Naše automobily jsou vybaveny desítkami různých bezpečnostních systémů, které nám v případě nárazu mají zachránit život. Ten nejzákladnější a současně i nejdůležitější nás už ale chrání již od roku 1959 - samozřejmě že mluvíme o tříbodovém bezpečnostním pásu.
Prvním automobilem, který byl standardně vybaven tříbodovým bezpečnostním pásem, se stalo Volvo PV544 a ihned za ním následovalo Volvo Amazon. Těžko se potom můžeme divit, proč si Volvo tak dlouho drží pověst nejbezpečnějších vozidel na světě.
Za vynálezem bezpečnostního pásu, jak ho známe dnes, stál konstruktér Nilse Bohlina. Ten si sice svůj vynález nechal patentovat, ovšem patent byl vedený jako otevřený, takže ho mohl využít kterýkoliv zájemce ze světa. To vedlo k masovému rozšíření bezpečnostních pásů a tím i zvyšování bezpečnosti automobilů.
Již dříve se objevovaly ve světě dvoubodové bezpečnostní pásy, které si do automobilů našly cestu z letadel. Ty však byly nedostatečným řešením, neboť tělo držely pouze v úrovni pasu. Tříbodový bezpečnostní pás ale držel člověka jak v oblasti kyčle, tak v oblasti hrudníku. Tedy v místech, kde je tělo "nejpevnější".
Svou smysluplnost bezpečnostní pásy dokázaly poměrně rychle a v průběhu sedmdesátých let se z nich stal povinný doplněk snad všech nových automobilů, minimálně co se předních sedadel týče. Ani tříbodový pás vám však nemohl zachránit život, pokud jste ho neměli zapnutý. V následujících letech tak postupně docházelo i na zpřísňování legislativy týkající se použití pásů posádkou.
Například v tehdejším Československu bylo povinné poutání na předních sedadlech až od roku 1967 a to jen při jízdě mimo obec, v roce 1976 se mimo město musel poutat každý kdo měl pás a až od roku 1990 se lidé museli poutat i ve městech.
Základní princip tříbodového pásu přetrval až dodnes, ovšem díky rozvoji moderních technologií už zůstal stejný pouze pár přes naše tělo. Všechno ostatní podléhalo dalšímu vývoji a tak jsou nyní naše pásy vybaveny například předpínači , omezovači tahu, atd.
Například předpínač během nehody zajistí, že pás se posune do správné polohy a pevně tělo obejme. Naopak omezovač tahu poté ve správný moment tah pásu lehce uvolní, díky čemuž je lidské tělo zadrženo jemněji. To vše se ale odehrává během zlomků vteřiny.
Některé automobilky šly ale ve svém výzkumu ještě dál a například americký Ford jistou dobu experimentoval s bezpečnostními pásy obsahujícími airbag, díky čemuž by se tlak pásu na tělo rovnoměrněji rozložil.
Se stále stoupajícím zájmem automobilek o bezpečnost cestujících je však jasné, že vývoj bezpečnostního pásu ještě dlouho neskončí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.