Josefa Urbana není třeba představovat. Mnoho fanoušků si však všimlo, že jejich žlutá škodovka se na domácích závodech v poslední době objevuje méně. Josef společně se svým týmem vyráží na mise do zahraničí, kde ukazují svoje umění. V letošní sezoně se chtějí věnovat Alpe Adria Cupu, což jsou vybrané závody v Chorvatsku, Slovinsku, Rakousku a Itálii.
V loňské sezoně jste si zapsali druhý start na populárním závodě Rally Legend v San Marinu. Tento závod však neproběhl úplně bez šrámů na voze. Můžeš zavzpomínat, co se stalo?
„Loňské San Marino bylo opět doslova bomba. Myslím, že každý viděl celý náš příběh formou videa na internetu, ale pro ty, co to neviděli, tak se k tomu vrátím. Je to těžká, ale zároveň úžasná soutěž plná emocí. Jeden den zažíváte maximum natěšení jak od diváků, tak z tratí a druhý den se vše dokáže pokazit během chvilky. V našem případě byla nehoda způsobena chybou řidiče, bohužel. Dá se říct, že nás tak pohltila atmosféra závodu, že jsme jeli více, než jsme museli. To se nám vymstilo. Přecenil jsem stav RZ a rychlost před zatáčkou a auto ve smyku už nechytil. Tím pádem následovala ukrutná rána. Reflex byl se vrátit na trať, což se povedlo, ale bohužel naše 130LR byla natolik zničená, že jsme museli na benzince s mechaniky rovnat předek auta, abychom uvolnili zdeformovaný chladič. Vše jsme zvládli a mohli dojet závod. Děkuji našemu týmu, že dokážeme řešit i takové věci za chodu a tím jsme mohli soutěž dokončit.“
Na konci loňské sezony jste již nikde nestartovali (například Mikuláš ve Slušovicích). Nenabízel se třeba start s jiným vozem?
„Co se týče loňské sezóny, bylo to vše dost náročné. Ukončili jsme sezónu San Marinem z důvodu nedostatku času a pořádání jiných soutěží. V našem případě jsme po dlouhé době obnovily Rally Show Zlobice, na což jsme se zaměřovali především. Chtěli jsme ukončit sezónu tak jak se u nás patří - pořádným nepořádkem a spálenými gumami. Na jednu sezónu bylo závodních aktivit víc než dost.“
Jaké máte plány do letošní sezony?
„Letos je v plánu jet co nejvíc závodů v Evropě v rámci Alpe Adria Cup. Chceme zjistit, jak tento cup funguje a poznat něco nového. Také se budeme snažit potrápit trochu ty kluky v zahraničí. Při chvilce bychom samozřejmě chtěli jet Barumku, jako každý rok.“
V poslední době startujete více v zahraničí než na domácích závodech. Fanouškům vaše dravé průjezdy na domácích tratích jistě chybí…
„Naše starty mimo ČR jsou důvodem sebe zdokonalování a sbírání nových zážitků a zkušeností. Máme rádi nové a náročné tratě. U nás v České republice je to super, ale některé závody jsme jeli už mnohokrát. Dokonce máme tři tituly v RSS a my prostě chceme dobít svět (smích). Samozřejmě to byl vtip, ale chtěli bychom v zahraničí ukázat, že i když máme auto malé kubatury, tak jsme pořád konkurence schopní.“
Zúčastnili jste se závodu v Chorvatsku, můžeš nám přiblížit, jak závod probíhal?
„Start na Quattro River Rally Karlovac 2024 byl pro nás první závod v Alpe Adria Cupu. Co se týče samotného závodu v Chorvatsku, tak i přes malý počet ostrých kilometrů oproti naším dvoudenním závodům, to byl za nás očistec. V podstatě to byl boj o přežití. Místní matadoři nastavili laťku hrozně vysoko. První den jsme se doslova nechytali. Mají tam specifický povrch, na kterém nedrží žádná pneumatika a byla to taková sázka do loterie. Musím říct, že už dlouho jsme nejeli tak těžký závod. Doslova deseti kilometrová rychlostní zkouška neměla konce a toho vytahaného bláta, vůbec nebyl prostor pro chybu. Za celou soutěž tam byly dvě rovinky, kde jsme se dostali k omezovači. To, co jsme hledali, tak jsme tady našli.“
Dá se tento závod srovnat s Rally Legend v San Marinu? Co se vám v Chorvatsku líbilo?
