Po delší době jsme opět vyrazili do pražského Hummer centra. Tento uměle vytvořený terénní polygon je tím pravým místem, kde se odděluje zrno od plev, respektive auta, jež si na terénní jen hrají od těch, které opravdu umí. Kam se zařadí nový Forester, který nedisponuje mechanickou uzávěrkou diferenciálu, redukcí, terénním obutím a ani silným motorem?
Úvod
Forester je na trhu již více, než 25 let. Za tu dobu se prodalo na celé světě přes 4,5 milionu exemplářů. Díky dnešní době se ovšem dost věcí obměnilo, nicméně charakter zůstal. Z původně 2,5 litrového plochého čtyřválce (Boxer) s manuálem se zde objevuje dvoulitrový e-Boxer (mild-hybrid), který je spojen s bezestupňovou převodovkou CVT Lineartronic. Změny se odehrály i v posílení bezpečnosti, zlepšení použitích materiálů uvnitř a v mnoha dalších věcech. Dnes to však bude hlavně o jízdě mimo silnice, pojďme tedy na to.
Klasický podrobný test Foresteru naleznete zde:
„Polem, nepolem, cestou, necestou“
Bydlím kousek za Prahou, kde je nespočet polních a lesních cest, takže se poslední dny neustále bavím tím, jak geniálně podvozek filtruje tento typ cest. Veliké překvapení přijde v moment, kdy se podívám na aktuální rychlost. Pocitově bych tipoval tak 40 km/h, jenže Forester si to naprosto v klidu upaluje 70 km/h. Přidávám a rázem jedu 90 a ani tak nemám pocit, že by jízda byla nekomfortní. Kde se však musí zvolnit jsou nerovné zatáčky, které sice hravě zvládne bokem, nicméně mám strach, že se mi někde auto kousne o hranu a já díky vysoké výšce poletím přes „boudu“. To stejné platí o velikých dírách, kde by tlumiče mohly jít na doraz.
Druhou atrakcí v okolí je bývalá skládka. Jedná se o krátký, ale za to velice strmý výjezd. Stoupání činí v první části 25-27°, přičemž druhá část je ještě prudší a zastavit v ní by nemuselo dopadnout dobře, takže přesný sklon nevím, ale odhadem to bude jistě přes 30 °.
Najíždím hezky pomalu do první půlky, zastavuji, volím X-mode „snow, dirt“, který změní převod bezestupňové převodovky, čímž lehce supluje redukci. Odezva na plyn je rovněž o něco méně čitlivá a elektronika neustále kontroluje trakci jednotlivých kol, které nezávisle přibržďuje. Funguje to velice dobře, je sucho a ze sklonu 26° není problém se rozjet.
Poté už se však blíží nejprudší pasáž, držím plyn na podlaze, Forester zrychluje, CVT vyje jak o život a stabilizační systém má plné ruce práce. Vše jde dobře, na vrchol jsem vyjel bez obtíží, ale bylo znát, že už znatelně zpomaluje a být kopec delší, mohla by vzniknout celkem nepříjemná situace. Dolu z kopce pomůže asistent sjíždění z prudkých svahů, který je automaticky v terénním režimu aktivní, takže to celé odbrzdí za vás a eliminuje zablokování kol.
Hummer centrum
Výjezdy, které se zde objevují mají nejčastěji okolo 20 – 30 °.Pár jsme si jich zkusili a bez větších problému Forester vše zvládl. Limitem kupodivu nejsou silniční pneumatiky či pohon všech kol bez mechanické uzávěrky, ale motor, kterému už v nejprudších pasážích zkrátka dochází dech. Chce to se více rozjet a nezastavovat.
Křížení náprav a boční náklon
Tato disciplína bývá pro vozy, které nemají mechanickou uzávěrku diferenciálu poměrně složitá. Takový Land Cruiser měl na stejné překážce co dělat, aby se na ni pohodlně dostal.
Čtyřkolka od Subaru pracuje efektivněji a díky chytré elektronice dokáže uzávěrku alespoň částečně suplovat. Králem jsou zde však pick-upy, které zadní závěrku mívají v drtivě většině.
Boční náklon je něco, co obecně auta zvládají mnohem lépe, než já. Forester hravě zvládne jet po vrstevnici okolo opravdu prudkého kopce, já jsem si však netroufl na více, než 20°.
Závěr
Forester opět dokázal, že jde o poctivého parťáka, který potěší každého, kdo se pohybuje často mimo silnici. Jeho podvozek je mistrovským dílem a stejně tak musím vyzdvihnout výborný pohon všech kol a elektroniku, která dokáže suplovat absenci mechanické uzávěrky diferenciálu. Forester funguje i v náročnějších terénech. Zvládá prudké výjezdy, sjezdy, boční náklony, křížení náprav a zároveň upalovat po louce rychlostmi, nad kterými zůstává rozum stát. Navíc má až prémiově zpracovaný interiér, za který by se nemusely stydět mnohem luxusněji zaměřené automobilky. Mezi největší slabiny se řadí jízda po dálnici, která je dost hlučná, neúsporná a celkově je znát, že je zde slabý motor. Kdyby tu byl 2,5 litrový Boxer z Outbacku, bylo by to dokonalé. Forester si i tak odváží 8,5/10 bodů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.