V dnešním díle našeho dlouhodobého testu se zaměříme na to, jakým společníkem je plug-in hybridní C5 X při delších cestách. Vydali jsme se do Julských Alp – do Slovinska. Celkem jsme najeli přes 1500 km, jak to dopadlo se spotřebou a co dobrodružné spaní v autě?
Průběh cesty
Abychom nahnali nějaký čas, vyrážíme velice brzy ráno, ještě za tmy. Cesta utíká jak voda a mimo komfortní podvozek je na dálnici znát i mimořádně dobré odhlučnění. Vzhledem k denním teplotám okolo 32 °C si rovněž užíváme odvětrávaná sedadla.
Po obědě přijíždíme do slovinského Bledu, kde jsme strávili první noc v autě. Další den vyrážíme opět brzy ráno a to k Bohnijskému jezeru, odkud vyjíždíme lanovkou a vyrážíme pěšky na vrchol Vogel, který je 1922 metrů vysoký. Cesta je poměrně náročná, takže je určitě dobré mít vhodnou obuv, dostatek vody a pro jistotu i něco k zakousnutí. Po návratu k autu cítíme únavu, takže přijdou vhod masážní a klimatizované sedačky, kde si před koupačkou v jezeře hezky odpočineme.
K večeru už přijíždíme do Lublaně, kde nás čeká hotel. Parkování je v patrové garáži, kde opět oceňuji velmi dobrý rejd a 360° kameru, díky které vidím auto z ptačí perspektivy a nemusím se tak bát o nějaké oděrky na kolech či náraznících. Večerní Lublaň má neuvěřitelné kouzlo a rozhodně můžeme toto malé město doporučit.
Poslední štace je cesta z Lublaně na Pálavu, kde máme poslední nocleh v autě a další den už se vracíme domů. Je zde znát podstatně uvolněnější atmosféra vůči spaní v autě, než ve Slovinsku, kde je to podstatně striktnější. Místo na spaní jsme si našli kousek od Mikulova v krásné vinici, kde nás po příjezdu přivítal místní vinař, kterému naše přítomnost vůbec nevadila. Cesta na naše místo místy vedla do pořádného kopce a mimo zpevněnou cestu, což Citroen díky zvýšenému podvozku hravě zvládl. Světlá výška modelu C5 X činí velmi slušných 195 mm, což je o chlup více, než má Škoda Kodiaq 4x4. Nechyběl nám ani pohon všech kol. Kdybych však uprostřed výjezdu zastavil, už bych se narozdíl od zmíněného Kodiaqu nerozjel.
Spaní v autě
Uvnitř je možné sklopit zadní sedadla, ovšem podlaha není zcela rovná, takže jsem v boji o rovnou postel zapojil fantazii, plánoval vyrazit pro OSB desky, měřil vnitřní rozměry, vymýšlel čím budu desky řezat a tak podobně. Jenže po chvíli jsem narazil na dvě akorát tak vysoké krabice, jednu tak akorát velikou dřevěnou desku a bylo vlastně hotovo. Stačilo už jen dát do vozu matraci, polštáře, peřinu a bylo to. Zavazadla jsme si uskladnili za přední sedadla.
Vzhledem k tomu, že je C5 X mixem několika různých karosářských variant a má krásnou svažující se střechu, tak si to lehce vybralo daň v praktičnosti. Nástup z kufru do postele nebyl tak snadný, jako třeba v klasickém kombíku, ale stále to nebylo nic vyloženě nekomfortního. Na šířku i na výšku je to řekl bych hraniční – spaní bylo komfortní, ale být tu o pár cm více místa do obou stran, nezlobil bych se. Na délku však bylo místa dostatek – měřím 185 cm a nebylo ani nutné o moc posouvat přední sedadla. Největší potíž bylo však vedro – vůz se v teplotách nad 30 °C přes den dost vytopí a teploty v noci neklesly pod 18 °C, takže jsem udělal závěr, že spaní C5 X ano, ale ne v teplotách přesahujících řekněme 28 °C.
Spotřeba
Cesta na Bled má nějakých 630 km, přičemž se jedná o kombinaci dálnic, okresních cest a tunelů, kde je omezená rychlost. Na dálnici jsme jeli 130 km/h, okresky pomaleji, vše podle předpisů, ale ne zbytečně pomaleji. Výsledek nás velice příjemně překvapil – 5,6 l / 100km, krásné číslo. Domů jsme poté jeli přes Vídeň, Brno a po D1 zpět do Prahy. Na této trase je více úseků, kde se jede kolem těch 130 – 140 km/h, takže nám po příjezdu domů spotřeba lehce vzrostla, ale stále je to opravdu velice dobré – 5,8 l / 100 km vezmu-li v potaz, že jsme vůz ani jednou nenabili.
Kdybychom tuto cestu absolvovali s naftovým Superbem Combi, dostali bychom se jen o cca litr níže, což není velký rozdíl. Jediným mínusem je malá nádrž, která má objem jen 40 litrů. Díky tomu sice v tomto tempu zvládne přes 650 km, ale kdyby byla alespoň o třetinu větší, bylo by to znát.
Závěr?
Citroen C5 X je i v plug-in hybridní verzi skvělým parťákem na dlouhé cesty, na kterých vás bude hýčkat podvozkem, klimatizovanými sedadly s masáží a celkově skvělým odhlučněním. Potěší také bezdrátové Car Play, velice dobrá dynamika a nízká spotřeba – 1500 km do Slovinska a zpět jsme běžným tempem zvládli se spotřebou 5,8 litrů / 100 km. Podotknout je také potřeba to, že jsme vůz ani jednou nedobili, takže fungoval jako klasický hybrid. Ocenil bych však větší nádrž, klasický tempomat namísto adaptivního, o trochu delší sedáky a také tužší řízení. To jsou ovšem jen drobnosti na jinak velice schopném a univerzálním autě, které hravě zvládá jak město, tak dlouhé dálniční cesty. Třešničkou na dortu je, že v něm můžete poměrně jednoduše přespávat a užít si tak i dobrodružnější styl dovolené.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.