Bodový systém vyřadil ze silnic téměř 40 tisíc řidičů. Na základě aktuálních dat z Ministerstva dopravy bylo k 31.12.2019 v Centrálním registru řidičů evidováno 39 906 osob, které dosáhly 12 bodů a nesmí tak dále řídit motorová vozidla. Nejvíce „vybodovaných“ řidičů bylo evidováno ve Středočeském kraji (5 489), následoval Moravskoslezský (5 399) a Ústecký kraj (4 917).
Muži vs. ženyCo do podílu obyvatel v České republice mají mírnou převahu ženy, které tvoří 51 % obyvatel. Ačkoli se může na první pohled zdát, že ženy-řidičky tvoří na silnicích minoritu, jsou na všech řidičích zastoupeny 45 %. Jak je to z pohledu evidovaných bodů? Poměr bodovaných mužů a žen se od výše uvedených evidencí výrazně liší. Aktuálně je v bodovém systému evidováno 81 % mužů a 19 % žen, přibližně každý 5. řidič s body je tedy žena. Vybodovaných mužů bylo evidováno 36 743, zatímco žen jen 3 163, tzn. necelých 8 %.
Největší skupinu bodovaných řidičů (skutečný počet) tvoří řidiči muži ve věku 43 let a řidičky ženy ve věku 42 let. Při přepočtu na registrované řidiče se však k nejpočetnějším kategoriím řadí muži ve věku 24 let a ženy ve věku 25 a 31 let. Největší počet vybodovaných řidičů byl evidován ve věku 32 let, nejvíce žen s 12 body bylo evidováno ve věku 31 let. Relativní data (vůči registrovaným řidičům) pak uvádějí muže ve věku 32 let, ženy ve věku 33 let.
„Bodovalo“ přes padesát tisíc cizincůBodový systém neplatí jen pro občany České republiky. V systému bylo evidováno 52 328 řidičů – cizích státních příslušníků, kteří měli alespoň jeden bod. Na všech bodovaných řidičích se tak podíleli více než 11 %. Nejvíce „cizích“ řidičů bylo evidováno v Praze, kde tvořili téměř 18% podíl, naopak nejméně v Pardubickém kraji (přibližně 6 %). Celkem 2 395 cizinců dosáhlo 12 bodů, nejvíce (512) v Praze, nejméně pak ve Zlínském kraji (57).
Téměř půl milionu řidičů má bodyÚřady v systému evidovaly 472 942 řidičů, kteří se dopustili nějakého přestupku (nebo trestného činu) započítávaného do bodového hodnocení řidičů. Uvedený počet odpovídá přibližně 7 % všech registrovaných řidičů. Přibližně každý 14. řidič měl v registru evidován nějaký bod. Nejvíce „bodovaných“ řidičů bylo evidováno v Moravskoslezském kraji (64 962, 8,91% podíl na všech registrovaných řidičích), s odstupem následoval Středočeský kraj (54 102).
Rychlost, pásy, telefon…Více než polovinu evidovaných jednání tvoří:- překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (ale více než 5 km/h); (31 %)- nepřipoutání bezpečnostním pásem nebo neužívání ochranné přilby; (16 %)- používání mobilního telefonu; (16 %)
„V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v roce 2019 usmrceno 195 osob (36% podíl), dalších 573 osob bylo těžce zraněno (27% podíl),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Více než čtvrtina (26 %) osob usmrcených v osobních vozidlech nebyla připoutána bezpečnostním pásem, konkrétně 51 řidičů (23 %) a 29 spolujezdců (35 %), a to jen v loňském roce. Pětinu (20,4 %) nehod zavinili řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení (pozn. např. z důvodu používání mobilního telefonu). V důsledku těchto nehod bylo usmrceno 60 osob, což je 3. nejtragičtější příčina roku 2019.“
Bodový systém u nás funguje od poloviny roku 2006. Z dlouhodobých dat lze vyčíst, že nejvíce (10,3 %) řidičů bylo v systému evidováno v roce 2009, tedy 3 roky od jeho zavedení. Naopak nejnižší podíl (6,9 %) byl evidován právě v uplynulém roce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?