě.
Typ motoru:
atmosferický R4
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1462 ccm
Výkon:
75 Kw (102 koní)
Točivý moment:
130 N.m.
Převodovka:
M-5
Poháněná kola:
4x4
Délka:
3480 mm
Šířka:
1645 mm
Výška:
1720 mm
Rozvor:
2250 mm
Zavazadlový prostor:
85 litrů
Provozní hmotnost:
1165 kg
V-max:
145 km/h
0-100 km/h:
výrobce neudává
Spotřeba:
7,7 /6,2 /6,8 l/100 km
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!