Cestu posádky Samohýl Škoda Teamu Adam Březík – Ondřej Krajča za maximem mistrovských bodů při 51. ročníku Rallye Český Krumlov poznamenal technický problém v průběhu třetí rychlostní zkoušky. I přes zásadní ztrátu to dvojice ve voze Škoda Fabia RS Rally2 dotáhla na páté místo v hodnocení MČR.
Seriál Mistrovství České republiky v rally zavítal ke druhému závodu sezóny do jižních Čech. Z centra na Výstavišti v Českých Budějovicích vyrážely posádky na jih, do okolí památných míst Českého Krumlova a Rožmberku nad Vltavou, až do těsné blízkosti rakouských hranic. Rallye Český Krumlov se skládala z patnácti rychlostních zkoušek o celkové délce 167,06 km.
Ze startovní rampy v Českém Krumlově odstartovalo v soudobém poli 81 dvojic, mezi nimi i posádka Adam Březík – Ondřej Krajča. To již měli za sebou první průjezd budějovické speciálky, kterou zvládli jako čtvrtí nejrychlejší. O zkoušku později, na RZ Rožmitál, zajeli dokonce třetí čas. V těchto fázích závodu byly první posádky srovnány v necelých pěti vteřinách. V průběhu RZ3 Citajl však posádku Samohýl Škoda Teamu zpomalil problém s táhlem řazení. Výsledkem byl čas až v sedmé desítce výsledkové listiny, 1,5 minutová ztráta a výrazný propad průběžným pořadím.
Posádce provizorně na přejezdu i následně mechanikům v servisním zázemí v Českých Budějovicích se podařilo problém odstranit. Začala stíhací jízda, která i díky dvěma třetím časům brzy vrátila Adama s Ondřejem do první desítky. Noční sekce tak tandem Samohýl Škoda Teamu vrátila až na páté místo v hodnocení MČR.
„Byli jsme někde v půlce RZ 3 Citalj, když jsem chtěl zařadit vyšší rychlostní stupeň a to se nepovedlo. Rozpojilo se táhlo řazení a nešlo řadit. Navíc v převodovce zůstala zařazená dvojka. S touto rychlostí jsme pokračovali, bohužel nás ještě čekala polovina erzety. Filip Mareš startující za námi nás naštěstí dojel až v přehledném širším úseku před cílem a nebyl problém ho pustit. Bylo jasné, že to bude zásadní ztráta. Naštěstí jsme závadu na přejezdu vyřešili a mohli zahájit stíhací jízdu za nejrychlejšími,“ okomentoval smolný moment Adam Březík.
To však bylo za daného vývoje závodu maximum možného. Ztráta na soupeře před nimi byla zásadní, za sebou pak neměli soupeře, který by je mohl ohrozit. Svým způsobem nemělo cenu hnát se za nejrychlejšími, spíše se soustředili na sbírání zkušeností pro příští ročník krumlovského závodu a pro zbytek letošní sezóny. Během dne zajeli dva páté a pět šestých časů. Ve výsledcích MČR obsadili Adam Březík s Ondřejem Krajčou 5. místo, v dílčím hodnocení druhého dne skončili čtvrtí.
„Průběh letošního Krumlova se nevymykal tradicím. Na jihu Čech vždy někde zaprší, musí se s tím počítat. Naštěstí kolem tratí se pohybuje dost lidí, a tak jsme měli přehled, jak to kde vypadá. I díky průběhu jsme měli možnost vyzkoušet pneumatiky v různých podmínkách. Závod jsme tak odjeli na dvacítkách a třicítkách od Michelinu. Do budoucna tak víme, co bude v podobných situacích lepší volbou, byla to cenná zkušenost.
Po ztrátě bylo naším cílem dostat se co nejvýše, jak to bude možné. Tomu jsme v pátek večer podřídili jízdu, v sobotu už to bylo více s jistotou, abychom zbytečně nic neprovedli. Nebylo už s kým závodit, a tak musíme být s výsledkem relativně spokojeni.
Tradičně děkujeme všem týmovým partnerům a mechanikům za podporu, fanouškům za parádní kulisu,“ uvedl Adam Březík.
Třetím podnikem českého šampionátu v rally bude červnová Agrotec Petronas rally Hustopeče (14. - 15. června). Na startu „rally mezi vinohrady“ nebude v rámci pěti dealerských týmů chybět ani dvojice Samohýl Škoda Teamu.
„Dalším startem budou Hustopeče, před které asi zařadíme krátký test, následně navážeme účastí na Bohemii. Na těchto dvou závodech se určitě pokusíme vybojovat větší porce bodů, abychom zůstali ve hře o Top3 v českém šampionátu,“ věří jezdec Samohýl Škoda Teamu.
Samohýl Škoda Team, tiskový servis
Tomáš Plachý, foto: Vandraq studio
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.