Jako důsledek událostí poslední týdnů jsme byli svědky skokového zdražení pohonných hmot. Nejvíce podražil stlačený zemní plyn (CNG) který dnes na čerpacích stanicích stojí okolo 60 Kč za kg.
Před pár dny jsem byl tankovat svůj vůz na nejmenované čerpací stanici. Vlastním vůz na LPG a tak jsem si zavolal na pomoc při dobírání plynu místní obsluhu. Dal jsem se s pánem do řeči ohledně současných cen pohonných hmot a on mě vzhledem k palivu, jež zrovna proudilo do mého vozu, nazval vítězem současné situace. Na což jsme si pomyslel, že vítěz bych byl, kdyby mi starší SUV s náhon všech kol a automatickou převodovkou nežralo 14 litrů na každých 100 ujetých kilometrů. Ale budiž, lepší 14 litrů plynu, po 22 Kč, než 12 litrů benzínu po 44 Kč za litr.
Dále mi pán povídal, že jeho paní má vůz na CNG a ta to narozdíl ode mě odnesla nejhůř. A tak raději CNG vůbec netankuje a jezdí jenom na benzín. S pánem jsme se rozloučili a já poté přemýšlel, zda i přes vyšší cenu CNG se skutečně vyplatí jezdit místo něj na benzín. Přeci jen spotřeba na benzín je vyrazně vyšší.
Pojďme si to tedy spočítat
Jako příklad můžeme vzít vůz střední třídy s výkonem okolo 100 kW. Takový vůz by měl v průměru jezdit okolo 7 litrů benzínu a nebo 5 kg CNG. Benzín se podává okolo 44 Kč za litr a CNG stojí okolo 60 Kč za kg.
Benzín: 7 x 44 = 308 Kč na 100 km
CNG: 5 x 60 = 300 Kč na 100 km
Matematika 3. třídy základní školy nám prozradila, že dnešním vítězem je CNG. Avšak rozdíl 8 Kč na 100 km je tak zanedbatelný, že je pro vaši peněženku v podstatě irelevantní, který z druhů paliv zvolíte. Popřípadě pokud víte, jaký má váš konkrétní vůz spotřebu na určitý druh paliva, pak si můžete sami spočítat, zda je pro vás výhodnější benzín nebo CNG.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.