Přechod pro chodce, místo určené k bezpečnému překonání komunikace, bývá místem častých dopravních nehod, které jsou mnohdy způsobeny neznalostí pravidel či předpisů na obou stranách. Jaká pravidla se tedy vztahují na řidiče, a jaká na chodce? Podívali jsme se do zákonů.
Pokud bychom chtěli odpověď na tuto otázku zjednodušit, pak stačí citovat zákon o silničním provozu, kde pod §5 (2) nalezneme, že řidič nesmí (f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce.INFO: Přijmeme nové redaktory, posilujeme tým. Pošlete nám své CV a ukázkový článek na info@incorp.media
Na tento odstavec navazuje ještě bod (g), který dále stanovuje, že řidič nesmí ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání.
Přitom je také vhodné zdůraznit i §5 (1), kde pod písmenem (h) nalezneme, že Řidič je povinen snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem.
Z pohledu zákona se tedy zdá, že řidič má povinnost umožnit chodci přejít přechod prakticky vždy, ovšem chodec nemá přednost absolutní a i on je vázán povinnostmi. Například § 54 bod (3) jasně říká, že chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.
Projet přechod bez zastavení pak mohou de facto projet pouze dva druhy řidičů. Těmi prvními jsou řidiči vozidel s právem přednostní jízdy, jejichž vozidla jsou vybavena modrým majákem. Bavíme se tedy o většinou o složkách IZS. Druhým typem řidičů jsou pak ti, kteří sedí za ovládacím pultíkem tramvaje.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.