Obdrželi jsme nejžhavější informace o plánové změně majitele největšího tuzemského automobilového výrobce. V souvislosti se současnou situací ve světě se Vláda České republiky rozhodla, že pro udržení budoucí mobility obyvatelstva nesmí mít automobilka Škoda Auto zahraničního majitele.
Dnes ráno vyšlo najevo, o čem jednali Karel Havlíček (ANO), ministr dopravy, který je zároveň ministr průmyslu a obchodu, předseda vlády Andrej Babiš (ANO) a vedoucí představitel koncernu VW Herbert Diess. Dle dostupných informací se Vláda ČR rozhodla dokoupit zpět tuzemsku automobilku Škoda Auto.
Změna názvu
Na návrh premiéra Andreje Babiše, který vyjádřil obavu, že by se stát o tak velký podnik, jakým Škoda Auto bezesporu je, nedokázal postarat, bude 100% akcií přepsáno přes jeho svěřenecké fondy na firmu Agrofert. Což se jeví jako vynikající nápad, jelikož tato společnost dosahuje výborných komerčních výsledků. S vstupem do této společnosti vyvstává také nutnost změny názvu automobilky. Jako nejjednodušší řešení by bylo použít název Agrofert Auto, což ale pak Babiš zamítl s tvrzením, že to je názvem vhodný spíše pro výrobce traktorů. Po dlouhých debatách padlo rozhodnutí pro nový název Autofert.
Nové, ale léty osvědčené modely
S výrobou současných modelů se počítá do konce roku 2022 s tím, že v průběhu budou postupně nahrazovány novými vozy z vlastního vývoje společnosti Autofert. Z důvodu co možná největší soběstačnosti na externích dodavatelích mají být nové vozy co možná nejjednodušší. Proto se počítá s obnovením produkce modelu Š-742, jenž je znám široké veřejnosti pod obchodním názvem Škoda 105, 120 a spol. Vozy samozřejmě projdou zásadní modernizací. Počítá se například i s posilovačem řízení nebo dokonce centrálním zamykáním. Velká péče bude věnována antikorozní ochraně.
Jediný, ale zato unikátní motor
Všechny nové vozy automobilky Autofert budou vybaveny jediným motorem. Přesto budou vozy ve dvou úrovních výkonu. Za zadní nápravou chystaných vozů bude pracovat vznětový čtyřválec o objemu 1489 ccm. Vznětový čtyřválec bude mít dnes již nevídané atmosférické plnění a bude dosahovat výkonu 40 kW (54 koní), točivý moment má být 99 N.m. Výkon se jeví jako hodně malý, ale vůz má vážit okolo 950 kg. Na zřetel je také brán stav tuzemských silnic. Komu by to přeci jen bylo málo, může zvolit verzi 4x4 se dvěma motory. Jeden bude pohánět přední kola a ten druhý pak ta zadní. Celkový výkon tak bude 80 kW (108 koní) a 198 N.m. Jako standardní součást výbavy těchto silnějších vozů bude také střešní zahrádka. A to nejzajímavější o motorech na konec. Mají být zcela ekologické. Budou navrženy tak, aby jezdili čistě na řepkový olej bez nutnosti přimíchávat naftu. Tím budou nejen velmi ekologické, ale navíc nás to zbaví závislosti na ruské ropě.
Obytný speciál pro milovníky kempingu
Kromě čtyřdvéřového sedanu a dvoudvéřového kupé s pracovním názvem Garde se počítá ještě s obytnou variantou. Ta bude poskytovat prostor pro dva cestující jak pro jízdu, tak i spánek. Postel bude umístěna nad motorem, což zaručuje tepelný komfort i v zimním období. Pro tento obytný automobil bude použito poetické a velmi oblíbené jméno Čapí hnízdo.
Jakou částku Česko zaplatí koncernu VW za automobilku Škoda, se nám zjistit nepodařilo. Ale zdroj uvádí, že se počítá s tím, že 63,5 % celkové částky zaplatí Evropská unie ve formě dotací na udržitelnou mobilitu. Dalších částku přislíbila švédská klimatická aktivistka Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg, jako poděkování za přechod na alternativní ekologický zdroj paliva, které hodlá automobilka Autofert využívat.
Pokud jste tento článek dočetli až sem a zdá se Vám, že je něco takového je v dnešní době velmi nepravděpodobné, pak se Váš úsudek nemýlí. Stačí se podívat do kalendáře a hned Vám dojde, že se jedná pouze o aprílový žert. Přejeme naším čtenářům v současné nelehké době hlavně neztrácet smysl pro humor.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.