Nástupce oblíbeného modelu XV nese název Crosstrek. Ve světě je tento název znám již dlouho, u nás jde však o novinku. Proti předchůdci přišel o čistě benzinový atmosférický motor, který jej tehdy dokázal učinit dostupnějším. Dnes je nabízen pouze s vrcholným dvoulitrem. Obhájí si proti předchůdci o něco vyšší cenovku?
Úvod a ceny
První generace modelu XV byla na trhu uvedena v roce 2011. Vyrábělo se tedy dlouhých 12 let. Za tu dobu se stalo nejprodávanějším modelem od Subaru – zastupovalo více, než 40 %. Na výběr jsou tři výbavy.
Základ nabídky tvoří Active – 880 000 Kč (X Mode – 1 režim, 17 palcová kola, manuálně ovládaná sedadla), dále je zde Comfort – 955 000 Kč (X Mode – 2 režimy, 18 palcová kola, elektrická přední sedadla, USB nabíjecí sloty atd.) a nejvyšším stupněm je Executive – 1 020 000 Kč, která navíc nabídne kožené čalounění, navigaci, vyhřívaný volant a střešní okno. Všechny výbavové stupně mají shodný motor včetně bezestupňové převodovky a pohonu všech kol.
Exteriér
Design je proti XV na první pohled podobný, ale při bližším zkoumání je ve všech ohledech o něco líbivější, modernější a větší. Předku dominují úzké LED světlomety, které jsou propojené linkou, mezi kterou se nachází oválné logo. To je zasazeno uprostřed členité tmavé masky. Na celkové robustnosti se podílí vytažené blatníky s plastovým orámováním, které je u crossoverů obvyklé.
Boční pohled prozradí lehkou disproporci – je zde poměrně dlouhý přední převis, ale zadní část je výrazně kratší. Myslím si, že by nebylo na škodu zadní část o několik centimetrů prodloužit, což by pomohlo jak opticky, tak prakticky v zavazadelníku.
Rozměry: 4495/1800/1600/2670 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1703 kg
Interiér
Jsou zde nová sedadla, která byla vyvinutá na základě stavby lidského těla, jež přirozeně omezují kývavé pohyby hlavy, díky čemuž se snižuje únava na dlouhých cestách. Pohodlí mohu potvrdit, avšak v zatáčkách bych ocenil výraznější boční vedení v oblasti ramen i boků. Podvozek je zde schopnější, než moje schopnost udržet své štíhlé tělo v široké sedačce. Na druhou stranu se nejedná o žádný sporťák, takže to zákazníkovi pravděpodobně vadit nebude.
Subaru je díky bohu stále automobilkou, která se i v nových modelech drží klasické koncepce rozmístění ovládacích prvků. Převažují zde obyčejná tlačítka, která ovládají hlavní funkce. Je zde sice oproti minulý týden testovanému Foresteru novější a větší infotaintment, kam se přesunulo například ovládání terénního režimu včetně bezpečnostních asistentů, ale vše je snadno přístupné, takže s tím nemám zásadnější problém. Potěší rozhodně bezdrátové Car Play, nové i staré USB a pro „oldschoolery“ je zde dokonce 3,5mm Jack konektor. Potěší také velice dobře čitelné budíky, byť mohou na někoho působit zastarale.
Použité materiály rozhodně neurazí a oproti takovému Dusteru si zde budete připadat jak v Mercedesu třídy S, nicméně když vím, jak to Subaru umí třeba v případě Foresteru, který není o tolik dražší, tak je to zde o poznání smutnější. Co se vnitřního prostoru týče, tak je to takový průměr. Vpředu úplně v pohodě a to platí i o odkládací prostory.
Vzadu to se svými 185 cm mám jen tak tak. Nad hlavou a před koleny opravdu jen symbolická rezerva a lehce stísněný pocit. Zavazadlový prostor je díky čtyřkolce trochu skromnější – 315 litrů (1297 l po sklopení zadních sedadel).
