Dítě na přední sedačce? V těchto případech nejde o přestupek

Dítě v autosedačce
Dítě v autosedačce, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. září 2017 17:15 | akt. 14. září 2017 08:08
Sdílej:

Mnoho lidí má stále podvědomě vžité pravidlo, že děti smí na předních sedadlech cestovat až od 12. roku. V roce 2006 ovšem došlo k novelizaci zákona, která toto pravidlo zrušila. Dnes je tedy možné vozit dítě na přední sedačce takřka neomezeně, dodržíme-li ostatní požadavky stanovené zákonem.

Jak už jsme zmínili, na přední sedačce může cestovat kterékoliv dítě, ovšem stále záleží na jeho věku nebo hmotnosti, neboť do 36 kilogramů váhy nebo 150 cm výšky je nutné použít pro přepravu dítěte v autě dětskou sedačku. Ty se navíc dělí do několika kategorií, opět v závislosti na výšce nebo váze dítěte.

Pokud ale dítě některou z výše jmenovaných hodnot překročí, je možné přepravovat ho bez dětské sedačky, pouze s použitím bezpečnostního pásu - a to i na přední sedačce. Ne vždy ale platí, že dítě bude na takovém sedadle naprosto v bezpečí. Pokud například překročí váhový limit, ale nikoliv výškový, může dítěti hrozit nebezpečí od samotného bezpečnostního pásu.

V takovém případě je dobré zvážit použití vhodné sedačky typu "podsedák", která pomůže dítě nadzvednout, díky čemuž se bezpečnostní pásy dostanou na ta správná místa a přestanou dítě ohrožovat. Pokud tedy povezete dítě na přední sedačce, posuňte bezpečnostní pás do vhodné pozice (nejnižší) a zároveň posuňte celé sedadlo s dítětem dozadu. Přední airbagy jsou totiž nastaveny na dospělého člověka.

Když už se bavíme o airbagu, na přední sedačce je možné vozit i nejmenší děti v sedačkách typu vajíčko, které ale musí být umístěny proti směru jízdy. Všechny takové sedačky, připevněné proti směru jízdy, ale mohou být umístěny na předním sedadle jen za předpokladu, že je možné přední airbag deaktivovat. Ostatní sedačky mohou být na předním sedadle bez omezení, vyhovuje-li tomu jejich konstrukce.

Obecně vzato ale stále platí, že nejbezpečnější místo k přepravě dítěte je na zadní sedačce, nejlépe vpravo vzadu, což je nejbezpečnější místo v celém automobilu. Přeprava na přední sedačce tedy není ze zákona vyloučena, ovšem vždy by měla být brána v úvahu až jako poslední řešení.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.