Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

-mao / AutoRoad.cz, 10. srpna 2017, 15:48 Aktualizováno 10.8.2017, 16:22 Google+

Československé předválečné strojírenství má mezi lidmi skvělou pověst, ovšem Kolohousenka KH-60 na tom příliš velký podíl nemá. Tento první československý pokus o tank totiž vypadá spíše úsměvně, než děsivě. Jak se ale říká, každý někde začínal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kolohousenka během testování

Kolohousenka během testování | foto: warspot.ru

Sdílejte článek

S vývojem svého prvního tanku, někdy také označovaného za dělostřelecký traktor, začala československá armáda již v první polovině dvacátých let. Kolohousenka, jak se stroj nazýval, disponovala vskutku netradiční technickou koncepcí: kombinovala totiž klasický kolový podvozek s podvozkem pásovým.

Zatímco kola měla sloužit zejména k přesunu či k boji na silnicích, pásový podvozek (housenkový) měl sloužit zejména k bojové činnosti v terénu. Tato koncepce měla samozřejmě velké výhody, přičemž těmi zásadními byla rychlost přesunu na kolech ale také omezená životnost tehdejších pásů.

Tou dobou již existovalo několik odlišných principů kolopásových podvozků, ovšem československá armáda zakoupila komplikovanější systém od firmy ing. Vollnera. Tento systém kombinoval sklápěcí kolový podvozek s pásovým podvozkem z dělostřeleckého traktory Hanomag WD-50. Záměna mezi podvozky trvala cca 15 minut a vojáci k ní potřebovali speciální rampy umístěné na bocích tanku.

Realizací této zakázky pověřila čs. armáda rovnou tři společnosti: Ringhoffer (Tatra), Laurin & Klement (Škoda) a Breitfeld-Daněk (ČKD). Tyto společnosti pak společně vytvořily první dva prototypy KH-50, označované jako dělostřelecký traktor. Ty si převzal k testování Vojenský technický ústav, který s nimi však nebyl příliš spokojen.

První prototyp byl již poměrně brzy vyřazen pro úplné opotřebení, zatímco druhý byl upraven do tankové podoby a dostal věž s dělem ráže 37 mm. Po dalších úpravách však Kolohousenka dostala menší věž s dvojicí těžkých kulometů vz. 24 ráže 7,92. V tomto stavu byla nakonec Kolohousenka zařazena do armády pod označením KH-60.

Už v té době se ovšem jednalo o zastaralou koncepci koncepci, takže se sériovou výrobou se ani nepočítalo. Stroj nakonec většinu času sloužil pouze pro výcvik vojáků ve Vyškově. Po pouhých pěti letech ho ovšem kompletně vyřadili.

To však trojici firem nebránilo ve výrobě dalších tří kusů na export. Dva modely KH-60 odcestovaly v roce 1927 do Sovětského svazu a později modernizovaný jeden kus KH-70 do Itálie.

Kolohousenka KH-60 tak nepatří zrovna mezi úspěchy československého strojírenství, ovšem každé začátky jsou těžké, což ostatně dokázala československá armáda a její technici v následujících letech.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kolohousenka KH-60: první Československý tank byl krok do slepé uličky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

LED Matrix světlomety by v nových Volkswagenech mohly umět daleko víc, než jen svítit na cestu

Volkswagen přišel s dalším nápadem, jak naučit auta komunikovat. Stačí k tomu moderní světlomety

Tzv. Dutch Reach je jen drobnost, která však může zachraňovat životy

Jednoduché pravidlo, který může zachránit život? „Dutch Reach" by se měl naučit každý

Původně armádní náklaďák Chevrolet G506 se proměnil ve stylovou pojízdnou chatku

Majitel se rozhodl přestavět náklaďák z 2. světové války na netradiční obytný vůz

Škoda představuje Kodiaq GT, novou vlajkovou loď na čínském trhu

Škoda Kodiaq GT oficiálně představena! Nová vlajková loď mezi SUV

Mercedes-AMG SL 65

Sportovní vozy s nejrychlejší ztrátou hodnoty? Po pěti letech ztrácí až 60 %

Carsharing Uniqway zahajuje provoz. Studenti a pedagogové si mohou v Praze pronajmout jeden z 15 vozů Škoda Fabia Style

Škoda spouští carsharing Uniqway, celoevropsky jedinečnou koncepci sdílení vozidel

reklama
reklama

Doporučujeme

Zahájení výroby nového SUV Karoq

Zájem o Škodovky celosvětově roste, čísla to potvrzují

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nejvýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

  2. Český Šakal v ukrajinské armádě? Modernizované BVP má konečně šanci zazářit

  3. Tesla ukázala vnitřnosti Modelu 3 s nájezdem 1.6 milionu kilometrů, na motoru to nepoznáte

  4. Rusové stvořili novou generaci Záporožce, jeho základem se stalo lidové auto západu

  5. Jak připravit auto na zimu? Tyto věci byste neměli zapomenout zkontrolovat

  6. Nejmenší SUV značky Škoda? Očekávaný bestseller se ukáže příští rok

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud