Organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) oznámila významné změny v testování vozidel. Významnou novinkou je implementace čelní nárazové zkoušky „pohybující se překážka vs. pohybující se vozidlo“.
Tento test nejen vyhodnocuje ochranu cestujících v testovaném vozidle, ale také vyhodnocuje, jak přední konstrukce vozu přispívá k úrazům v dalším zúčastněném vozidle, tzv. „kolizním partnerovi“. To by mohlo být důležité například při posuzování bezpečnosti vozidel kategorie SUV při nárazu do menších aut. Automobilový průmysl v posledních letech masivně zvýšil prodej vozidel SUV.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Podle Euro NCAP představují vedlejší účinky druhou nejvyšší četnost úmrtí nebo vážných zranění. Nejnovější aktualizace posouzení bezpečnosti zahrnují úpravy rychlosti a hmotnosti zkoušky na boční bariéře, což zvyšuje závažnost zkoušky. Ještě důležitější je, že Euro NCAP poprvé vyhodnotí ochranu proti vnějším nárazům se zaměřením na ochranu řidiče a možnou interakci mezi řidičem a cestujícím na předním sedadle. U posledního testu lze přiměřeně ověřit ochranu, kterou nabízí centrální airbagy.
Euro NCAP pokračuje v testování nejnovější generace systémů prevence nehod a asistence řidiče. Nové, náročnější testovací scénáře byly přidány u technologie automatizovaného nouzového brzdění (AEB) pro automobily a zranitelné účastníky silničního provozu, včetně scénáře zatáčky na křižovatce. Kromě toho byl učiněn první krok k vyhodnocení systémů sledování stavu řidiče, jejichž cílem je detekovat únavu a rozptylování řidiče.
Nové testy také berou v úvahu reakci po srážce. Ve spolupráci s CTIF, Mezinárodní asociací hasičských a záchranných služeb, Euro NCAP vyvinula nová ratingová pravidla pro podporu lepší bezpečnosti vozidel po havárii. Výrobci budou zvýhodněni, pokud budou informace o záchraně přesné a snadno dostupné. Euro NCAP také kontroluje snadnost extrakce a pokročilé funkce eCall.
Euro NCAP společně s Mezinárodní asociací hasičských a záchranných služeb (CTIF) centralizovala záchranné listy výrobců do nové aplikace „Euro Rescue“. Aplikaci si lze zdarma stáhnout a je k dispozici pro Android a iOS, použití je možné online i offline, což záchranářům umožní přístup k informacím i v případech, že je v místě havárie malé nebo žádné pokrytí signálem. U všech vozů hodnocených od roku 2020 bude Euro NCAP prostřednictvím nové aplikace ověřovat obsah a sdílet záchranné listy a návody pro nouzové reakce v souladu s ISO standardy. Aplikace je dostupná v angličtině, němčině a španělštině. Od roku 2023 bude k dispozici ve všech evropských jazycích.
S rostoucím počtem vozidel typu SUV na silnicích lze logicky předpokládat i nárůst dopravních nehod, ve kterých budou tato vozidla figurovat. „Tato vozidla svým cestujícím díky vyšší hmotnosti a mnohdy robustnější konstrukci poskytují vyšší míru ochrany v případě kolize s dalším vozidlem. Stejné parametry, které se podílí na zvýšení ochrany cestujících v těchto vozidlech však navyšují riziko zranění nejen pro cestující ve vozidle, se kterým došlo ke střetu, ale rovněž pro chodce. Problematická je pak ve spojení s vyšší hmotností a tuhostí těchto vozidel i jejich vyšší světlá výška. Při střetu konvenčního osobního vozidla s vozidlem typu SUV hrozí, že v důsledku rozdílu výšek dojde k minutí tuhých částí vozidla určených k zachycení nárazu. Tímto může na menším vozidle dojít k daleko rozsáhlejším deformacím, které mohou přímo ohrožovat posádku vozidla,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Problematické tak stále zůstávají například boční nárazy, u kterých v případě minutí prahu vozidla dochází k rozsáhlé deformaci dveří, zasahující až do prostoru pro cestující.
„V uplynulé dekádě (pozn. od 1. 1. 2011 do 30. 6. 2020) bylo v České republice registrováno téměř půl milionu nových osobních SUV a terénních vozidel. Další statisíce vozidel pak představují registrace ojetých vozidel. Podíl segmentu SUV a terénních vozidel každoročně roste. Již vloni každé třetí nově registrované osobní vozidlo bylo z této kategorie. Letos se podíl opět zvýšil,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV a dodává: „S ohledem na uvedené skutečnosti je zcela na místě, že nárazové zkoušky Euro NCAP zachytily tento trend a budou jej zohledňovat ve svém hodnocení. Tzv. ponehodová péče je jedním z 8 klíčových ukazatelů, které definovala pro následující dekádu Evropská unie. Tyto ukazatele budou vyhodnocovány ve všech členských zemích včetně České republiky, která je bude mít mj. taxativně zakotveny ve Strategii BESIP 2021-2030. Vytvoření aplikace Euro Rescue je rovněž jedno z opatření, které zefektivní práci záchranářů a bude mít pozitivní dopad na následky dopravních nehod.“
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!