„Nejde srovnávat Chorvatskou rally a San Marino, každý závod je jiný. Rally Legend je spíše zážitek. Davy lidí, krásná auta, je to takový návrat do doby, kdy se jezdilo „GROUP B“. Chorvatsko je více o závodění. Bylo tam míň diváků a závodí se na každém metru, ale na tratích a povrchu, který u nás nenajdete. Na Rally Karlovec nás nadchl přistup všech. Od diváků až po organizátory závodu. Dá se říct, že tam je ještě svět nezkažený a jsou rádi za každou posádku. Nerozlišují vás podle auta, byli jsme všichni na stejné lodi a když nastane problém, snaží se vám pomoct ho vyřešit. A to je k nezaplacení. I my cizinci jsme se tam cítili jako doma, a proto se tam budeme rádi vracet.“
Jak se vám na prvním letošním závodě dařilo? Jaké dojmy jste si domů odvezli?
„Na náš první závod jsme byli připravení. Na vše proběhl test naších vozů abychom nic nepodcenili. Dá se říct, že jsme byli na 100% připravení, ale bohužel naše neznalost s takovým typem soutěže znamenala, že nám trvalo skoro půl závodu, než jsme se přizpůsobili a mohli pořádně závodit, jak jsme zvyklí. Nakonec jsme do cíle dojeli na 19. místě absolutně a 2. místě v Alpe Adria Cup. Hodně nás šokoval i mladý Tomáš Večerka s Michalem Cibulkou s Renault Rally5, kteří od prvního kilometru jeli na nás až moc rychle a sváděli jsme s nimi souboj v absolutním hodnocení závodu. Takže myslím, že můžu s klidem říct za všechny zúčastněné, že jsme si to užili na maximum.“
Druhý závod jste odjeli minulý víkend. Tentokrát se závodilo ve Slovinsku. Jak probíhala pro vás další nová soutěž?
„Mysleli jsme, že Chorvatsko byl masakr, ale to, co si na nás nachystali Slovinci, tak to bylo vážně záživné. Nejde ani popsat slovy jaké to bylo. Nicméně závod nám začal na shakedownu, kde nám něco mlátilo v převodovce. V servise jsme zjistili, že nám odešel samosvor. To znamenalo vyměnit převodovku, což se klukům v servise povedlo. Pak následovala v pátek městská rychlostní zkouška, kde vše probíhalo, jak má. V sobotu nás čekala druhá etapa závodu a ta nejtěžší. Jely se tři RZ a to na tři průjezdy. Odjet tyhle tři RZ v kuse bylo extrémní pro naši techniku. První rundu jsme sotva dojeli, nebyla erzeta, kde by nám nehořely brzdy. Museli jsme hodně zvažovat, kde jet naplno a kde ne. Vše jsme rozvrhli tak, abychom auto dotáhli do cíle. Na RZ4 nám 2 km před cílem vyvřely brzdy, takže jsem musel dojet RZ na ruční brdu. Byl to opravdu boj. Poslední tři RZ jsme odjeli s protěkajícími brzdičemi, to byl docela zážitek. Ale do cíle jsme to nakonec dotlačili. Byl tam docela zmatek s třídami. Pořád nás přehazovali z jedné do druhé, takže nemůžu úplně říct, jak jsme se umístili. V jedné třídě jsme dojeli první a v druhé třídě myslím třetí. Každopádně si domů vezeme spoustu zážitků a nových zkušeností.“
Poděkování, vzkaz…
„Chtěl bych poděkovat celému našemu týmu, že s námi mají trpělivost a bojují s námi. Pak samozřejmě našim rodinám, bez kterých by to nešlo. Je moc lidí, co se podílí na přípravě, takže těžko všechny jmenovat. Jen jedno jméno zmíním, a to je sponzor alias navigátor Jaroslav Urban. Bez něho by ani nikdo nevěděl, že existujeme.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.