Bude Red Bull dominovat i v roce 2012?

Pavel Šašek, 7. prosince 2011, 12:00 Google+

Vystoupení Red Bullu a Ferrari z Asociace týmu F1 může pro někoho vypadat zcela neškodně. Podle BBC to však může mít dalekosáhlé důsledky.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 14.12. 10:26) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Týmy F1, které ve FOTA zůstávají, se navenek tváří klidně. V zákulisí ale probíhají vážné obavy, že by odstoupení Red Bullu z asociace mohlo vést k jejich dominanci i v příští sezoně.

Vystoupení dvou nejvlivnějších týmů F1, Ferrari a Red Bullu, vyprovokovaly především neshody ohledně Dohody o omezení zdrojů (RRA). Ta vymezuje, kolik mohou mít týmy zaměstnanců a kolik peněz mohou vynaložit na vývoj vozu. Platy jezdců a náklady na motory se nepočítají.

Není to platový strop, ale výrazně pomáhá snížit náklady. Z cca 300 milionů liber v roce 2008 spadly celkové výdaje na nějakých 150-200 milionů liber na tým. 

Mimochodem, RRA omezuje i počet povolených hodin strávených v aerodynamickém tunelu, což je v dnešní době klíčový a nezbytný prvek, co se týče vývoje aerodynamiky. Čím více hodin stráví tým v tunelu, tím méně může dělat počítačových simulací. A opačně to platí také.

Některé týmy věří, že Red Bull toto pravidlo stanovené RRA porušoval. Rakouská stáj ale trvá na tom, že dohodu vždy dodržovala. 

Bude i příští rok vše, co uvidí soupeři Red Bullu, zadní křídlo jejich vozu?

Protože ale docházelo ke sporům ohledně RRA a dlouho nepřicházelo žádné řešení, dvěma zmiňovaným stájím došla trpělivost a v pátek z FOTA odešly.

Red Bull to okomentoval velmi stroze - tvrdí, že "se dále bude snažit hledat řešení týkající se úspory nákladů ve Formuli 1." Může z toho vyplývat, že mistrům světa se RRA nelíbila, protože jí nechtějí dodržovat. A FOTA se pro ně stala zbytečnou.

A co když odchod Red Bullu a Ferrari spustí hromadnou vlnu odchodů týmů a FOTA zanikne? Dojde k hromadnému vyvázání týmů z RRA? Podle všeho ne. Většina se shodne na tom, že nechtějí zpět doby neomezeného utrácení peněz. 

Velké týmy problém nemají, ale menší týmy nemají nikdy nic jisté. Red Bull a Ferrari se chtějí příští týden s představiteli McLarenu a Mercedesu, hodlají dále diskutovat o omezování nákladů. 


Piloti Red Bullu na pódiu - Sebastian Vettel s Markem Webberem (foto: Red Bull Racing)

Jak jsou na tom velké týmy s utrácením? McLaren je soukromý tým a příjmy jim plynou hlavně ze sponzorství a obchodních partnerství. Zbytečně vyhazovat peníze tedy nemohou. Mercedes patří velké automobilce, která výdaje kontroluje. I Ferrari, které ještě před deseti lety utrácelo ze všech nejvíc, nyní své náklady kontroluje.

Red Bull je na tom podle všeho nejlépe, i když sami tvrdí, že k nejvyššímu rozpočtu mají hodně daleko. Nad tím se můžeme pouze pousmát. Společnost totiž ročně utrží velké peníze z prodeje svých energetických nápojů, majitel Dietrich Mateschitz také nevypadá jako někdo, kdo má finanční potíže.

Ve spojení s Adrianem Neweym, momentálně nejlepším konstruktérem ve Formuli 1, se tedy klidně může stát, že Red Bull bude dominovat i v příští sezoně.

Vytisknout

Diskuze: Bude Red Bull dominovat i v roce 2012?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 14.12.2011 10:26 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc se před domácími příznivci v druhém tréninku vytáhl

GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Lewis Hamilton v zádově v Austrálii

První trénink byl stříbrný. Díky Hamiltonovi

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp itálie

Senna není jediný dokument, který stojí za vidění

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  3. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  5. Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

  6. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud