Obdrželi jsme nejžhavější informace o plánové změně majitele největšího tuzemského automobilového výrobce. V souvislosti se současnou situací ve světě se Vláda České republiky rozhodla, že pro udržení budoucí mobility obyvatelstva nesmí mít automobilka Škoda Auto zahraničního majitele.
Dnes ráno vyšlo najevo, o čem jednali Karel Havlíček (ANO), ministr dopravy, který je zároveň ministr průmyslu a obchodu, předseda vlády Andrej Babiš (ANO) a vedoucí představitel koncernu VW Herbert Diess. Dle dostupných informací se Vláda ČR rozhodla dokoupit zpět tuzemsku automobilku Škoda Auto.
Změna názvu
Na návrh premiéra Andreje Babiše, který vyjádřil obavu, že by se stát o tak velký podnik, jakým Škoda Auto bezesporu je, nedokázal postarat, bude 100% akcií přepsáno přes jeho svěřenecké fondy na firmu Agrofert. Což se jeví jako vynikající nápad, jelikož tato společnost dosahuje výborných komerčních výsledků. S vstupem do této společnosti vyvstává také nutnost změny názvu automobilky. Jako nejjednodušší řešení by bylo použít název Agrofert Auto, což ale pak Babiš zamítl s tvrzením, že to je názvem vhodný spíše pro výrobce traktorů. Po dlouhých debatách padlo rozhodnutí pro nový název Autofert.
Nové, ale léty osvědčené modely
S výrobou současných modelů se počítá do konce roku 2022 s tím, že v průběhu budou postupně nahrazovány novými vozy z vlastního vývoje společnosti Autofert. Z důvodu co možná největší soběstačnosti na externích dodavatelích mají být nové vozy co možná nejjednodušší. Proto se počítá s obnovením produkce modelu Š-742, jenž je znám široké veřejnosti pod obchodním názvem Škoda 105, 120 a spol. Vozy samozřejmě projdou zásadní modernizací. Počítá se například i s posilovačem řízení nebo dokonce centrálním zamykáním. Velká péče bude věnována antikorozní ochraně.
Jediný, ale zato unikátní motor
Všechny nové vozy automobilky Autofert budou vybaveny jediným motorem. Přesto budou vozy ve dvou úrovních výkonu. Za zadní nápravou chystaných vozů bude pracovat vznětový čtyřválec o objemu 1489 ccm. Vznětový čtyřválec bude mít dnes již nevídané atmosférické plnění a bude dosahovat výkonu 40 kW (54 koní), točivý moment má být 99 N.m. Výkon se jeví jako hodně malý, ale vůz má vážit okolo 950 kg. Na zřetel je také brán stav tuzemských silnic. Komu by to přeci jen bylo málo, může zvolit verzi 4x4 se dvěma motory. Jeden bude pohánět přední kola a ten druhý pak ta zadní. Celkový výkon tak bude 80 kW (108 koní) a 198 N.m. Jako standardní součást výbavy těchto silnějších vozů bude také střešní zahrádka. A to nejzajímavější o motorech na konec. Mají být zcela ekologické. Budou navrženy tak, aby jezdili čistě na řepkový olej bez nutnosti přimíchávat naftu. Tím budou nejen velmi ekologické, ale navíc nás to zbaví závislosti na ruské ropě.
Obytný speciál pro milovníky kempingu
Kromě čtyřdvéřového sedanu a dvoudvéřového kupé s pracovním názvem Garde se počítá ještě s obytnou variantou. Ta bude poskytovat prostor pro dva cestující jak pro jízdu, tak i spánek. Postel bude umístěna nad motorem, což zaručuje tepelný komfort i v zimním období. Pro tento obytný automobil bude použito poetické a velmi oblíbené jméno Čapí hnízdo.
Jakou částku Česko zaplatí koncernu VW za automobilku Škoda, se nám zjistit nepodařilo. Ale zdroj uvádí, že se počítá s tím, že 63,5 % celkové částky zaplatí Evropská unie ve formě dotací na udržitelnou mobilitu. Dalších částku přislíbila švédská klimatická aktivistka Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg, jako poděkování za přechod na alternativní ekologický zdroj paliva, které hodlá automobilka Autofert využívat.
Pokud jste tento článek dočetli až sem a zdá se Vám, že je něco takového je v dnešní době velmi nepravděpodobné, pak se Váš úsudek nemýlí. Stačí se podívat do kalendáře a hned Vám dojde, že se jedná pouze o aprílový žert. Přejeme naším čtenářům v současné nelehké době hlavně neztrácet smysl pro humor.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.