Na rychlostních zkouškách při Rally Český Krumlov si odbyl premiéru za volantem Toyoty GR Yaris Rally2 Jakub Jirovec. Společně s Petrem Jindrou dokončili náročnou soutěž na 13. místě absolutní klasifikace a ve třídě RC2 obsadila posádka 12. příčku.
Na konci loňského roku si doma u Jirovců pohrávali s myšlenkou, s jakým autem by mohl Kuba v Česku závodit. A jelikož jsou Plzeňáci ostří hoši, rozjelo se vyjednávání s francouzským týmem Erace WRT a výsledkem jsou letos tři starty. Ten první proběhl v polovině května při Rally Český Krumlov. Před samotnou soutěží si dali Kuba s Petrem malý test na seznámení s novým autem. „Na seznámení s funkčností Yarise jsem měl 35kilometrový test, což není málo, ale ani dost, abych pro mě nové auto dokonale poznal a dokázal si ho nastavit. Mé první pocity z Toyoty byly hodně dobré. Auto je velice přesné na řízení, podle mne přesnější než Fabie. Je možné, že to bylo nastavením diferenciálů. Motor má relativně dost velký kroutící moment a podvozkově se mi Toyota líbila víc než škodovka. Řekl bych, že je toto auto generačně o kus dál a je to z něj cítit,“ podělil se o první dojmy a připojil drobné srovnání Jakub Jirovec.
Toyota dostala nový „kabát“ alá Invelt, od pořadatelů se přidalo startovní číslo 14 a šlo se na věc. Kuba Jirovec má českokrumlovskou rally moc rád, a tak není divu, že se sem rád vrací. Na svém kontě má tři starty, pokaždé s jiným vozem. Letos bylo cílem dokončit závod a poznat nové auto. A jak vidí květnovou rally samotný jezdec? „Krumlov mám moc rád a podle mě je to jedna z nejtěžších rally u nás. Je to dané tím, že na žádné erzetě si jezdec neodpočine. Do toho se letos ještě zamíchalo počasí, kdy v lesních úsecích bylo mokro a dost vytaháno. Zdejší rychlostní zkoušky mi vyhovují, je to můj styl. Jsou zde rychlé pasáže i uskákaný asfalt v lesích, což je hodně o srdíčku a od toho se odvíjí i výsledek. Například erzetu Malonty zná spousta kluků nazpaměť, ale jen ten, kdo si na ní věří, tu zajede dobrý výsledek.“ V noci před závodem pršelo a drobný déšť se snesl i na shakedown. Kuba s Petrem využili poslední možnost otestování vozu před závodem na výstavišti, a i když to sem tam pěkně klouzalo, byli spokojeni. I při samotném závodě drobně pršelo, a tak bylo důležité nastavení auta a volba pneumatik. „I když se občas vyskytly malé přeháňky, tak počasí hodně zamíchalo výsledky. Já jel středně tvrdý nebo tvrdý slick, což bylo asi nejlepší z toho, co se dalo jet, neboť většina pasáží byla suchých. Ale nebylo to až tak jednoduché. Například v pátek RZ Citajl nebo sobotní Malonty měly úseky, kde bylo v lesích opravdu hodně mokro. Na mokru mám docela respekt a nevěřím si. Je to vše o zkušenostech, ale kde je má jezdec nabrat, než na mokrých zkouškách. Já mám bohužel málo zkušeností s nastavováním auta. Navíc R5 má nepřeberné množství nastavení od podvozku, přes diferenciály až po brzdy. My měli v týmu inženýra, který dříve působil v Chronos Motorsportu a v Hyundai, a já věřil v jeho rady a nastavení,“ prozradil plzeňský jezdec.
Páteční etapu odstartovala super speciálka na českobudějovickém výstavišti a poslední zkoušku Ján dojížděly posádky hrubě po půlnoci. Jirovec s Jindrou jeli v klidu a tři časy dostali do TOP10. Nejvíce se klukům zadařilo na RZ Rožmitál, kde shodně zajeli devátý čas. V polovině soutěže patřila posádce průběžná 11. příčka a ve třídě RC2 to bylo místo desáté. Sobotní etapa byla o chloupek horší, ale cíl daný před soutěží Kuba s Petrem splnili. V Jelení zahradě pod státním zámkem projeli cílovou rampou jako 13. nejrychlejší posádka ave třídě RC2 to byla 12. pozice. Nastal čas na hodnocení a Kuba byl na sebe docela přísný. „První etapa byla z mého pohledu lepší než ta druhá, ale rozhodně to není něco, čím bych se chtěl chlubit. I když páteční RZ znám téměř zpaměti a tempo mi přišlo dobré, pořád jsme ztráceli mnohem víc, než bych chtěl. Trošku mě sice potrápilo počasí, ale na to se nechci vymlouvat. Rozhodně mohu říci, že svezení bylo pěkné a byl to opravdu pěkný zážitek, jenom ty časy tam nebyly takové, jaké bych si přál. Sobota byla o trošku horší a erzeta Malšín je pro mě asi zakletá. Nicméně s celkovým výkonem moc spokojený nejsem, neboť jsem si závod prokaučoval výkonově. Ale beru to pozitivně. Mám zase další poznatky a zkušenosti a i týmový inženýr mi předal spoustu cenných rad. Například jsem se naučil o trochu líp si nachystat pneumatiky. Pokud máš na zkoušce částečně vlhko, tak je dobré mít gumu víc roztopenou a pak je větší jistota, že tady bude guma dobře držet. Odnáším si tedy jak pozitiva, tak věci, na kterých musím zapracovat,“ ohlédl se za dokončenou rally Jakub Jirovec a doplnil poděkování. „Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, kteří nám drželi při premiéře s novým vozem palce. Jejich povzbuzování bylo na trati vidět a já doufám, že jsme je nezklamali. Poděkování patři i Petrovi, že to se mnou v autě vydržel, a naše společné poděkování míří do týmu Erace WRT, který šlapal perfektně. Již nyní se těším na další spolupráci.“
Necelý měsíc má nyní posádka pauzu, aby se v polovině června opět nasoukala do nehořlavého prádla. To totiž startuje Rally Hustopeče a Kuba s Petrem chtějí být na startu. Na rally mezi vinicemi ovšem budou závodit se Škodou Fabia R5. Pokud jsme v úvodu avizovali tři starty s Toyotou, tak můžeme prozradit, že se bude jednat o Rally Bohemia a Barum rally.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.