Na rychlostních zkouškách při Rally Český Krumlov si odbyl premiéru za volantem Toyoty GR Yaris Rally2 Jakub Jirovec. Společně s Petrem Jindrou dokončili náročnou soutěž na 13. místě absolutní klasifikace a ve třídě RC2 obsadila posádka 12. příčku.
Na konci loňského roku si doma u Jirovců pohrávali s myšlenkou, s jakým autem by mohl Kuba v Česku závodit. A jelikož jsou Plzeňáci ostří hoši, rozjelo se vyjednávání s francouzským týmem Erace WRT a výsledkem jsou letos tři starty. Ten první proběhl v polovině května při Rally Český Krumlov. Před samotnou soutěží si dali Kuba s Petrem malý test na seznámení s novým autem. „Na seznámení s funkčností Yarise jsem měl 35kilometrový test, což není málo, ale ani dost, abych pro mě nové auto dokonale poznal a dokázal si ho nastavit. Mé první pocity z Toyoty byly hodně dobré. Auto je velice přesné na řízení, podle mne přesnější než Fabie. Je možné, že to bylo nastavením diferenciálů. Motor má relativně dost velký kroutící moment a podvozkově se mi Toyota líbila víc než škodovka. Řekl bych, že je toto auto generačně o kus dál a je to z něj cítit,“ podělil se o první dojmy a připojil drobné srovnání Jakub Jirovec.
Toyota dostala nový „kabát“ alá Invelt, od pořadatelů se přidalo startovní číslo 14 a šlo se na věc. Kuba Jirovec má českokrumlovskou rally moc rád, a tak není divu, že se sem rád vrací. Na svém kontě má tři starty, pokaždé s jiným vozem. Letos bylo cílem dokončit závod a poznat nové auto. A jak vidí květnovou rally samotný jezdec? „Krumlov mám moc rád a podle mě je to jedna z nejtěžších rally u nás. Je to dané tím, že na žádné erzetě si jezdec neodpočine. Do toho se letos ještě zamíchalo počasí, kdy v lesních úsecích bylo mokro a dost vytaháno. Zdejší rychlostní zkoušky mi vyhovují, je to můj styl. Jsou zde rychlé pasáže i uskákaný asfalt v lesích, což je hodně o srdíčku a od toho se odvíjí i výsledek. Například erzetu Malonty zná spousta kluků nazpaměť, ale jen ten, kdo si na ní věří, tu zajede dobrý výsledek.“ V noci před závodem pršelo a drobný déšť se snesl i na shakedown. Kuba s Petrem využili poslední možnost otestování vozu před závodem na výstavišti, a i když to sem tam pěkně klouzalo, byli spokojeni. I při samotném závodě drobně pršelo, a tak bylo důležité nastavení auta a volba pneumatik. „I když se občas vyskytly malé přeháňky, tak počasí hodně zamíchalo výsledky. Já jel středně tvrdý nebo tvrdý slick, což bylo asi nejlepší z toho, co se dalo jet, neboť většina pasáží byla suchých. Ale nebylo to až tak jednoduché. Například v pátek RZ Citajl nebo sobotní Malonty měly úseky, kde bylo v lesích opravdu hodně mokro. Na mokru mám docela respekt a nevěřím si. Je to vše o zkušenostech, ale kde je má jezdec nabrat, než na mokrých zkouškách. Já mám bohužel málo zkušeností s nastavováním auta. Navíc R5 má nepřeberné množství nastavení od podvozku, přes diferenciály až po brzdy. My měli v týmu inženýra, který dříve působil v Chronos Motorsportu a v Hyundai, a já věřil v jeho rady a nastavení,“ prozradil plzeňský jezdec.
Páteční etapu odstartovala super speciálka na českobudějovickém výstavišti a poslední zkoušku Ján dojížděly posádky hrubě po půlnoci. Jirovec s Jindrou jeli v klidu a tři časy dostali do TOP10. Nejvíce se klukům zadařilo na RZ Rožmitál, kde shodně zajeli devátý čas. V polovině soutěže patřila posádce průběžná 11. příčka a ve třídě RC2 to bylo místo desáté. Sobotní etapa byla o chloupek horší, ale cíl daný před soutěží Kuba s Petrem splnili. V Jelení zahradě pod státním zámkem projeli cílovou rampou jako 13. nejrychlejší posádka ave třídě RC2 to byla 12. pozice. Nastal čas na hodnocení a Kuba byl na sebe docela přísný. „První etapa byla z mého pohledu lepší než ta druhá, ale rozhodně to není něco, čím bych se chtěl chlubit. I když páteční RZ znám téměř zpaměti a tempo mi přišlo dobré, pořád jsme ztráceli mnohem víc, než bych chtěl. Trošku mě sice potrápilo počasí, ale na to se nechci vymlouvat. Rozhodně mohu říci, že svezení bylo pěkné a byl to opravdu pěkný zážitek, jenom ty časy tam nebyly takové, jaké bych si přál. Sobota byla o trošku horší a erzeta Malšín je pro mě asi zakletá. Nicméně s celkovým výkonem moc spokojený nejsem, neboť jsem si závod prokaučoval výkonově. Ale beru to pozitivně. Mám zase další poznatky a zkušenosti a i týmový inženýr mi předal spoustu cenných rad. Například jsem se naučil o trochu líp si nachystat pneumatiky. Pokud máš na zkoušce částečně vlhko, tak je dobré mít gumu víc roztopenou a pak je větší jistota, že tady bude guma dobře držet. Odnáším si tedy jak pozitiva, tak věci, na kterých musím zapracovat,“ ohlédl se za dokončenou rally Jakub Jirovec a doplnil poděkování. „Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, kteří nám drželi při premiéře s novým vozem palce. Jejich povzbuzování bylo na trati vidět a já doufám, že jsme je nezklamali. Poděkování patři i Petrovi, že to se mnou v autě vydržel, a naše společné poděkování míří do týmu Erace WRT, který šlapal perfektně. Již nyní se těším na další spolupráci.“
Necelý měsíc má nyní posádka pauzu, aby se v polovině června opět nasoukala do nehořlavého prádla. To totiž startuje Rally Hustopeče a Kuba s Petrem chtějí být na startu. Na rally mezi vinicemi ovšem budou závodit se Škodou Fabia R5. Pokud jsme v úvodu avizovali tři starty s Toyotou, tak můžeme prozradit, že se bude jednat o Rally Bohemia a Barum rally.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.