Proč na "stopce" musíte zastavit? Tohle a další pokuty v ČR

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Vsadíme se, že přestože patříte mezi slušné a ohleduplné řidiče, už jste to někdy udělali: troubili, protože auto před vámi při zelené na semafor nevyrazilo dost rychle, při odbočování nebo změně jízdního pruhu jste nezapnuli směrové světlo, nebo něco podobného. Podobných triviálních přestupků existuje celá řada a pácháme je někdy takřka všichni, ovšem za řadu z nich nám hrozí postihy

Odborníci proto sestavili deset dopravních "hříchů", které motoristé páchají, aniž by si mnohdy uvědomovali, že jde o přestupky s možnými následky. A tím je myšlena nejen pokuta, ale také havárie. Možná, že jste na některá pravidla jen pozapomněli, a tak vám je nyní připomenou.

Parkování v požární zóně

Žádný oheň široko daleko, nikde přece nehoří. Takže jaképak váhání – zaparkujeme například v prostoru před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobně značená prostranství ovšem mohou být i za jinými objekty, jako jsou školy a další. Ani tam zdánlivě nikomu nepřekážíte, "jen“ případnému požárnímu vozidlu, které z požární zbrojnice nemůže vyjet, nebo které nemůže zaparkovat u přívodu vody. Po pravdě, takovéto nevhodné parkování vypadá jako trivialita, ale ve skutečnosti jde o velké ohrožení majetku a osob. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 eur a ztráty jednoho bodu. V Čechách v takovémto případě hrozí odtažení vozidla a s tím spojené výdaje a pokuta. 

Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“

Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu, změně směru či odbočování nepoužívají směrová světla. Přitom je to povinnost. V lepším případě, jestliže auto změní směr bez blinkru, jde jen o nečekaný manévr, v tom horším řidič porušující předpisy přinutí jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii. Za změnu směru bez směrovky hrozí řidiči pokuta například v Německu 10 euro. Mnohem dražší ale je, pokud dojde k nehodě, nemluvě o postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění. 

Zip: Příliš brzy, příliš pozdě

Ten obrázek se v Čechách opakuje prakticky v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém "zipu“. Na jedné straně jsou řidiči, kteří se snaží dostat z "ukončeného" pruhu co nejdříve, na druhé straně jsou pak střelci, kteří svým arogantním chováním nutí prudce brzdit řidiče v pruhu pokračujícím.To je samozřejmě špatně. Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do toho průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí za takové jednání i pokuta. Stejně tak v případě omezení či ohrožení jiného účastníka. Takové jednání vám může z peněženky vytáhnout až 2.000 Kč.

Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkou

Za podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhové svítilny. Prosím, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně totiž platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů, přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 km/h. V Německu je za porušení tohoto předpisu stanovena pokuta 20 euro.

Stopka: Zastavit? A proč? 

Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. Ať už na hlavní silnici, na níž z vedlejší silnice vjíždíte, něco vidíte, nebo se vám zdá, že je cesta volná. Příkaz k zastavení je třeba brát doslovně. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení tohoto dopravního značení. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta. V Německu je to 10 euro a u nás až 2500 Kč a 4 body k tomu.

Můžete? Neplaťte!

Pro českého motoristu to je stále novinka, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání v daném místě. Například v Rakousku, Německu a ostatních zemích se jedná o zcela běžnou záležitost. Pokud si motorista myslí, že bez kotouče může parkovat na místě bez omezení, vyvede ho z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi 10 a 30 euro.

Na parkovišti jako na silnici

Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací? Jak se vám zlíbí? I tací motoristé existují, nicméně v případě havárie policie posuzuje chování každého podle toho, jaké by bylo obvyklé chování na veřejné komunikaci. Tedy držme se toho, že pravidla platí všude stejná a vyhneme se všichni možným vážným problémům, „ťukancům“ a podobně. Navíc je tu varování, na západ od nás, například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici. Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.

Trestání těch pomalejších

Potřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří podle některých nedostatečně rychle nezareagovali – nevyrazili na zelené, nezařadili se po předjíždění a podobně, je absurdní a trestné. Za ten nejmenší „trest“ bezohlední řidiči považují troubení na toho pomalého. Odborníci ÚAMK žádají - prosíme, netrubte! Vězte, že klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev něčí horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho v řadě zemí jako například v Rumunsku, Itálii a dalších za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.

Jízda bez potkávacích světel

Jak nemístné „šetření“, tak zapomnětlivost, nebo technická závada v případě jízdy bez zapnutých potkávacích světel, může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také na místě vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy – ano. U nás vám hrozí pokuta až 2000 Kč a v Německu 60 Euro.

Diskotéka v autě?

Váš oblíbený song si vychutnáte jen na maximální hlasitost své audio soustavy? Nebo naopak se sluchátky na uších? V obou případech jde o poměrně nebezpečné chování, díky kterému mohou být zhoršeny vaše schopnosti vnímat okolí a včas reagovat na hrozící nebezpečí. V Německu je navíc za podobně jednání stanovena pokuta 10 Euro.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy