Ročně dokáže používání pásů zachránit v Evropě zhruba 2 000 lidských životů. Právě fakt, že lidé nejsou připoutáni, je jedním z důvodů, proč ročně v Evropě na silnicích zahyne až 20 000 lidí. Dva pohyby a dvě sekundy vašeho času nutné pro zapnutí bezpečnostního pásu rozhodně stojí za to. Buď si zachráníte život, nebo přinejmenším značně snížíte následky havárie.
Fakta, která ÚAMK pravidelně uvádí a propaguje na nejrůznějších akcích, i za pomoci simulátorů (posuvného a otočného), přesto někteří ignorují. Dokonce existují mýty, které „argumentují“ proti používání pásů.
Jedním z nich je názor, že pásy mohou být jen překážkou v případě havárie a následného vzplanutí vozu. Odborníci ÚAMK ujišťují, že moderní automobily jsou vybaveny palivovými nádržemi schopnými odolat vysokým tlakům i teplotám a že čidla avizující například převrácení auta vydají impuls řídící jednotce, která v řádu milisekund zastaví přívod paliva. Proto je zahoření vozidel dnes naprostou výjimkou a spíše scénou z akčních filmů než realitou. Proto je naopak na místě pásy si zapnout. Na krátké vzdálenosti nestojí za to se vůbec poutat. Naopak, jak říkají statistiky, až více než polovina dopravních nehod se odehraje při jízdě na vzdálenost do 40 kilometrů od místa bydliště či parkování auta. Tedy – je na místě považovat za automatické, že jakmile usednu do vozu, připoutám se. Lépe než pásy mne ochrání airbagy. Omyl, nafukovací bezpečnostní vaky nás dobře ochrání jen za situace, že jsou vystřeleny směrem, kde je postava člověka. Jinak řečeno, správnou pozici člověka – ve vypočteném směru nafouknutí airbagů, zajistí jedině bezpečnostní pásy. To je jeden důvod, proč opět nejezdit bez zapnutých pásů. Druhý – už více než desítku let používají automobilky pyrotechnické patrony, které v okamžiku havárie a pohybu těla po směru jízdy, přitáhnou pásy a tak zamezí nebo maximálně zmírní střety dvou těles. Lidského těla a nafukovaných vaků. Jedině díky pásům není střet nebezpečný. Bez nich může být lidská postava nekontrolovatelně odmrštěna nesprávným směrem a v lepším případě dojde jen k poškození krční páteře. Rada, že je lepší jezdit nepřipoutaný a v případě havárie vyletět oknem, je velmi nevhodnou. Samozřejmě, že zázraky se dějí, ale pokud budeme vycházet ze statistiky, pak nepřipoutanému pasažérovi hrozí až 5 x vyšší riziko smrtelného zranění než tomu, kdo použil pásy. To je dostatečně pádný další argument proč volit bezpečnostní pásy. Vzadu není třeba se poutat. Další názor z řady těch, kterým není radno dopřávat sluchu. Důvod? Přes 70 % všech, kdo zahynuli při dopravních nehodách na zadních sedadlech, nebylo připoutáno. Následky navíc mohou být doslova smrtící nejen pro samotného pasažéra, který se nepřipoutá, ale i pro ostatní. Vždyť jen plná plastová láhev pití, která poletí vpřed při havárii se změní v granát schopný těžce zranit cestující vpředu. Co teprve vymrštěné ze zadního sedadla vpřed nepřipoutané lidské tělo. Takže – není jediný důvod se vzadu nepoutat.A na závěr opět jednoznačná rada odborníků ÚAMK, vždy a za všech okolností je třeba se v autě poutat, bezpečnostní pás je spojnicí mezi námi a životem.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?