Nejrevolučnější auto, o kterém jste zřejmě nikdy neslyšeli, slaví 50. narozeniny

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 18. září 2017, 13:39 Aktualizováno 18.9.2017, 15:07 Google+

Když se řekne rotační Wankelův motor, většina čtenářů si jistě představí legendární stroje automobilky Mazda. Skutečností ale je, že výrobou vozů poháněných motorem bez pístů se zabývala ještě jedna automobilka, která se svým modelem odstartovala doslova technickou revoluci. Osud jí ale nepřál a tak NSU Ro 80 skončilo v zapomnění.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
NSU Ro 80

NSU Ro 80 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Automobil NSU Ro 80 zažil svou premiéru 16. září 1967 na autosalonu ve Frankfurtu, kde se tento elegantní sedan stal doslova hvězdnou senzací. Pokud odhlédneme od skutečnosti, že pod jeho kapotou byl umístěn litrový rotační motor, pak mohlo NSU stále nabídnout kotoučové brzdy na obou nápravách, plně nezávislé odpružení nebo elegantní karoserii designovanou s ohledem na aerodynamickou stabilitu i maximální úsporu paliva.

img-responsive

NSU Ro 80 | foto: wheelsage.org

Mezi další pozoruhodné maličkosti pak patří například ovládání spojky pomocí ovladače na vrchu řadící páky, nebo přední brzdy umístěné dál od kol, čímž došlo k úspoře neodpružené hmotnosti. Díky tomu všemu se ani nelze divit, že Ro 80 bylo nakonec vyhlášeno Evropským autem roku 1968.

Vzhledem ke všem výše zmíněným okolnostem se nyní asi divíte, proč se NSU Ro 80 stalo jedním z nejopomíjenějších aut historie? Nebudeme vás dlouho napínat, navzdory bohatým zkušenostem NSU s rotačními motory to byla právě pohonná jednotka, která vozu podryla základy k úspěchu.

Hrany pístu Wankelova motoru se poměrně rychle opotřebovávaly, což mu na spolehlivosti příliš nepřidalo, a jeho žíznivost předbíhala i zprávy o jeho revoluční technice. Výroba probíhala do roku 1977 a za tu dobu se vyrobilo cca 37,398 kusů tohoto technicky zajímavého, avšak nepříliš vyhledávaného automobilu.

Je skutečnou tragédií motoristického světa, že NSU nikdy nedokázalo plně překonat zvěsti o své spolehlivosti. Mnoho kusů bylo za uplynulých 50 let ohlodáno zubem času na kousky rzi, ovšem skupinka hrdých majitelů a sběratelů si své NSU Ro 80 stále hýčká a my se jim ani nedivíme - v době kdy přišel byl totiž skutečnou revolucí na kolech.

Vytisknout

Diskuze: Nejrevolučnější auto, o kterém jste zřejmě nikdy neslyšeli, slaví 50. narozeniny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Subaru Forester 2.0i Comfort Lineartronic

TEST: Subaru Forester 2.0i Lineartronic. Je vám silnice moc úzká? Japonci našli…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud