Na rychlostních zkouškách při Rally Český Krumlov si odbyl premiéru za volantem Toyoty GR Yaris Rally2 Jakub Jirovec. Společně s Petrem Jindrou dokončili náročnou soutěž na 13. místě absolutní klasifikace a ve třídě RC2 obsadila posádka 12. příčku.
Na konci loňského roku si doma u Jirovců pohrávali s myšlenkou, s jakým autem by mohl Kuba v Česku závodit. A jelikož jsou Plzeňáci ostří hoši, rozjelo se vyjednávání s francouzským týmem Erace WRT a výsledkem jsou letos tři starty. Ten první proběhl v polovině května při Rally Český Krumlov. Před samotnou soutěží si dali Kuba s Petrem malý test na seznámení s novým autem. „Na seznámení s funkčností Yarise jsem měl 35kilometrový test, což není málo, ale ani dost, abych pro mě nové auto dokonale poznal a dokázal si ho nastavit. Mé první pocity z Toyoty byly hodně dobré. Auto je velice přesné na řízení, podle mne přesnější než Fabie. Je možné, že to bylo nastavením diferenciálů. Motor má relativně dost velký kroutící moment a podvozkově se mi Toyota líbila víc než škodovka. Řekl bych, že je toto auto generačně o kus dál a je to z něj cítit,“ podělil se o první dojmy a připojil drobné srovnání Jakub Jirovec.
Toyota dostala nový „kabát“ alá Invelt, od pořadatelů se přidalo startovní číslo 14 a šlo se na věc. Kuba Jirovec má českokrumlovskou rally moc rád, a tak není divu, že se sem rád vrací. Na svém kontě má tři starty, pokaždé s jiným vozem. Letos bylo cílem dokončit závod a poznat nové auto. A jak vidí květnovou rally samotný jezdec? „Krumlov mám moc rád a podle mě je to jedna z nejtěžších rally u nás. Je to dané tím, že na žádné erzetě si jezdec neodpočine. Do toho se letos ještě zamíchalo počasí, kdy v lesních úsecích bylo mokro a dost vytaháno. Zdejší rychlostní zkoušky mi vyhovují, je to můj styl. Jsou zde rychlé pasáže i uskákaný asfalt v lesích, což je hodně o srdíčku a od toho se odvíjí i výsledek. Například erzetu Malonty zná spousta kluků nazpaměť, ale jen ten, kdo si na ní věří, tu zajede dobrý výsledek.“ V noci před závodem pršelo a drobný déšť se snesl i na shakedown. Kuba s Petrem využili poslední možnost otestování vozu před závodem na výstavišti, a i když to sem tam pěkně klouzalo, byli spokojeni. I při samotném závodě drobně pršelo, a tak bylo důležité nastavení auta a volba pneumatik. „I když se občas vyskytly malé přeháňky, tak počasí hodně zamíchalo výsledky. Já jel středně tvrdý nebo tvrdý slick, což bylo asi nejlepší z toho, co se dalo jet, neboť většina pasáží byla suchých. Ale nebylo to až tak jednoduché. Například v pátek RZ Citajl nebo sobotní Malonty měly úseky, kde bylo v lesích opravdu hodně mokro. Na mokru mám docela respekt a nevěřím si. Je to vše o zkušenostech, ale kde je má jezdec nabrat, než na mokrých zkouškách. Já mám bohužel málo zkušeností s nastavováním auta. Navíc R5 má nepřeberné množství nastavení od podvozku, přes diferenciály až po brzdy. My měli v týmu inženýra, který dříve působil v Chronos Motorsportu a v Hyundai, a já věřil v jeho rady a nastavení,“ prozradil plzeňský jezdec.
Páteční etapu odstartovala super speciálka na českobudějovickém výstavišti a poslední zkoušku Ján dojížděly posádky hrubě po půlnoci. Jirovec s Jindrou jeli v klidu a tři časy dostali do TOP10. Nejvíce se klukům zadařilo na RZ Rožmitál, kde shodně zajeli devátý čas. V polovině soutěže patřila posádce průběžná 11. příčka a ve třídě RC2 to bylo místo desáté. Sobotní etapa byla o chloupek horší, ale cíl daný před soutěží Kuba s Petrem splnili. V Jelení zahradě pod státním zámkem projeli cílovou rampou jako 13. nejrychlejší posádka ave třídě RC2 to byla 12. pozice. Nastal čas na hodnocení a Kuba byl na sebe docela přísný. „První etapa byla z mého pohledu lepší než ta druhá, ale rozhodně to není něco, čím bych se chtěl chlubit. I když páteční RZ znám téměř zpaměti a tempo mi přišlo dobré, pořád jsme ztráceli mnohem víc, než bych chtěl. Trošku mě sice potrápilo počasí, ale na to se nechci vymlouvat. Rozhodně mohu říci, že svezení bylo pěkné a byl to opravdu pěkný zážitek, jenom ty časy tam nebyly takové, jaké bych si přál. Sobota byla o trošku horší a erzeta Malšín je pro mě asi zakletá. Nicméně s celkovým výkonem moc spokojený nejsem, neboť jsem si závod prokaučoval výkonově. Ale beru to pozitivně. Mám zase další poznatky a zkušenosti a i týmový inženýr mi předal spoustu cenných rad. Například jsem se naučil o trochu líp si nachystat pneumatiky. Pokud máš na zkoušce částečně vlhko, tak je dobré mít gumu víc roztopenou a pak je větší jistota, že tady bude guma dobře držet. Odnáším si tedy jak pozitiva, tak věci, na kterých musím zapracovat,“ ohlédl se za dokončenou rally Jakub Jirovec a doplnil poděkování. „Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, kteří nám drželi při premiéře s novým vozem palce. Jejich povzbuzování bylo na trati vidět a já doufám, že jsme je nezklamali. Poděkování patři i Petrovi, že to se mnou v autě vydržel, a naše společné poděkování míří do týmu Erace WRT, který šlapal perfektně. Již nyní se těším na další spolupráci.“
Necelý měsíc má nyní posádka pauzu, aby se v polovině června opět nasoukala do nehořlavého prádla. To totiž startuje Rally Hustopeče a Kuba s Petrem chtějí být na startu. Na rally mezi vinicemi ovšem budou závodit se Škodou Fabia R5. Pokud jsme v úvodu avizovali tři starty s Toyotou, tak můžeme prozradit, že se bude jednat o Rally Bohemia a Barum rally.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.