Naprostá většina českých autoškol používá k výuce běžné modely vozů a z ekonomických důvodů volí spíše levnější verze se slabší motorizací a pohonem předních kol. To většinou pro základní výuku stačí, ale nepřipraví to frekventanty na jízdu s opravdu silným sportovním vozem. A přece nemalý počet čerstvých a nezkušených majitelů řidičských průkazů usedá za volanty aut s motory o výkonu mnoha set koňských sil a navíc se zadním pohonem.
Kombinace nezkušeného řidiče a přemotorovaného auta může velmi snadno vést k vážným nehodám. Dokazují to i oficiální statistiky, které říkají, že nejvíce smrtelných a závažných nehod zavinili ve skupině mladých řidičů ti s délkou praxe v řízení mezi jedním a dvěma lety. Proto se v České republice již řadu let debatuje o změnách v našem autoškolství, jež by mělo řidiče připravovat mnohem lépe. Zatím však debaty pokračují bez praktických výsledků.
Už teď ale existují autoškoly, které začínající adepty řidičského umění na bezpečné ovládání velmi silných vozů připravit dokáží. Jednou z nich je i Autoškola jinak, kde se frekventatni učí řídit ve Fordu Mustang GT, tedy ve voze s motorem 5.0 V8 o výkonu 450 koní se zadním pohonem a s manuální převodovkou. Autoškola jinak samozřejmě zůstává klasickou autoškolou, nabízející teoretickou i praktickou výuku v regulích platné legislativy, zároveň k ní ale přidává nadstandardní části. Používá například mnoho videoukázek a multimediálních prezentací, součástí teoretické přípravy je i seminář s dopravním psychologem nebo odborníkem na aktivní i pasivní bezpečnostní prvky moderních automobilů. Dalším bonusem je lekce s lektorem bezpečné jízdy, který studentům vysvětlí základní postupy pro řešení krizových dopravních situací.
Mustang se šesti pedály
Vůz používaný při výuce, již zmíněný Ford Mustang GT 5.0 V8 s manuální převodovkou, je samozřejmě vybaven homologovanou dvojí sadou pedálů, přičemž ta druhá je klasicky umístěna před sedadlem spolujezdce a slouží případným zásahům instruktora. Raritou však je, že instruktor nemá k dispozici jen pedál brzdy a spojky, jak to v autoškolách bývá zvykem – má totiž i „vlastní“ pedál plynu, aby v případě potřeby mohl vůz ovládat i při akceleraci. Zmíněný Ford je jediným „šestipedálovým“ Mustangem u nás.
Absolvent této autoškoly po úspěšném složení zkoušek a získání řidičského průkazu ví, že základním ovládacím prvkem vozu není plyn, nýbrž hlava – a dokáže odhadnout rizika, spojená s řízením silného sportovního vozu. Aby i nadále mohl řidičsky růst a stal se ještě lepším a bezpečnějším účastníkem silničního provozu, dostává v rámci školného poukaz na absolvování tří akcí ze seriálu Track&Safety, jehož partnerem je také velký dealer českého Fordu, společnost Ford AMB Praha. Seriál probíhá na různých autodromech a polygonech po celé republice a novopečeným řidičům poskytuje vyšší školu jízdy pod vedením profesionálních instruktorů. I tady se například pro nácvik řešení krizových situací a na kluzké vozovce používá školni Ford Mustang 5.0 V8 GT.
Proč se provozovatelé Autoškoly jinak rozhodli využívat jako školní vůz ikonický Ford?
„Protože jsme kromě jiného chtěli ukázat, že mladý řidič se zkušeností v řízení výkonného automobilu, získanou už v autoškole, je lépe připravený na praktický život řidiče než ten, který podobnou zkušenost nemá. A k tomu se pětilitrový Ford Mustang se 450 koňmi na zadní nápravě a manuální převodovkou hodí nejlépe,“ řekl k tomu jednatel Autoškoly jinak Martin Apeltauer.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.