Josefa Urbana není třeba představovat. Mnoho fanoušků si však všimlo, že jejich žlutá škodovka se na domácích závodech v poslední době objevuje méně. Josef společně se svým týmem vyráží na mise do zahraničí, kde ukazují svoje umění. V letošní sezoně se chtějí věnovat Alpe Adria Cupu, což jsou vybrané závody v Chorvatsku, Slovinsku, Rakousku a Itálii.
V loňské sezoně jste si zapsali druhý start na populárním závodě Rally Legend v San Marinu. Tento závod však neproběhl úplně bez šrámů na voze. Můžeš zavzpomínat, co se stalo?
„Loňské San Marino bylo opět doslova bomba. Myslím, že každý viděl celý náš příběh formou videa na internetu, ale pro ty, co to neviděli, tak se k tomu vrátím. Je to těžká, ale zároveň úžasná soutěž plná emocí. Jeden den zažíváte maximum natěšení jak od diváků, tak z tratí a druhý den se vše dokáže pokazit během chvilky. V našem případě byla nehoda způsobena chybou řidiče, bohužel. Dá se říct, že nás tak pohltila atmosféra závodu, že jsme jeli více, než jsme museli. To se nám vymstilo. Přecenil jsem stav RZ a rychlost před zatáčkou a auto ve smyku už nechytil. Tím pádem následovala ukrutná rána. Reflex byl se vrátit na trať, což se povedlo, ale bohužel naše 130LR byla natolik zničená, že jsme museli na benzince s mechaniky rovnat předek auta, abychom uvolnili zdeformovaný chladič. Vše jsme zvládli a mohli dojet závod. Děkuji našemu týmu, že dokážeme řešit i takové věci za chodu a tím jsme mohli soutěž dokončit.“
Na konci loňské sezony jste již nikde nestartovali (například Mikuláš ve Slušovicích). Nenabízel se třeba start s jiným vozem?
„Co se týče loňské sezóny, bylo to vše dost náročné. Ukončili jsme sezónu San Marinem z důvodu nedostatku času a pořádání jiných soutěží. V našem případě jsme po dlouhé době obnovily Rally Show Zlobice, na což jsme se zaměřovali především. Chtěli jsme ukončit sezónu tak jak se u nás patří - pořádným nepořádkem a spálenými gumami. Na jednu sezónu bylo závodních aktivit víc než dost.“
Jaké máte plány do letošní sezony?
„Letos je v plánu jet co nejvíc závodů v Evropě v rámci Alpe Adria Cup. Chceme zjistit, jak tento cup funguje a poznat něco nového. Také se budeme snažit potrápit trochu ty kluky v zahraničí. Při chvilce bychom samozřejmě chtěli jet Barumku, jako každý rok.“
V poslední době startujete více v zahraničí než na domácích závodech. Fanouškům vaše dravé průjezdy na domácích tratích jistě chybí…
„Naše starty mimo ČR jsou důvodem sebe zdokonalování a sbírání nových zážitků a zkušeností. Máme rádi nové a náročné tratě. U nás v České republice je to super, ale některé závody jsme jeli už mnohokrát. Dokonce máme tři tituly v RSS a my prostě chceme dobít svět (smích). Samozřejmě to byl vtip, ale chtěli bychom v zahraničí ukázat, že i když máme auto malé kubatury, tak jsme pořád konkurence schopní.“
Zúčastnili jste se závodu v Chorvatsku, můžeš nám přiblížit, jak závod probíhal?
„Start na Quattro River Rally Karlovac 2024 byl pro nás první závod v Alpe Adria Cupu. Co se týče samotného závodu v Chorvatsku, tak i přes malý počet ostrých kilometrů oproti naším dvoudenním závodům, to byl za nás očistec. V podstatě to byl boj o přežití. Místní matadoři nastavili laťku hrozně vysoko. První den jsme se doslova nechytali. Mají tam specifický povrch, na kterém nedrží žádná pneumatika a byla to taková sázka do loterie. Musím říct, že už dlouho jsme nejeli tak těžký závod. Doslova deseti kilometrová rychlostní zkouška neměla konce a toho vytahaného bláta, vůbec nebyl prostor pro chybu. Za celou soutěž tam byly dvě rovinky, kde jsme se dostali k omezovači. To, co jsme hledali, tak jsme tady našli.“
Dá se tento závod srovnat s Rally Legend v San Marinu? Co se vám v Chorvatsku líbilo?
