ŠKODA dělá díky modelu ENYAQ iV další velký krok do éry elektromobility. První čistě elektrické SUV českého výrobce automobilů přichází s novými řešeními, která spojují technicky inovativní Matrix-LED světlomety s emocionálním designovým jazykem. Petr Nevřela, vedoucí designér exteriérového osvětlení ve ŠKODA AUTO, v rozhovoru popisuje nejvýraznější prvky nových světlometů modelu ENYAQ iV.
Modelem ENYAQ iV představuje ŠKODA svůj první sériový vůz na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB). Jak se změnil design světlometů ve srovnání s předchozími modely?Petr Nevřela: Přední světlomety našich modelů se již dočkaly podstatného vývoje spolu s naším současným designovým jazykem a to u modelových řad SCALA a KAMIQ, stejně tak tomu bylo i u nové generace modelu OCTAVIA. U všech modelů, které jsme v posledním roce a půl představili, jsou světlomety celkově nižší a působí tak dynamičtěji. Model KAMIQ dodává výše umístěnými světly denního svícení vlastní charakter. Při vytváření světlometů byly více použity krystalické prvky. U modelu ENYAQ iV důsledně pokračujeme v tomto trendu a cíleně zdokonalujeme jednotlivé detaily, jako jsou nová, obzvláště jemně vyrýsovaná světla denního svícení s naznačenými řasami a také novým, šestiúhelníkovým tvarem hlavních LED modulů. Inovativní charakter nového modelu ENYAQiV je navíc zdůrazněn novými světlomety a zadními světly.
Jak dlouho trvá celý proces vývoje designu nových předních světlometů a zadních světel?Nevřela: Vývoj designu je dynamický proces, úzce spolupracujeme s kolegy z designu exteriéru a s vývojovým týmem vnějšího osvětlení. Rozvíjíme různé nápady a diskutujeme o tom, které se dají realizovat, až nakonec dospějeme k finálnímu výběru. Celkově může tento proces trvat tak šest až dvanáct měsíců.
Co Vás inspiruje při navrhování nových světlometů a zadních světel?Nevřela: ŠKODA je hrdá na to, že ve svých vozech odráží tradici českého křišťálového umění a interpretuje ji po svém. Přesné linie, geometrické uspořádání a výjimečně čiré skleněné plochy jsou fascinující a v závislosti na dopadu světla a úhlu pohledu nabízí zcela jiné, stále se měnící aspekty. To můžeme použít jako základ pro experimentování se světelnými efekty jako například s třírozměrnými zadními světly, jejichž plochy jsou osvětleny jemnými pásy světla.
Jaký první dojem evokují nové světlomety modelu ENYAQ iV?Nevřela: Grafika světel ENYAQ iV působí na první pohled příjemně a přátelsky, zatímco světlomety vytváří vysoce dynamický a moderní vzhled. Inovativní LED technologie navíc zvýrazňuje udržitelný koncept našeho prvního čistě elektrického SUV.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?