Přechod pro chodce, místo určené k bezpečnému překonání komunikace, bývá místem častých dopravních nehod, které jsou mnohdy způsobeny neznalostí pravidel či předpisů na obou stranách. Jaká pravidla se tedy vztahují na řidiče, a jaká na chodce? Podívali jsme se do zákonů.
Pokud bychom chtěli odpověď na tuto otázku zjednodušit, pak stačí citovat zákon o silničním provozu, kde pod §5 (2) nalezneme, že řidič nesmí (f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce.INFO: Přijmeme nové redaktory, posilujeme tým. Pošlete nám své CV a ukázkový článek na info@incorp.media
Na tento odstavec navazuje ještě bod (g), který dále stanovuje, že řidič nesmí ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání.
Přitom je také vhodné zdůraznit i §5 (1), kde pod písmenem (h) nalezneme, že Řidič je povinen snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem.
Z pohledu zákona se tedy zdá, že řidič má povinnost umožnit chodci přejít přechod prakticky vždy, ovšem chodec nemá přednost absolutní a i on je vázán povinnostmi. Například § 54 bod (3) jasně říká, že chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.
Projet přechod bez zastavení pak mohou de facto projet pouze dva druhy řidičů. Těmi prvními jsou řidiči vozidel s právem přednostní jízdy, jejichž vozidla jsou vybavena modrým majákem. Bavíme se tedy o většinou o složkách IZS. Druhým typem řidičů jsou pak ti, kteří sedí za ovládacím pultíkem tramvaje.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?