Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

mao / AutoRoad.cz, 10. srpna 2017, 15:48 Aktualizováno 10.8.2017, 16:22 Google+

Československé předválečné strojírenství má mezi lidmi skvělou pověst, ovšem Kolohousenka KH-60 na tom příliš velký podíl nemá. Tento první československý pokus o tank totiž vypadá spíše úsměvně, než děsivě. Jak se ale říká, každý někde začínal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kolohousenka během testování

Kolohousenka během testování | foto: warspot.ru

Sdílejte článek

S vývojem svého prvního tanku, někdy také označovaného za dělostřelecký traktor, začala československá armáda již v první polovině dvacátých let. Kolohousenka, jak se stroj nazýval, disponovala vskutku netradiční technickou koncepcí: kombinovala totiž klasický kolový podvozek s podvozkem pásovým.

Zatímco kola měla sloužit zejména k přesunu či k boji na silnicích, pásový podvozek (housenkový) měl sloužit zejména k bojové činnosti v terénu. Tato koncepce měla samozřejmě velké výhody, přičemž těmi zásadními byla rychlost přesunu na kolech ale také omezená životnost tehdejších pásů.

Tou dobou již existovalo několik odlišných principů kolopásových podvozků, ovšem československá armáda zakoupila komplikovanější systém od firmy ing. Vollnera. Tento systém kombinoval sklápěcí kolový podvozek s pásovým podvozkem z dělostřeleckého traktory Hanomag WD-50. Záměna mezi podvozky trvala cca 15 minut a vojáci k ní potřebovali speciální rampy umístěné na bocích tanku.

Realizací této zakázky pověřila čs. armáda rovnou tři společnosti: Ringhoffer (Tatra), Laurin & Klement (Škoda) a Breitfeld-Daněk (ČKD). Tyto společnosti pak společně vytvořily první dva prototypy KH-50, označované jako dělostřelecký traktor. Ty si převzal k testování Vojenský technický ústav, který s nimi však nebyl příliš spokojen.

První prototyp byl již poměrně brzy vyřazen pro úplné opotřebení, zatímco druhý byl upraven do tankové podoby a dostal věž s dělem ráže 37 mm. Po dalších úpravách však Kolohousenka dostala menší věž s dvojicí těžkých kulometů vz. 24 ráže 7,92. V tomto stavu byla nakonec Kolohousenka zařazena do armády pod označením KH-60.

Už v té době se ovšem jednalo o zastaralou koncepci koncepci, takže se sériovou výrobou se ani nepočítalo. Stroj nakonec většinu času sloužil pouze pro výcvik vojáků ve Vyškově. Po pouhých pěti letech ho ovšem kompletně vyřadili.

To však trojici firem nebránilo ve výrobě dalších tří kusů na export. Dva modely KH-60 odcestovaly v roce 1927 do Sovětského svazu a později modernizovaný jeden kus KH-70 do Itálie.

Kolohousenka KH-60 tak nepatří zrovna mezi úspěchy československého strojírenství, ovšem každé začátky jsou těžké, což ostatně dokázala československá armáda a její technici v následujících letech.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hispano Suiza Maguari HS1 GTC

Masarykova oblíbená značka má unikátní problém, rozhodly se jí oživit dvě automobilky

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa

Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

První uniklé snímky nové generace Peugeotu 208

Peugeot neuhlídal fotky nové generace 208! Agresivnější prcek přináší velké změny

Toyota

Jak změnila Toyota motoristický svět? Podívejte se na 10 přelomových momentů z její historie

Světová premiéra digitalizovaného modelu Multivan 6.1

Volkswagen představuje Multivan 6.1: Elegantnější a s moderní technologickou výbavou

Organizace IIHS prověřila systémy automatického brzdění u 11 kompaktních SUV

Systém, který chrání chodce před sražením? V testu 11 SUV propadlo jen jedno

reklama
reklama

Doporučujeme

Zahájení výroby nového SUV Karoq

Zájem o Škodovky celosvětově roste, čísla to potvrzují

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Extrémní vzpěrač dokázal nadzvednout převrácený Jeep, zřejmě tak zachránil lidský život

  4. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  5. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  6. Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud