Fámy a mýty kolem poutání? Tohle je hodně důležité

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. září 2017 09:59
Sdílej:

Ročně dokáže používání pásů zachránit v Evropě zhruba 2 000 lidských životů. Právě fakt, že lidé nejsou připoutáni, je jedním z důvodů, proč ročně v Evropě na silnicích zahyne až 20 000 lidí. Dva pohyby a dvě sekundy vašeho času nutné pro zapnutí bezpečnostního pásu rozhodně stojí za to. Buď si zachráníte život, nebo přinejmenším značně snížíte následky havárie.

Fakta, která ÚAMK pravidelně uvádí a propaguje na nejrůznějších akcích, i za pomoci simulátorů (posuvného a otočného), přesto někteří ignorují. Dokonce existují mýty, které „argumentují“ proti používání pásů.

Jedním z nich je názor, že pásy mohou být jen překážkou v případě havárie a následného vzplanutí vozu. Odborníci ÚAMK ujišťují, že moderní automobily jsou vybaveny palivovými nádržemi schopnými odolat vysokým tlakům i teplotám a že čidla avizující například převrácení auta vydají impuls řídící jednotce, která v řádu milisekund zastaví přívod paliva. Proto je zahoření vozidel dnes naprostou výjimkou a spíše scénou z akčních filmů než realitou. Proto je naopak na místě pásy si zapnout. Na krátké vzdálenosti nestojí za to se vůbec poutat. Naopak, jak říkají statistiky, až více než polovina dopravních nehod se odehraje při jízdě na vzdálenost do 40 kilometrů od místa bydliště či parkování auta. Tedy – je na místě považovat za automatické, že jakmile usednu do vozu, připoutám se. Lépe než pásy mne ochrání airbagy. Omyl, nafukovací bezpečnostní vaky nás dobře ochrání jen za situace, že jsou vystřeleny směrem, kde je postava člověka. Jinak řečeno, správnou pozici člověka – ve vypočteném směru nafouknutí airbagů, zajistí jedině bezpečnostní pásy. To je jeden důvod, proč opět nejezdit bez zapnutých pásů. Druhý – už více než desítku let používají automobilky pyrotechnické patrony, které v okamžiku havárie a pohybu těla po směru jízdy, přitáhnou pásy a tak zamezí nebo maximálně zmírní střety dvou těles. Lidského těla a nafukovaných vaků. Jedině díky pásům není střet nebezpečný. Bez nich může být lidská postava nekontrolovatelně odmrštěna nesprávným směrem a v lepším případě dojde jen k poškození krční páteře. Rada, že je lepší jezdit nepřipoutaný a v případě havárie vyletět oknem, je velmi nevhodnou. Samozřejmě, že zázraky se dějí, ale pokud budeme vycházet ze statistiky, pak nepřipoutanému pasažérovi hrozí až 5 x vyšší riziko smrtelného zranění než tomu, kdo použil pásy. To je dostatečně pádný další argument proč volit bezpečnostní pásy. Vzadu není třeba se poutat. Další názor z řady těch, kterým není radno dopřávat sluchu. Důvod? Přes 70 % všech, kdo zahynuli při dopravních nehodách na zadních sedadlech, nebylo připoutáno. Následky navíc mohou být doslova smrtící nejen pro samotného pasažéra, který se nepřipoutá, ale i pro ostatní. Vždyť jen plná plastová láhev pití, která poletí vpřed při havárii se změní v granát schopný těžce zranit cestující vpředu. Co teprve vymrštěné ze zadního sedadla vpřed nepřipoutané lidské tělo. Takže – není jediný důvod se vzadu nepoutat.

A na závěr opět jednoznačná rada odborníků ÚAMK, vždy a za všech okolností je třeba se v autě poutat, bezpečnostní pás je spojnicí mezi námi a životem.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.