V dnešním díle našeho dlouhodobého testu se zaměříme na to, jakým společníkem je plug-in hybridní C5 X při delších cestách. Vydali jsme se do Julských Alp – do Slovinska. Celkem jsme najeli přes 1500 km, jak to dopadlo se spotřebou a co dobrodružné spaní v autě?
Průběh cesty
Abychom nahnali nějaký čas, vyrážíme velice brzy ráno, ještě za tmy. Cesta utíká jak voda a mimo komfortní podvozek je na dálnici znát i mimořádně dobré odhlučnění. Vzhledem k denním teplotám okolo 32 °C si rovněž užíváme odvětrávaná sedadla.
Po obědě přijíždíme do slovinského Bledu, kde jsme strávili první noc v autě. Další den vyrážíme opět brzy ráno a to k Bohnijskému jezeru, odkud vyjíždíme lanovkou a vyrážíme pěšky na vrchol Vogel, který je 1922 metrů vysoký. Cesta je poměrně náročná, takže je určitě dobré mít vhodnou obuv, dostatek vody a pro jistotu i něco k zakousnutí. Po návratu k autu cítíme únavu, takže přijdou vhod masážní a klimatizované sedačky, kde si před koupačkou v jezeře hezky odpočineme.
K večeru už přijíždíme do Lublaně, kde nás čeká hotel. Parkování je v patrové garáží, kde opět oceňuji velmi dobrý rejd a 360° kameru, díky které vidím auto z ptačí perspektivy a nemusím se tak bát o nějaké oděrky na kolech či náraznících. Večerní Lublaň má neuvěřitelné kouzlo a rozhodně můžeme toto malé město doporučit.
Poslední štace je cesta z Lublaně na Pálavu, kde máme poslední nocleh v autě a další den už se vracíme domů. Je zde znát podstatně uvolněnější atmosféra vůči spaní v autě, než ve Slovinsku, kde je to podstatně striktnější. Místo na spaní jsme si našli kousek od Mikulova v krásné vinici, kde nás po příjezdu přivítal místní vinař, kterému naše přítomnost vůbec nevadila. Cesta na naše místo místy vedla do pořádného kopce a mimo zpevněnou cestu, což Citroen díky zvýšenému podvozku hravě zvládl. Světlá výška modelu C5 X činí velmi slušných 195 mm, což je o chlup více, než má Škoda Kodiaq 4x4. Nechyběl nám ani pohon všech kol. Kdybych však uprostřed výjezdu zastavil, už bych se narozdíl od zmíněného Kodiaqu nerozjel.
Spaní v autě
Uvnitř je možné sklopit zadní sedadla, ovšem podlaha není zcela rovná, takže jsem v boji o rovnou postel zapojil fantazii, plánoval vyrazit pro OSB desky, měřil vnitřní rozměry, vymýšlel čím budu desky řezat a tak podobně. Jenže po chvíli jsem narazil na dvě akorát tak vysoké krabice, jednu tak akorát velikou dřevěnou desku a bylo vlastně hotovo. Stačilo už jen dát do vozu matraci, polštáře, peřinu a bylo to. Zavazadla jsme si uskladnili za přední sedadla.
Vzhledem k tomu, že je C5 X mixem několika různých karosářských variant a má krásnou svažující se střechu, tak si to lehce vybralo daň v praktičnosti. Nástup z kufru do postele nebyl tak snadný, jako třeba v klasickém kombíku, ale stále to nebylo nic vyloženě nekomfortního. Na šířku i na výšku je to řekl bych hraniční – spaní bylo komfortní, ale být tu o pár cm více místa do obou stran, nezlobil bych se. Na délku však bylo místa dostatek – měřím 185 cm a nebylo ani nutné o moc posouvat přední sedadla. Největší potíž bylo však vedro – vůz se v teplotách nad 30 °C přes den dost vytopí a teploty v noci neklesly pod 18 °C, takže jsem udělal závěr, že spaní C5 X ano, ale ne v teplotách přesahujících řekněme 28 °C.
Spotřeba
Cesta na Bled má nějakých 630 km, přičemž se jedná o kombinaci dálnic, okresních cest a tunelů, kde je omezená rychlost. Na dálnici jsme jeli 130 km/h, okresky pomaleji, vše podle předpisů, ale ne zbytečně pomaleji. Výsledek nás velice příjemně překvapil – 5,6 l / 100km, krásné číslo. Domů jsme poté jeli přes Vídeň, Brno a po D1 zpět do Prahy. Na této trase je více úseků, kde se jede kolem těch 130 – 140 km/h, takže nám po příjezdu domů spotřeba lehce vzrostla, ale stále je to opravdu velice dobré – 5,8 l / 100 km vezmu-li v potaz, že jsme vůz ani jednou nenabili.
Kdybychom tuto cestu absolvovali s naftovým Superbem Combi, dostali bychom se jen o cca litr níže, což není velký rozdíl. Jediným mínusem je malá nádrž, která má objem jen 40 litrů. Díky tomu sice v tomto tempu zvládne přes 650 km, ale kdyby byla alespoň o třetinu větší, bylo by to znát.
Závěr?
Citroen C5 X je i v plug-in hybridní verzi skvělým parťákem na dlouhé cesty, na kterých vás bude hýčkat podvozkem, klimatizovanými sedadly s masáží a celkově skvělým odhlučněním. Potěší také bezdrátové Car Play, velice dobrá dynamika a nízká spotřeba – 1500 km do Slovinska a zpět jsme běžným tempem zvládli se spotřebou 5,8 litrů / 100 km. Podotknout je také potřeba to, že jsme vůz ani jednou nedobili, takže fungoval jako klasický hybrid. Ocenil bych však větší nádrž, klasický tempomat namísto adaptivního, o trochu delší sedáky a také tužší řízení. To jsou ovšem jen drobnosti na jinak velice schopném a univerzálním autě, které hravě zvládá jak město, tak dlouhé dálniční cesty. Třešničkou na dortu je, že v něm můžete poměrně jednoduše přespávat a užít si tak i dobrodružnější styl dovolené.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.