Několikaměsíční testování elegána z Francie uteklo jako voda a proto nastal čas se rozloučit a celkové dojmy vyhodnotit. Jedná se o unikátní auto, pro které se hledá konkurence jen těžce, protože kombinuje několik karosářských variant v jednom, ovšem důležité je, že si z každé bere to dobré. Jak si plug-in hybridní C5 X vedla, pro koho je vhodná a co by se v rámci modernizace mělo vylepšit?
Naposledy si stručně představíme, co tu máme – jedná se o Citroen C5 X ve výbavě MAX s plug-in hybridním pohonem. Jeho základem je benzínový čtyřválec 1,6 litru, který má výkon 180 koní. S ním spolupracuje elektromotor o výkonu 110 koní. Celkový systémový výkon činí 225 koní. Baterie pro pohon elektromotoru má kapacitu 13,2 kWh a čistě na elektřinu zvládne ujet 40 – 50 km. Nabíjecí výkon činí 7,4 kW, takže doba nabití baterie zabere cca hodinu a půl.
Kapitoly dlouhodobého testu:
Co se nám líbilo?
Že se s nadsázkou jedná o „Rolls Royce pro chudé“ – jízdní komfort je opravdu fantastický. Další výhodou je mimořádně povedený 360° kamerový systém, který usnadní parkování. Líbila se nám také prostornost, spotřeba, dynamika, infotainment, vzhled a parkování zdarma na placených zónách.
Co by se mohlo zlepšit?
Uvítali bychom přítomnost individuálního jízdního režimu, kde by bylo možné nastavit tuhost řízení či odezvu na plynový pedál. Dále by byla fajn přítomnost větší nádrže na benzín - 40 litrů je na delších cestách lehce omezující. Dalším bodem, který by zákazníci jistě ocenili, je zařazení dieselu či pohonu 4x4.
Dává smysl plug-in hybrid, který nebudu dobíjet?
Kupodivu dává. Pokud totiž C5 X chcete, tak máte prakticky na výběr jen dvě motorizace. Tou první je slabší benzínový tříválec (nově v nabídce i mild-hybrid) s ne příliš povedeným automatem a standardním podvozkem.
Druhou možností je námi testovaný silnější plug-in hybrid 225 (v nabídce je ještě slabší verze 180), který má benzínový čtyřválec, komfortnější podvozek, propracovanější automatickou převodovku, podstatně lepší dynamiku, sympatickou kultivovanost a nižší spotřebu.
Z toho plyne, že ikdyž nestojíte o to, jezdit po městě jen na elektřinu a často vůz nabíjet, tak je podstatně povedenějším autem právě plug-in hybrid. Ve vybitém stavu funguje jako klasický hybrid – umí jezdit jen na elektřinu, rekuperuje a baterii udržuje stále mírně nabitou, takže spalovacímu motoru stále lehce pomáhá elektromotor a jízda je tak podstatně příjemnější.
My sami jsme vůz nabili jen párkrát, o to větší překvapení nastalo při pohledu na palubní počítač. Vůz jsme používali od července do konce listopadu. Převážně jsme se pohybovali po městě a okolí, ale absolvovali jsme i několik delších dálničních cest. Jezdíme spíše klidně, předvídavě, ale nejsme brzdou provozu a světe div se – spotřeba od začátku testu činí krásných 6,5 litrů na 100km. Je ovšem znát, že aktuálně přicházející zima spotřebě příliš nesvědčí a je o něco vyšší, což by odpovídalo našemu klasickému týdennímu testu stejného kusu z letošního ledna, kdy se spotřeba s vybitou baterií pohybovala kombinované spíše kolem sedmi litrů.
Kdo by si měl C5 X koupit?
Někdo, kdo má rozpočet kolem 1,2 – 1,3 milionu, chce unikátní a prostorné auto s mimořádně komfortním podvozkem, snadným ovládáním, kvalitními materiály a nízkou spotřebou. Někdo, kdo si vychutná klidnou jízdu s kvalitním ozvučením a výborným odizolováním dvojitými okny od okolního světa. Třešničkou na dortu je pak zvýšený podvozek, který usnadní parkování a hravě zvládne i nějakou polní či lesní cestu.
Co říct na závěr? Snad jen to, že tohle loučení opravdu nebude snadné a bude nám chybět. Citroen C5 X si díky své výjimečnosti a schopnostem zaslouží výborných 9/10 bodů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.