Dojezd na elektřinu u modelu C5 X činí dle výrobce 55 km, nádrž na benzín pojme 40 litrů, kolik tedy zvládne ve městě ujet na jedno natankování a nabití? A jak to vlastně bude s parkováním zdarma na placených zónách? Na to vše se zaměří druhý díl našeho dlouhodobého testu, kde mimo jiné zjistíme i jedno slabší místo vyhlášeného podvozku s hydraulickými dorazy.
První díl dlouhodobého testu:
Parkování
Velikou výhodou všech elektrických aut a plug-in hybridů je, že mohou parkovat na zónách placeného stání zdarma. Díky tomu se jedná o velice všestranné auto, se kterým můžete bez obav vyrazit kamkoliv. Bohužel to má jeden háček a to ten, že vozů s „EL“ značkami stále přibývá a tak se rozhodlo, že to letos skončí.
Vyzdvihnout je nutné také 360° kameru, díky které vidíte vůz při parkování z ptačí perspektivy. Riziko odřených disků se tímto značně minimalizuje. Poslední výhodou při městské jízdě je mimořádně komfortní podvozek s hydraulickými dorazy, který většinu běžných nerovností filtruje skvěle, takže si při řízení dokonce odpočinete. Rozhodí ho až opravdu veliké výmoly.
Dojezd na baterii a nabíjení
C5 X jsme testovali už v zimě, kdy jsme na jedno nabití ujeli 35 – 40 kilometrů. V létě je to podstatně lepší, při opravdu klidném tempu jsme se po městě dostali až na 50 km, což je vzhledem k deklarovaným 55 km dle výrobce krásná hodnota. Je znát, že je zde poměrně výkonný elektromotor, takže zvládá i výrazněji akcelerovat. Brzdou provozu jsme tedy rozhodně ve městě nebyli.
Kapacita baterie činí 13,2 kWh a zvládá nabíjet výkonem až 7,4 kW, což je velice dobré, srovnáme-li to například s „trojkovým“ plug-in hybridním Superbem, který nabíjí výkonem pouhých 3,6 kW. Vybitou baterii tak C5 X zvládne nabít za cca 1,5 hodiny. Z běžné domácí zásuvky pak 4,5 hod.
Dojezd celkem
Vůz jsme dostali s plnou nádrží (40 litrů) a s nabitou baterií. Schválně jsme poté už vůz nedobili, jedná se tedy o dojezd na jednu nádrž a jednu baterku. Jezdili jsme z 60% město, 10% dálnice a 30% okresky. Na první tankování jsme dojeli, když palubní počítač hlásil 530 ujetých kilometrů (spotřeba 5,8 litrů / 100 km, průměrná rychlost 47 km/h), ale do nádrže se vešlo jen 34 litrů. V nádrži tedy zbylo ještě 6 litrů, na které by C5 X mělo ještě najet 100 km. Reálně se tedy dá říci, že na jednu nádrž a jedno nabití zvládne v tomto režimu ujet cca 630 km, což je vezmeme-li v potaz skromnou nádrž velice slušné.
V dalším díle se vydáme na dobrodružnou dovolenou, kde otestujeme fungování a spotřebu na dálnici, zkusíme v Citroenu také přespat a rovněž zjistíme, jak si poradí s lehčím terénem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.