Jízda
Crosstrek nabízí proti předchůdci vyšší torzní tuhost, výrazně lepší odhlučnění, vylepšené řízení a více bezpečnostních asistentů. To vše se kladně podepsalo na jízdních vlastnostech a komfortu, který je velice dobrý. Nerovnosti žehlí jedna radost a čím rozbitější podklad potkáte, tím lépe podvozek funguje. Není problém uhánět po polní cestě rychlostmi kolem 80 km/h. Do interiéru pronikne lehké bouchnutí až po průjezdu opravdu veliké díry. Odhlučnění je při běžné jízdě do nějakých 130 km/h slušné, nicméně potřebujete-li výrazněji akcelerovat, do interiéru pronikne otravné hučení od bezestupňové převodovky. Hodí se spíše na kratší trasy v náročnějších podmínkách, než na dlouhé dálniční přesuny.
V terénu oceníte světlou výšku 220 mm a dobrou průjezdnost, která je dána také dobrými nájezdovými/přejezdovými úhly. Skvělou práci rovněž odvádí stálý pohon všech kol, který přenáší sílu na kola v poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy. Dobře zvládá také lehké křížení náprav.
Motor
Srdcem Crosstreku je benzínový Boxer o objemu dvou litrů – 2,0I-S e-BOXER (100 kW / 182 Nm). Ten je spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, ve které se ukrývá synchronní elektromotor (12 kW / 66 Nm). Ten je napájen Lithium-iontovou baterií v kufru, která má napětí 118 V a kapacitu 0,6 kWh.
Celkově to tedy v praxi vypadá tak, že pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech, ale dokáže jet při hodně mírném zatížení i pouze na elektřinu. Výsledkem je nižší spotřeba i hlučnost. Slabší místa tu jsou tři. Prvním je dynamika, která je vzhledem k ne příliš vysokému výkonu a vyšší hmotnosti spíše podprůměrná. To dokazuje i pohled do tabulky, kde vidím akceleraci na 100 km/h za 10,8 vteřin, maximální rychlost činí 198 km/h. Druhou slabinou je hlučnost při sešlápnutí plynu a třetím spotřeba, která vyloženě neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. Při opravdu ekonomické jízdě jsme naměřili tyto hodnoty:
Město: 7 – 8,5 l
Kombinovaná: 7,4 l
Dálnice: 7,7 – 8 l
Okresky: 5,5 – 6 l
Závěr
Crosstrek je ve většině ohledů lepší, než jeho předchůdce. Ztrácí asi jen cenou, vyšší hmotností a nepatrně menším kufrem. Je postaven na tradičních hodnotách, které má Subaru ve své DNA – skvělý podvozek, propracovaný pohon všech kol, odolnost a spolehlivost. Jedná se o velmi fajn volbu pro někoho, kdo jezdí spíše kratší trasy v klidném tempu a často využívá pohon všech kol.
Pokud do této skupiny nezapadáte, tak ušetřete 35 tisíc a sáhněte raději po levnější Impreze, která je prakticky totožná, jen je nižší, nemůže mít tažné zařízení a má poháněnou jen přední nápravu. Cena Crosstreku se může na první pohled zdát vysoká, ale jde o opravdu schopný a poctivý vůz, který už v základní výbavě Active (880 tisíc) obsahuje pro většinu uživatelů vše potřebné. Já osobně bych ovšem ještě chvíli šetřil a sáhl po větším Foresteru, který je „jen“ o 85 tisíc dražší. Subaru Crosstrek si zaslouží 7/10 bodů.
Plusy
Líbivý design
Skvělý podvozek
Bytelný interiér
Infotainment
Snadné ovládání
Komunikativní řízení
Průjezdnost v terénu
Pohon všech kol
Robustnost / odolnost
Minusy
Dynamika
Spotřeba
Vyšší cenovka
Malý zavazadelník
Jen jedna motorizace
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.