„Nejde srovnávat Chorvatskou rally a San Marino, každý závod je jiný. Rally Legend je spíše zážitek. Davy lidí, krásná auta, je to takový návrat do doby, kdy se jezdilo „GROUP B“. Chorvatsko je více o závodění. Bylo tam míň diváků a závodí se na každém metru, ale na tratích a povrchu, který u nás nenajdete. Na Rally Karlovec nás nadchl přistup všech. Od diváků až po organizátory závodu. Dá se říct, že tam je ještě svět nezkažený a jsou rádi za každou posádku. Nerozlišují vás podle auta, byli jsme všichni na stejné lodi a když nastane problém, snaží se vám pomoct ho vyřešit. A to je k nezaplacení. I my cizinci jsme se tam cítili jako doma, a proto se tam budeme rádi vracet.“
Jak se vám na prvním letošním závodě dařilo? Jaké dojmy jste si domů odvezli?
„Na náš první závod jsme byli připravení. Na vše proběhl test naších vozů abychom nic nepodcenili. Dá se říct, že jsme byli na 100% připravení, ale bohužel naše neznalost s takovým typem soutěže znamenala, že nám trvalo skoro půl závodu, než jsme se přizpůsobili a mohli pořádně závodit, jak jsme zvyklí. Nakonec jsme do cíle dojeli na 19. místě absolutně a 2. místě v Alpe Adria Cup. Hodně nás šokoval i mladý Tomáš Večerka s Michalem Cibulkou s Renault Rally5, kteří od prvního kilometru jeli na nás až moc rychle a sváděli jsme s nimi souboj v absolutním hodnocení závodu. Takže myslím, že můžu s klidem říct za všechny zúčastněné, že jsme si to užili na maximum.“
Druhý závod jste odjeli minulý víkend. Tentokrát se závodilo ve Slovinsku. Jak probíhala pro vás další nová soutěž?
„Mysleli jsme, že Chorvatsko byl masakr, ale to, co si na nás nachystali Slovinci, tak to bylo vážně záživné. Nejde ani popsat slovy jaké to bylo. Nicméně závod nám začal na shakedownu, kde nám něco mlátilo v převodovce. V servise jsme zjistili, že nám odešel samosvor. To znamenalo vyměnit převodovku, což se klukům v servise povedlo. Pak následovala v pátek městská rychlostní zkouška, kde vše probíhalo, jak má. V sobotu nás čekala druhá etapa závodu a ta nejtěžší. Jely se tři RZ a to na tři průjezdy. Odjet tyhle tři RZ v kuse bylo extrémní pro naši techniku. První rundu jsme sotva dojeli, nebyla erzeta, kde by nám nehořely brzdy. Museli jsme hodně zvažovat, kde jet naplno a kde ne. Vše jsme rozvrhli tak, abychom auto dotáhli do cíle. Na RZ4 nám 2 km před cílem vyvřely brzdy, takže jsem musel dojet RZ na ruční brdu. Byl to opravdu boj. Poslední tři RZ jsme odjeli s protěkajícími brzdičemi, to byl docela zážitek. Ale do cíle jsme to nakonec dotlačili. Byl tam docela zmatek s třídami. Pořád nás přehazovali z jedné do druhé, takže nemůžu úplně říct, jak jsme se umístili. V jedné třídě jsme dojeli první a v druhé třídě myslím třetí. Každopádně si domů vezeme spoustu zážitků a nových zkušeností.“
Poděkování, vzkaz…
„Chtěl bych poděkovat celému našemu týmu, že s námi mají trpělivost a bojují s námi. Pak samozřejmě našim rodinám, bez kterých by to nešlo. Je moc lidí, co se podílí na přípravě, takže těžko všechny jmenovat. Jen jedno jméno zmíním, a to je sponzor alias navigátor Jaroslav Urban. Bez něho by ani nikdo nevěděl, že existujeme.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.