Naprostá většina českých autoškol používá k výuce běžné modely vozů a z ekonomických důvodů volí spíše levnější verze se slabší motorizací a pohonem předních kol. To většinou pro základní výuku stačí, ale nepřipraví to frekventanty na jízdu s opravdu silným sportovním vozem. A přece nemalý počet čerstvých a nezkušených majitelů řidičských průkazů usedá za volanty aut s motory o výkonu mnoha set koňských sil a navíc se zadním pohonem.
Kombinace nezkušeného řidiče a přemotorovaného auta může velmi snadno vést k vážným nehodám. Dokazují to i oficiální statistiky, které říkají, že nejvíce smrtelných a závažných nehod zavinili ve skupině mladých řidičů ti s délkou praxe v řízení mezi jedním a dvěma lety. Proto se v České republice již řadu let debatuje o změnách v našem autoškolství, jež by mělo řidiče připravovat mnohem lépe. Zatím však debaty pokračují bez praktických výsledků.
Už teď ale existují autoškoly, které začínající adepty řidičského umění na bezpečné ovládání velmi silných vozů připravit dokáží. Jednou z nich je i Autoškola jinak, kde se frekventatni učí řídit ve Fordu Mustang GT, tedy ve voze s motorem 5.0 V8 o výkonu 450 koní se zadním pohonem a s manuální převodovkou. Autoškola jinak samozřejmě zůstává klasickou autoškolou, nabízející teoretickou i praktickou výuku v regulích platné legislativy, zároveň k ní ale přidává nadstandardní části. Používá například mnoho videoukázek a multimediálních prezentací, součástí teoretické přípravy je i seminář s dopravním psychologem nebo odborníkem na aktivní i pasivní bezpečnostní prvky moderních automobilů. Dalším bonusem je lekce s lektorem bezpečné jízdy, který studentům vysvětlí základní postupy pro řešení krizových dopravních situací.
Mustang se šesti pedály
Vůz používaný při výuce, již zmíněný Ford Mustang GT 5.0 V8 s manuální převodovkou, je samozřejmě vybaven homologovanou dvojí sadou pedálů, přičemž ta druhá je klasicky umístěna před sedadlem spolujezdce a slouží případným zásahům instruktora. Raritou však je, že instruktor nemá k dispozici jen pedál brzdy a spojky, jak to v autoškolách bývá zvykem – má totiž i „vlastní“ pedál plynu, aby v případě potřeby mohl vůz ovládat i při akceleraci. Zmíněný Ford je jediným „šestipedálovým“ Mustangem u nás.
Absolvent této autoškoly po úspěšném složení zkoušek a získání řidičského průkazu ví, že základním ovládacím prvkem vozu není plyn, nýbrž hlava – a dokáže odhadnout rizika, spojená s řízením silného sportovního vozu. Aby i nadále mohl řidičsky růst a stal se ještě lepším a bezpečnějším účastníkem silničního provozu, dostává v rámci školného poukaz na absolvování tří akcí ze seriálu Track&Safety, jehož partnerem je také velký dealer českého Fordu, společnost Ford AMB Praha. Seriál probíhá na různých autodromech a polygonech po celé republice a novopečeným řidičům poskytuje vyšší školu jízdy pod vedením profesionálních instruktorů. I tady se například pro nácvik řešení krizových situací a na kluzké vozovce používá školni Ford Mustang 5.0 V8 GT.
Proč se provozovatelé Autoškoly jinak rozhodli využívat jako školní vůz ikonický Ford?
„Protože jsme kromě jiného chtěli ukázat, že mladý řidič se zkušeností v řízení výkonného automobilu, získanou už v autoškole, je lépe připravený na praktický život řidiče než ten, který podobnou zkušenost nemá. A k tomu se pětilitrový Ford Mustang se 450 koňmi na zadní nápravě a manuální převodovkou hodí nejlépe,“ řekl k tomu jednatel Autoškoly jinak Martin Apeltauer.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.