Na rychlostních zkouškách při Rally Český Krumlov si odbyl premiéru za volantem Toyoty GR Yaris Rally2 Jakub Jirovec. Společně s Petrem Jindrou dokončili náročnou soutěž na 13. místě absolutní klasifikace a ve třídě RC2 obsadila posádka 12. příčku.
Na konci loňského roku si doma u Jirovců pohrávali s myšlenkou, s jakým autem by mohl Kuba v Česku závodit. A jelikož jsou Plzeňáci ostří hoši, rozjelo se vyjednávání s francouzským týmem Erace WRT a výsledkem jsou letos tři starty. Ten první proběhl v polovině května při Rally Český Krumlov. Před samotnou soutěží si dali Kuba s Petrem malý test na seznámení s novým autem. „Na seznámení s funkčností Yarise jsem měl 35kilometrový test, což není málo, ale ani dost, abych pro mě nové auto dokonale poznal a dokázal si ho nastavit. Mé první pocity z Toyoty byly hodně dobré. Auto je velice přesné na řízení, podle mne přesnější než Fabie. Je možné, že to bylo nastavením diferenciálů. Motor má relativně dost velký kroutící moment a podvozkově se mi Toyota líbila víc než škodovka. Řekl bych, že je toto auto generačně o kus dál a je to z něj cítit,“ podělil se o první dojmy a připojil drobné srovnání Jakub Jirovec.
Toyota dostala nový „kabát“ alá Invelt, od pořadatelů se přidalo startovní číslo 14 a šlo se na věc. Kuba Jirovec má českokrumlovskou rally moc rád, a tak není divu, že se sem rád vrací. Na svém kontě má tři starty, pokaždé s jiným vozem. Letos bylo cílem dokončit závod a poznat nové auto. A jak vidí květnovou rally samotný jezdec? „Krumlov mám moc rád a podle mě je to jedna z nejtěžších rally u nás. Je to dané tím, že na žádné erzetě si jezdec neodpočine. Do toho se letos ještě zamíchalo počasí, kdy v lesních úsecích bylo mokro a dost vytaháno. Zdejší rychlostní zkoušky mi vyhovují, je to můj styl. Jsou zde rychlé pasáže i uskákaný asfalt v lesích, což je hodně o srdíčku a od toho se odvíjí i výsledek. Například erzetu Malonty zná spousta kluků nazpaměť, ale jen ten, kdo si na ní věří, tu zajede dobrý výsledek.“ V noci před závodem pršelo a drobný déšť se snesl i na shakedown. Kuba s Petrem využili poslední možnost otestování vozu před závodem na výstavišti, a i když to sem tam pěkně klouzalo, byli spokojeni. I při samotném závodě drobně pršelo, a tak bylo důležité nastavení auta a volba pneumatik. „I když se občas vyskytly malé přeháňky, tak počasí hodně zamíchalo výsledky. Já jel středně tvrdý nebo tvrdý slick, což bylo asi nejlepší z toho, co se dalo jet, neboť většina pasáží byla suchých. Ale nebylo to až tak jednoduché. Například v pátek RZ Citajl nebo sobotní Malonty měly úseky, kde bylo v lesích opravdu hodně mokro. Na mokru mám docela respekt a nevěřím si. Je to vše o zkušenostech, ale kde je má jezdec nabrat, než na mokrých zkouškách. Já mám bohužel málo zkušeností s nastavováním auta. Navíc R5 má nepřeberné množství nastavení od podvozku, přes diferenciály až po brzdy. My měli v týmu inženýra, který dříve působil v Chronos Motorsportu a v Hyundai, a já věřil v jeho rady a nastavení,“ prozradil plzeňský jezdec.
Páteční etapu odstartovala super speciálka na českobudějovickém výstavišti a poslední zkoušku Ján dojížděly posádky hrubě po půlnoci. Jirovec s Jindrou jeli v klidu a tři časy dostali do TOP10. Nejvíce se klukům zadařilo na RZ Rožmitál, kde shodně zajeli devátý čas. V polovině soutěže patřila posádce průběžná 11. příčka a ve třídě RC2 to bylo místo desáté. Sobotní etapa byla o chloupek horší, ale cíl daný před soutěží Kuba s Petrem splnili. V Jelení zahradě pod státním zámkem projeli cílovou rampou jako 13. nejrychlejší posádka ave třídě RC2 to byla 12. pozice. Nastal čas na hodnocení a Kuba byl na sebe docela přísný. „První etapa byla z mého pohledu lepší než ta druhá, ale rozhodně to není něco, čím bych se chtěl chlubit. I když páteční RZ znám téměř zpaměti a tempo mi přišlo dobré, pořád jsme ztráceli mnohem víc, než bych chtěl. Trošku mě sice potrápilo počasí, ale na to se nechci vymlouvat. Rozhodně mohu říci, že svezení bylo pěkné a byl to opravdu pěkný zážitek, jenom ty časy tam nebyly takové, jaké bych si přál. Sobota byla o trošku horší a erzeta Malšín je pro mě asi zakletá. Nicméně s celkovým výkonem moc spokojený nejsem, neboť jsem si závod prokaučoval výkonově. Ale beru to pozitivně. Mám zase další poznatky a zkušenosti a i týmový inženýr mi předal spoustu cenných rad. Například jsem se naučil o trochu líp si nachystat pneumatiky. Pokud máš na zkoušce částečně vlhko, tak je dobré mít gumu víc roztopenou a pak je větší jistota, že tady bude guma dobře držet. Odnáším si tedy jak pozitiva, tak věci, na kterých musím zapracovat,“ ohlédl se za dokončenou rally Jakub Jirovec a doplnil poděkování. „Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, kteří nám drželi při premiéře s novým vozem palce. Jejich povzbuzování bylo na trati vidět a já doufám, že jsme je nezklamali. Poděkování patři i Petrovi, že to se mnou v autě vydržel, a naše společné poděkování míří do týmu Erace WRT, který šlapal perfektně. Již nyní se těším na další spolupráci.“
Necelý měsíc má nyní posádka pauzu, aby se v polovině června opět nasoukala do nehořlavého prádla. To totiž startuje Rally Hustopeče a Kuba s Petrem chtějí být na startu. Na rally mezi vinicemi ovšem budou závodit se Škodou Fabia R5. Pokud jsme v úvodu avizovali tři starty s Toyotou, tak můžeme prozradit, že se bude jednat o Rally Bohemia a Barum rally.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.