Organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) oznámila významné změny v testování vozidel. Významnou novinkou je implementace čelní nárazové zkoušky „pohybující se překážka vs. pohybující se vozidlo“.
Tento test nejen vyhodnocuje ochranu cestujících v testovaném vozidle, ale také vyhodnocuje, jak přední konstrukce vozu přispívá k úrazům v dalším zúčastněném vozidle, tzv. „kolizním partnerovi“. To by mohlo být důležité například při posuzování bezpečnosti vozidel kategorie SUV při nárazu do menších aut. Automobilový průmysl v posledních letech masivně zvýšil prodej vozidel SUV.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Podle Euro NCAP představují vedlejší účinky druhou nejvyšší četnost úmrtí nebo vážných zranění. Nejnovější aktualizace posouzení bezpečnosti zahrnují úpravy rychlosti a hmotnosti zkoušky na boční bariéře, což zvyšuje závažnost zkoušky. Ještě důležitější je, že Euro NCAP poprvé vyhodnotí ochranu proti vnějším nárazům se zaměřením na ochranu řidiče a možnou interakci mezi řidičem a cestujícím na předním sedadle. U posledního testu lze přiměřeně ověřit ochranu, kterou nabízí centrální airbagy.
Euro NCAP pokračuje v testování nejnovější generace systémů prevence nehod a asistence řidiče. Nové, náročnější testovací scénáře byly přidány u technologie automatizovaného nouzového brzdění (AEB) pro automobily a zranitelné účastníky silničního provozu, včetně scénáře zatáčky na křižovatce. Kromě toho byl učiněn první krok k vyhodnocení systémů sledování stavu řidiče, jejichž cílem je detekovat únavu a rozptylování řidiče.
Nové testy také berou v úvahu reakci po srážce. Ve spolupráci s CTIF, Mezinárodní asociací hasičských a záchranných služeb, Euro NCAP vyvinula nová ratingová pravidla pro podporu lepší bezpečnosti vozidel po havárii. Výrobci budou zvýhodněni, pokud budou informace o záchraně přesné a snadno dostupné. Euro NCAP také kontroluje snadnost extrakce a pokročilé funkce eCall.
Euro NCAP společně s Mezinárodní asociací hasičských a záchranných služeb (CTIF) centralizovala záchranné listy výrobců do nové aplikace „Euro Rescue“. Aplikaci si lze zdarma stáhnout a je k dispozici pro Android a iOS, použití je možné online i offline, což záchranářům umožní přístup k informacím i v případech, že je v místě havárie malé nebo žádné pokrytí signálem. U všech vozů hodnocených od roku 2020 bude Euro NCAP prostřednictvím nové aplikace ověřovat obsah a sdílet záchranné listy a návody pro nouzové reakce v souladu s ISO standardy. Aplikace je dostupná v angličtině, němčině a španělštině. Od roku 2023 bude k dispozici ve všech evropských jazycích.
S rostoucím počtem vozidel typu SUV na silnicích lze logicky předpokládat i nárůst dopravních nehod, ve kterých budou tato vozidla figurovat. „Tato vozidla svým cestujícím díky vyšší hmotnosti a mnohdy robustnější konstrukci poskytují vyšší míru ochrany v případě kolize s dalším vozidlem. Stejné parametry, které se podílí na zvýšení ochrany cestujících v těchto vozidlech však navyšují riziko zranění nejen pro cestující ve vozidle, se kterým došlo ke střetu, ale rovněž pro chodce. Problematická je pak ve spojení s vyšší hmotností a tuhostí těchto vozidel i jejich vyšší světlá výška. Při střetu konvenčního osobního vozidla s vozidlem typu SUV hrozí, že v důsledku rozdílu výšek dojde k minutí tuhých částí vozidla určených k zachycení nárazu. Tímto může na menším vozidle dojít k daleko rozsáhlejším deformacím, které mohou přímo ohrožovat posádku vozidla,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Problematické tak stále zůstávají například boční nárazy, u kterých v případě minutí prahu vozidla dochází k rozsáhlé deformaci dveří, zasahující až do prostoru pro cestující.
„V uplynulé dekádě (pozn. od 1. 1. 2011 do 30. 6. 2020) bylo v České republice registrováno téměř půl milionu nových osobních SUV a terénních vozidel. Další statisíce vozidel pak představují registrace ojetých vozidel. Podíl segmentu SUV a terénních vozidel každoročně roste. Již vloni každé třetí nově registrované osobní vozidlo bylo z této kategorie. Letos se podíl opět zvýšil,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV a dodává: „S ohledem na uvedené skutečnosti je zcela na místě, že nárazové zkoušky Euro NCAP zachytily tento trend a budou jej zohledňovat ve svém hodnocení. Tzv. ponehodová péče je jedním z 8 klíčových ukazatelů, které definovala pro následující dekádu Evropská unie. Tyto ukazatele budou vyhodnocovány ve všech členských zemích včetně České republiky, která je bude mít mj. taxativně zakotveny ve Strategii BESIP 2021-2030. Vytvoření aplikace Euro Rescue je rovněž jedno z opatření, které zefektivní práci záchranářů a bude mít pozitivní dopad na následky dopravních nehod.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.