Co říkají Lowe, Newey a Symonds na inovativní zadní zavěšení McLarenu?

Petr Hlawiczka, 31. ledna 2014, 06:50 Google+

Před sezónou kolovaly informace, že McLaren přijde s inovativním zadním zavěšením. Při představení vozu MP4-29 nic zvláštního vidět nebylo, ovšem při debutu v Jerezu stříbrný monopost vzbudil oprávněný rozruch. Co na něj říkají techničtí ředitelé Mercedesu, Red Bullu či Williamsu, tj. Paddy Lowe, Adrian Newey a Pat Symonds?

Počet komentářů:  30 komentářů (Poslední 05.02. 18:01) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Předně musíme uvést, že zadní zavěšení nového McLarenu je legální. FIA mu dala zelenou již loni v létě, řešení nicméně nyní designéry konkurenčních stájí zaskočilo a někteří přemýšleli o podání protestu.

Ve středu technický ředitel James Allison řekl: "Viděl jsem jen několik rozmazaných obrázků, ale rád bych se o tom dozvěděl více, protože mě to zajímá." A Newey v ten den prohlásil: "Fotky jsem neviděl, ale tak, jak je popisováno, se zdá, že mají osm prvků zavěšení, zatímco povolených je pouze šest. Navíc máme jasná pravidla, pokud jde o šířku zavěšení."

Této části se týkají tři pravidla popisovaná v článku 10:
- strukturální části nejsou považovány za karosérii
- poměr nesmí přesahovat 3,5:1
- žádný rozměr nesmí přesahovat 100 mm
- profil ramena zavěšení musí být při pohledu zboku symetrický

McLaren pomoci čtyř neobvykle širokých prvků zavěšení pod zadním křídlem emuluje spodní křídlo, které letos bylo zakázané. Spíše než nad otázkou, zda je v souladu s pravidly, podle mě stojí se zamyslet nad tím, jak může být tento prvek aerodynamicky efektivní vzhledem k vysokému odporu, který vytváří.

mcl
Zadní zavěšení McLarenu

"Představuji si, že se snaží přimět difuzor k lepšímu fungování. Jednou z hlavních funkcí spodního zadního křídla nebylo vytvářet samotný přítlak, ale pomáhalo to k větší agresivitě u difuzoru a zamezovalo to odtržení proudění při nižších světlých výškách, takže bych si dokázal představit, že se pokoušejí o tohle," uvádí zkušený výkonnostní inženýr Rod Nelson, jenž během zimy přestoupil z Lotusu k Williamsu.

"Byli ve výkladu pravidel docela chytří, podařilo se jim do zadní části závěšení dostat jakousi psí nohu. Znamená to, že tak mohou dostat tyto kolmé povrchy na odtokových hranách, ale od středu k vnějšku mají bod po bodu stejnou geometrii," vysvětluje Nelson.

Je pravda, že pomáhá navýšit přítlak, snižuje tlak za difuzorem a pomáhá propojit komplexní proudící struktury vzduchu s 20cm širokým křidélkem (odborně Y100 nebo anglicky nazývané také monkey seat) nad difuzorem a horním křídlem, k tomu však dochází za cenu vyššího odporu.

"Křídlo vytváří celkem vysoký odpor, obzvlášť vzadu, kde se je ohnuté směrem dolů," soudí Newey. Mohlo by to mít příliš velký dopad na spotřebu nového turbomotoru Mercedesu. Ta je v letošní sezóně obzvlášť kritická, protože týmy během závodu mohou spotřebovat maximálně 100 kg paliva a Mercedes u svého monopostu dosahuje odlišných úrovní přítlaku i odporu.

Lowe však prohlásil, že by vyšší spotřeba v důsledku vyššího odporu neměla být problémem: "McLaren to promyslel. Našli už cestu, aby to fungovalo bez velké nevýhody." Jejich řešení využívá neobvyklou geometrii zadní poloosy, soupeřům dá okopírování trochu zabrat.

mcl
Pohled na zadní část vozu MP4-29 (foto: McLaren Mercedes)

Symonds spatřuje nevýhodu v torzní pevnosti a v kinematice, je ale zanedbatelná: "McLaren to může vyrovnat díky vyšší hmotnosti. Předpokládám, že ramena zavěšení jsou o něco těžší než obvykle."

Nakolik bude těžké trik McLarenu okopírovat? Podle Symondse to bude poměrně snadné: "Akorát to nebude tak perfektně sedět, jako McLarenu, který na tom postavil celý koncept svého vozu," myslí si technický ředitel Williamsu.

A jeho týmový kolega Nelson dodává: "Pokud to FIA považuje za legální, byli bychom nedbalí, kdybychom to nezkusili v aerodynamickém tunelu."

Vytisknout

Diskuze: Co říkají Lowe, Newey a Symonds na inovativní zadní zavěšení McLarenu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 30, poslední 05.02.2014 18:01 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 30 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ecclestone, Bernie

Ecclestone: Celá věc s novými F1 motory je absurdní - jsou tiché a na trati je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud