Ročně dokáže používání pásů zachránit v Evropě zhruba 2 000 lidských životů. Právě fakt, že lidé nejsou připoutáni, je jedním z důvodů, proč ročně v Evropě na silnicích zahyne až 20 000 lidí. Dva pohyby a dvě sekundy vašeho času nutné pro zapnutí bezpečnostního pásu rozhodně stojí za to. Buď si zachráníte život, nebo přinejmenším značně snížíte následky havárie.
Fakta, která ÚAMK pravidelně uvádí a propaguje na nejrůznějších akcích, i za pomoci simulátorů (posuvného a otočného), přesto někteří ignorují. Dokonce existují mýty, které „argumentují“ proti používání pásů.
Jedním z nich je názor, že pásy mohou být jen překážkou v případě havárie a následného vzplanutí vozu. Odborníci ÚAMK ujišťují, že moderní automobily jsou vybaveny palivovými nádržemi schopnými odolat vysokým tlakům i teplotám a že čidla avizující například převrácení auta vydají impuls řídící jednotce, která v řádu milisekund zastaví přívod paliva. Proto je zahoření vozidel dnes naprostou výjimkou a spíše scénou z akčních filmů než realitou. Proto je naopak na místě pásy si zapnout. Na krátké vzdálenosti nestojí za to se vůbec poutat. Naopak, jak říkají statistiky, až více než polovina dopravních nehod se odehraje při jízdě na vzdálenost do 40 kilometrů od místa bydliště či parkování auta. Tedy – je na místě považovat za automatické, že jakmile usednu do vozu, připoutám se. Lépe než pásy mne ochrání airbagy. Omyl, nafukovací bezpečnostní vaky nás dobře ochrání jen za situace, že jsou vystřeleny směrem, kde je postava člověka. Jinak řečeno, správnou pozici člověka – ve vypočteném směru nafouknutí airbagů, zajistí jedině bezpečnostní pásy. To je jeden důvod, proč opět nejezdit bez zapnutých pásů. Druhý – už více než desítku let používají automobilky pyrotechnické patrony, které v okamžiku havárie a pohybu těla po směru jízdy, přitáhnou pásy a tak zamezí nebo maximálně zmírní střety dvou těles. Lidského těla a nafukovaných vaků. Jedině díky pásům není střet nebezpečný. Bez nich může být lidská postava nekontrolovatelně odmrštěna nesprávným směrem a v lepším případě dojde jen k poškození krční páteře. Rada, že je lepší jezdit nepřipoutaný a v případě havárie vyletět oknem, je velmi nevhodnou. Samozřejmě, že zázraky se dějí, ale pokud budeme vycházet ze statistiky, pak nepřipoutanému pasažérovi hrozí až 5 x vyšší riziko smrtelného zranění než tomu, kdo použil pásy. To je dostatečně pádný další argument proč volit bezpečnostní pásy. Vzadu není třeba se poutat. Další názor z řady těch, kterým není radno dopřávat sluchu. Důvod? Přes 70 % všech, kdo zahynuli při dopravních nehodách na zadních sedadlech, nebylo připoutáno. Následky navíc mohou být doslova smrtící nejen pro samotného pasažéra, který se nepřipoutá, ale i pro ostatní. Vždyť jen plná plastová láhev pití, která poletí vpřed při havárii se změní v granát schopný těžce zranit cestující vpředu. Co teprve vymrštěné ze zadního sedadla vpřed nepřipoutané lidské tělo. Takže – není jediný důvod se vzadu nepoutat.A na závěr opět jednoznačná rada odborníků ÚAMK, vždy a za všech okolností je třeba se v autě poutat, bezpečnostní pás je spojnicí mezi námi a životem.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.