DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 9. září 2024 18:35
Sdílej:

V dnešním díle našeho dlouhodobého testu se zaměříme na to, jakým společníkem je plug-in hybridní C5 X při delších cestách. Vydali jsme se do Julských Alp – do Slovinska. Celkem jsme najeli přes 1500 km, jak to dopadlo se spotřebou a co dobrodružné spaní v autě?

Průběh cesty

Abychom nahnali nějaký čas, vyrážíme velice brzy ráno, ještě za tmy. Cesta utíká jak voda a mimo komfortní podvozek je na dálnici znát i mimořádně dobré odhlučnění. Vzhledem k denním teplotám okolo 32 °C si rovněž užíváme odvětrávaná sedadla.

Po obědě přijíždíme do slovinského Bledu, kde jsme strávili první noc v autě. Další den vyrážíme opět brzy ráno a to k Bohnijskému jezeru, odkud vyjíždíme lanovkou a vyrážíme pěšky na vrchol Vogel, který je 1922 metrů vysoký. Cesta je poměrně náročná, takže je určitě dobré mít vhodnou obuv, dostatek vody a pro jistotu i něco k zakousnutí. Po návratu k autu cítíme únavu, takže přijdou vhod masážní a klimatizované sedačky, kde si před koupačkou v jezeře hezky odpočineme.

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

K večeru už přijíždíme do Lublaně, kde nás čeká hotel. Parkování je v patrové garáži, kde opět oceňuji velmi dobrý rejd a 360° kameru, díky které vidím auto z ptačí perspektivy a nemusím se tak bát o nějaké oděrky na kolech či náraznících. Večerní Lublaň má neuvěřitelné kouzlo a rozhodně můžeme toto malé město doporučit.

Poslední štace je cesta z Lublaně na Pálavu, kde máme poslední nocleh v autě a další den už se vracíme domů. Je zde znát podstatně uvolněnější atmosféra vůči spaní v autě, než ve Slovinsku, kde je to podstatně striktnější. Místo na spaní jsme si našli kousek od Mikulova v krásné vinici, kde nás po příjezdu přivítal místní vinař, kterému naše přítomnost vůbec nevadila. Cesta na naše místo místy vedla do pořádného kopce a mimo zpevněnou cestu, což Citroen díky zvýšenému podvozku hravě zvládl. Světlá výška modelu C5 X činí velmi slušných 195 mm, což je o chlup více, než má Škoda Kodiaq 4x4. Nechyběl nám ani pohon všech kol. Kdybych však uprostřed výjezdu zastavil, už bych se narozdíl od zmíněného Kodiaqu nerozjel.

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Spaní v autě

Uvnitř je možné sklopit zadní sedadla, ovšem podlaha není zcela rovná, takže jsem v boji o rovnou postel zapojil fantazii, plánoval vyrazit pro OSB desky, měřil vnitřní rozměry, vymýšlel čím budu desky řezat a tak podobně. Jenže po chvíli jsem narazil na dvě akorát tak vysoké krabice, jednu tak akorát velikou dřevěnou desku a bylo vlastně hotovo. Stačilo už jen dát do vozu matraci, polštáře, peřinu a bylo to. Zavazadla jsme si uskladnili za přední sedadla.

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vzhledem k tomu, že je C5 X mixem několika různých karosářských variant a má krásnou svažující se střechu, tak si to lehce vybralo daň v praktičnosti. Nástup z kufru do postele nebyl tak snadný, jako třeba v klasickém kombíku, ale stále to nebylo nic vyloženě nekomfortního. Na šířku i na výšku je to řekl bych hraniční – spaní bylo komfortní, ale být tu o pár cm více místa do obou stran, nezlobil bych se. Na délku však bylo místa dostatek – měřím 185 cm a nebylo ani nutné o moc posouvat přední sedadla. Největší potíž bylo však vedro – vůz se v teplotách nad 30 °C přes den dost vytopí a teploty v noci neklesly pod 18 °C, takže jsem udělal závěr, že spaní C5 X ano, ale ne v teplotách přesahujících řekněme 28 °C.

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Spotřeba

Cesta na Bled má nějakých 630 km, přičemž se jedná o kombinaci dálnic, okresních cest a tunelů, kde je omezená rychlost. Na dálnici jsme jeli 130 km/h, okresky pomaleji, vše podle předpisů, ale ne zbytečně pomaleji. Výsledek nás velice příjemně překvapil – 5,6 l / 100km, krásné číslo. Domů jsme poté jeli přes Vídeň, Brno a po D1 zpět do Prahy. Na této trase je více úseků, kde se jede kolem těch 130 – 140 km/h, takže nám po příjezdu domů spotřeba lehce vzrostla, ale stále je to opravdu velice dobré – 5,8 l / 100 km vezmu-li v potaz, že jsme vůz ani jednou nenabili.

Kdybychom tuto cestu absolvovali s naftovým Superbem Combi, dostali bychom se jen o cca litr níže, což není velký rozdíl. Jediným mínusem je malá nádrž, která má objem jen 40 litrů. Díky tomu sice v tomto tempu zvládne přes 650 km, ale kdyby byla alespoň o třetinu větší, bylo by to znát.

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr?

Citroen C5 X je i v plug-in hybridní verzi skvělým parťákem na dlouhé cesty, na kterých vás bude hýčkat podvozkem, klimatizovanými sedadly s masáží a celkově skvělým odhlučněním. Potěší také bezdrátové Car Play, velice dobrá dynamika a nízká spotřeba – 1500 km do Slovinska a zpět jsme běžným tempem zvládli se spotřebou 5,8 litrů / 100 km. Podotknout je také potřeba to, že jsme vůz ani jednou nedobili, takže fungoval jako klasický hybrid. Ocenil bych však větší nádrž, klasický tempomat namísto adaptivního, o trochu delší sedáky a také tužší řízení. To jsou ovšem jen drobnosti na jinak velice schopném a univerzálním autě, které hravě zvládá jak město, tak dlouhé dálniční cesty. Třešničkou na dortu je, že v něm můžete poměrně jednoduše přespávat a užít si tak i dobrodružnější styl dovolené.

Citroen C5X plug-in hybrid
Citroen C5X plug-in hybrid, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.