Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

mao / AutoRoad.cz, 10. srpna 2017, 15:48 Aktualizováno 10.8.2017, 16:22 Google+

Československé předválečné strojírenství má mezi lidmi skvělou pověst, ovšem Kolohousenka KH-60 na tom příliš velký podíl nemá. Tento první československý pokus o tank totiž vypadá spíše úsměvně, než děsivě. Jak se ale říká, každý někde začínal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kolohousenka během testování

Kolohousenka během testování | foto: warspot.ru

Sdílejte článek

S vývojem svého prvního tanku, někdy také označovaného za dělostřelecký traktor, začala československá armáda již v první polovině dvacátých let. Kolohousenka, jak se stroj nazýval, disponovala vskutku netradiční technickou koncepcí: kombinovala totiž klasický kolový podvozek s podvozkem pásovým.

Zatímco kola měla sloužit zejména k přesunu či k boji na silnicích, pásový podvozek (housenkový) měl sloužit zejména k bojové činnosti v terénu. Tato koncepce měla samozřejmě velké výhody, přičemž těmi zásadními byla rychlost přesunu na kolech ale také omezená životnost tehdejších pásů.

Tou dobou již existovalo několik odlišných principů kolopásových podvozků, ovšem československá armáda zakoupila komplikovanější systém od firmy ing. Vollnera. Tento systém kombinoval sklápěcí kolový podvozek s pásovým podvozkem z dělostřeleckého traktory Hanomag WD-50. Záměna mezi podvozky trvala cca 15 minut a vojáci k ní potřebovali speciální rampy umístěné na bocích tanku.

Realizací této zakázky pověřila čs. armáda rovnou tři společnosti: Ringhoffer (Tatra), Laurin & Klement (Škoda) a Breitfeld-Daněk (ČKD). Tyto společnosti pak společně vytvořily první dva prototypy KH-50, označované jako dělostřelecký traktor. Ty si převzal k testování Vojenský technický ústav, který s nimi však nebyl příliš spokojen.

První prototyp byl již poměrně brzy vyřazen pro úplné opotřebení, zatímco druhý byl upraven do tankové podoby a dostal věž s dělem ráže 37 mm. Po dalších úpravách však Kolohousenka dostala menší věž s dvojicí těžkých kulometů vz. 24 ráže 7,92. V tomto stavu byla nakonec Kolohousenka zařazena do armády pod označením KH-60.

Už v té době se ovšem jednalo o zastaralou koncepci koncepci, takže se sériovou výrobou se ani nepočítalo. Stroj nakonec většinu času sloužil pouze pro výcvik vojáků ve Vyškově. Po pouhých pěti letech ho ovšem kompletně vyřadili.

To však trojici firem nebránilo ve výrobě dalších tří kusů na export. Dva modely KH-60 odcestovaly v roce 1927 do Sovětského svazu a později modernizovaný jeden kus KH-70 do Itálie.

Kolohousenka KH-60 tak nepatří zrovna mezi úspěchy československého strojírenství, ovšem každé začátky jsou těžké, což ostatně dokázala československá armáda a její technici v následujících letech.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Organizace Euro NCAP vyhlásila nejlepší modely v několika kategoriích

Euro NCAP zveřejnilo premianty několika kategorií, kde budete v největším bezpečí?

Youabian Puma

Youabian Puma - jak vypadá vůz, jehož jediným účelem je zaujmout?

První uniklá fotografie nové Toyoty Supra

Toyota neuhlídala novou Supru, seznamte se s nástupcem legendy

Audi E-Tron GT

360 nebo 520 miliard? Audi a Mercedes soutěží o to, kdo investuje do elektrifikace nejvíce

Bentley Continental GT Convertible

Bentley již příjmy z vozů nestačí. Soudí se o práva ke stejnojmennému oblečení

Peugeot Traveller 4x4 Dangel

TEST: Peugeot Traveller 4x4 Dangel - Hodně povedené auto, jen ta cena

reklama
reklama

Doporučujeme

Zahájení výroby nového SUV Karoq

Zájem o Škodovky celosvětově roste, čísla to potvrzují

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úchvatný koncept Nissan GT-R50 míří do výroby, vznikne pouze 50 kusů

  2. GAZ 3105 měl ukázat sílu měnícího se Sovětského svazu. Proč však nejodvážnější Volga neuspěla?

  3. Toyota neuhlídala novou Supru, seznamte se s nástupcem legendy

  4. Losí test prověřil Hyundai Tucson, nošovické SUV však prošlo bez zaváhání

  5. Hasiči zveřejnili několikahodinový souboj s požárem Tesly, pomoc našli až u automobilky

  6. Škoda Kodiaq vs. Kia Sorento a Volkswagen Tiguan Allspace. Jaké 7-místné SUV je nejlepší?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud