Nástupce oblíbeného modelu XV nese název Crosstrek. Ve světě je tento název znám již dlouho, u nás jde však o novinku. Proti předchůdci přišel o čistě benzinový atmosférický motor, který jej tehdy dokázal učinit dostupnějším. Dnes je nabízen pouze s vrcholným dvoulitrem. Obhájí si proti předchůdci o něco vyšší cenovku?
Úvod a ceny
První generace modelu XV byla na trhu uvedena v roce 2011. Vyrábělo se tedy dlouhých 12 let. Za tu dobu se stalo nejprodávanějším modelem od Subaru – zastupovalo více, než 40 %. Na výběr jsou tři výbavy.
Základ nabídky tvoří Active – 880 000 Kč (X Mode – 1 režim, 17 palcová kola, manuálně ovládaná sedadla), dále je zde Comfort – 955 000 Kč (X Mode – 2 režimy, 18 palcová kola, elektrická přední sedadla, USB nabíjecí sloty atd.) a nejvyšším stupněm je Executive – 1 020 000 Kč, která navíc nabídne kožené čalounění, navigaci, vyhřívaný volant a střešní okno. Všechny výbavové stupně mají shodný motor včetně bezestupňové převodovky a pohonu všech kol.
Exteriér
Design je proti XV na první pohled podobný, ale při bližším zkoumání je ve všech ohledech o něco líbivější, modernější a větší. Předku dominují úzké LED světlomety, které jsou propojené linkou, mezi kterou se nachází oválné logo. To je zasazeno uprostřed členité tmavé masky. Na celkové robustnosti se podílí vytažené blatníky s plastovým orámováním, které je u crossoverů obvyklé.
Boční pohled prozradí lehkou disproporci – je zde poměrně dlouhý přední převis, ale zadní část je výrazně kratší. Myslím si, že by nebylo na škodu zadní část o několik centimetrů prodloužit, což by pomohlo jak opticky, tak prakticky v zavazadelníku.
Rozměry: 4495/1800/1600/2670 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1703 kg
Interiér
Jsou zde nová sedadla, která byla vyvinutá na základě stavby lidského těla, jež přirozeně omezují kývavé pohyby hlavy, díky čemuž se snižuje únava na dlouhých cestách. Pohodlí mohu potvrdit, avšak v zatáčkách bych ocenil výraznější boční vedení v oblasti ramen i boků. Podvozek je zde schopnější, než moje schopnost udržet své štíhlé tělo v široké sedačce. Na druhou stranu se nejedná o žádný sporťák, takže to zákazníkovi pravděpodobně vadit nebude.
Subaru je díky bohu stále automobilkou, která se i v nových modelech drží klasické koncepce rozmístění ovládacích prvků. Převažují zde obyčejná tlačítka, která ovládají hlavní funkce. Je zde sice oproti minulý týden testovanému Foresteru novější a větší infotaintment, kam se přesunulo například ovládání terénního režimu včetně bezpečnostních asistentů, ale vše je snadno přístupné, takže s tím nemám zásadnější problém. Potěší rozhodně bezdrátové Car Play, nové i staré USB a pro „oldschoolery“ je zde dokonce 3,5mm Jack konektor. Potěší také velice dobře čitelné budíky, byť mohou na někoho působit zastarale.
Použité materiály rozhodně neurazí a oproti takovému Dusteru si zde budete připadat jak v Mercedesu třídy S, nicméně když vím, jak to Subaru umí třeba v případě Foresteru, který není o tolik dražší, tak je to zde o poznání smutnější. Co se vnitřního prostoru týče, tak je to takový průměr. Vpředu úplně v pohodě a to platí i o odkládací prostory.
Vzadu to se svými 185 cm mám jen tak tak. Nad hlavou a před koleny opravdu jen symbolická rezerva a lehce stísněný pocit. Zavazadlový prostor je díky čtyřkolce trochu skromnější – 315 litrů (1297 l po sklopení zadních sedadel).
Jízda
Crosstrek nabízí proti předchůdci vyšší torzní tuhost, výrazně lepší odhlučnění, vylepšené řízení a více bezpečnostních asistentů. To vše se kladně podepsalo na jízdních vlastnostech a komfortu, který je velice dobrý. Nerovnosti žehlí jedna radost a čím rozbitější podklad potkáte, tím lépe podvozek funguje. Není problém uhánět po polní cestě rychlostmi kolem 80 km/h. Do interiéru pronikne lehké bouchnutí až po průjezdu opravdu veliké díry. Odhlučnění je při běžné jízdě do nějakých 130 km/h slušné, nicméně potřebujete-li výrazněji akcelerovat, do interiéru pronikne otravné hučení od bezestupňové převodovky. Hodí se spíše na kratší trasy v náročnějších podmínkách, než na dlouhé dálniční přesuny.
V terénu oceníte světlou výšku 220 mm a dobrou průjezdnost, která je dána také dobrými nájezdovými/přejezdovými úhly. Skvělou práci rovněž odvádí stálý pohon všech kol, který přenáší sílu na kola v poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy. Dobře zvládá také lehké křížení náprav.
Motor
Srdcem Crosstreku je benzínový Boxer o objemu dvou litrů – 2,0I-S e-BOXER (100 kW / 182 Nm). Ten je spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, ve které se ukrývá synchronní elektromotor (12 kW / 66 Nm). Ten je napájen Lithium-iontovou baterií v kufru, která má napětí 118 V a kapacitu 0,6 kWh.
Celkově to tedy v praxi vypadá tak, že pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech, ale dokáže jet při hodně mírném zatížení i pouze na elektřinu. Výsledkem je nižší spotřeba i hlučnost. Slabší místa tu jsou tři. Prvním je dynamika, která je vzhledem k ne příliš vysokému výkonu a vyšší hmotnosti spíše podprůměrná. To dokazuje i pohled do tabulky, kde vidím akceleraci na 100 km/h za 10,8 vteřin, maximální rychlost činí 198 km/h. Druhou slabinou je hlučnost při sešlápnutí plynu a třetím spotřeba, která vyloženě neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Při opravdu ekonomické jízdě jsme naměřili tyto hodnoty:
Město: 7 – 8,5 l
Kombinovaná: 7,4 l
Dálnice: 7,7 – 8 l
Okresky: 5,5 – 6 l
Závěr
Crosstrek je ve většině ohledů lepší, než jeho předchůdce. Ztrácí asi jen cenou, vyšší hmotností a nepatrně menším kufrem. Je postaven na tradičních hodnotách, které má Subaru ve své DNA – skvělý podvozek, propracovaný pohon všech kol, odolnost a spolehlivost. Jedná se o velmi fajn volbu pro někoho, kdo jezdí spíše kratší trasy v klidném tempu a často využívá pohon všech kol.
Pokud do této skupiny nezapadáte, tak ušetřete 35 tisíc a sáhněte raději po levnější Impreze, která je prakticky totožná, jen je nižší, nemůže mít tažné zařízení a má poháněnou jen přední nápravu. Cena Crosstreku se může na první pohled zdát vysoká, ale jde o opravdu schopný a poctivý vůz, který už v základní výbavě Active (880 tisíc) obsahuje pro většinu uživatelů vše potřebné. Já osobně bych ovšem ještě chvíli šetřil a sáhl po větším Foresteru, který je „jen“ o 85 tisíc dražší. Subaru Crosstrek si zaslouží 7/10 bodů.
Plusy
Líbivý design
Skvělý podvozek
Bytelný interiér
Infotainment
Snadné ovládání
Komunikativní řízení
Průjezdnost v terénu
Pohon všech kol
Robustnost / odolnost
Minusy
Dynamika
Spotřeba
Vyšší cenovka
Malý zavazadelník
Jen jedna motorizace
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.