Zuřivý vývoj paliv: Ferrari v Číně na rovinkách o 7 km/h rychlejší, rozdíly až 30 koní?

Petr Hlawiczka, 20. května 2014, 06:40 Google+

Usilovný vývoj probíhá nejen v oblasti pohonných jednotek a aerodynamiky nových vozů, ale také v oblasti paliva. Týmy v posledních závodech díky němu dosáhly významných pokroků.

Počet komentářů:  54 komentářů (Poslední 24.05. 10:17) Napište svůj názor
Massa, Felipe

Massa, Felipe | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Prvotní zkušenosti s novými 1,6litrovými turbomotory ukazují, že kvalita paliva, které pomáhá dosáhnout vyšší efektivity, je klíčová v pomoci dosahovat výkonnostní pokroky. Týmy se navzájem sledují prostřednictvím GPS analýzy vozů. A jaké jsou jejich závěry?

Významné výkonnostní zisky díky palivu
Technický ředitel Red Bull Adrian Newey například dříve letos uvedl: "Rozhodně dle svých vlastních GPS analýz vidíme, že mezi našimi soupeři jsou ve výkonu významné rozdíly, dokonce i tehdy, když používají stejný motor."

Podle Autosportu rozdíly v palivu mohou vést k odchylce až o 30 koní. Sebastian Vettel v Barceloně například uvedl, že Ferrari Fernanda Alonsa díky novému benzínu Shell na rovinkách v Číně získalo až 7 km/h. Takové pokroky byly v minulosti sotva kdy pozorovatelné, Scuderia letos přitom předvedla již tři takové kroky.

Zástupce Shellu Guy Lovett připouští, že oblast paliva prochází úspěšným vývojem: "Momentálně pozorujeme větší pokroky, než jsme viděli v minulosti u V8. Jsme na vzestupné křivce vývojového cyklu."

A šéf Red Bullu Christian Horner hodnotí: "Palivo je rozhodně klíčovou oblastí vývoje a něčím, na čem velmi tvrdě pracují všichni dodavatelé paliva. Jde pro ně o příležitost učinit rozdíl."

alonso
Fernando Alonso s barely paliva Shell (foto: Scuderia Ferrari)

Za vyšší efektivitou s upraveným palivem a MGU-H
K vyšší výkonnosti i celkové efektivitě letos přispívá nové zařízení: MGU-H, což je motorgenerátor, který dokáže získávat energii z výfukových plynů.

Rob White z Renaultu vysvětluje: "Zlepšení spotřeby paliva může mít velký přímý vliv na konečnou rychlost na rovinkách. Nechci to zbytečně přehánět, ale když získáte dostatek paliva, které můžete trochu utratit na tvorbu elektřiny, otevírá to dveře využití energie.

"I díky malé změně ve spotřebě paliva tak může docházet možná k velkému rozdílu v rychlostech na konci rovinek a ke znatelnému rozdílu v časech na kolo," tvrdí White, jehož pohonné jednotky na ty z Brixworthu stále ztrácejí.

Mercedesu k dominanci pomáhá úzká spolupráce se společností Petronas
Partner Renaultu - společnost Total - do Barcelony přivezla také nové palivo, které Red Bullu pomohlo k pokroku. Na dominantní Mercedes to ale stále nestačí. Do Monaka veze další vylepšení svého benzínu, který by měl poskytnout přibližně o 10 koní více, což je významný nárůst.

Benzín je jedním z faktorů, které přispívají k náskoku německého týmu, jenž své motory dodává třem dalším týmům (Force India, McLaren a Williams).

petronas
Ne nadarmo se na bočnicích reklamou na Petronas chlubí Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Úzce totiž na vývoji a jemném dolaďování paliva spolupracuje s malajskou společností Petronas. Toto palivo používají také Williams a Force India, zatímco McLaren zůstal u ExxonMobil.

Provozní ředitel Petronasu Eric Holthussen k tomu říká: "Palivo bylo vždy v prostředí F1 důležité, ale nyní můžete z minulosti sotva něco přenést, protože tyto motory mají tak odlišný druh paliva ve srovnání s tím, co dříve. Za 20 let svého působení v tomto odvětví si nevzpomínám, že by někdy bylo palivo designovým prvkem koncepce motoru."

Vytisknout

Diskuze: Zuřivý vývoj paliv: Ferrari v Číně na rovinkách o 7 km/h rychlejší, rozdíly až 30 koní?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 54, poslední 24.05.2014 10:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 54 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

McLaren se zvláštním balíkem pro Monako, spoléhá více než jen na štěstí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

  2. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  3. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud