Bodový systém vyřadil ze silnic téměř 40 tisíc řidičů. Na základě aktuálních dat z Ministerstva dopravy bylo k 31.12.2019 v Centrálním registru řidičů evidováno 39 906 osob, které dosáhly 12 bodů a nesmí tak dále řídit motorová vozidla. Nejvíce „vybodovaných“ řidičů bylo evidováno ve Středočeském kraji (5 489), následoval Moravskoslezský (5 399) a Ústecký kraj (4 917).
Muži vs. ženyCo do podílu obyvatel v České republice mají mírnou převahu ženy, které tvoří 51 % obyvatel. Ačkoli se může na první pohled zdát, že ženy-řidičky tvoří na silnicích minoritu, jsou na všech řidičích zastoupeny 45 %. Jak je to z pohledu evidovaných bodů? Poměr bodovaných mužů a žen se od výše uvedených evidencí výrazně liší. Aktuálně je v bodovém systému evidováno 81 % mužů a 19 % žen, přibližně každý 5. řidič s body je tedy žena. Vybodovaných mužů bylo evidováno 36 743, zatímco žen jen 3 163, tzn. necelých 8 %.
Největší skupinu bodovaných řidičů (skutečný počet) tvoří řidiči muži ve věku 43 let a řidičky ženy ve věku 42 let. Při přepočtu na registrované řidiče se však k nejpočetnějším kategoriím řadí muži ve věku 24 let a ženy ve věku 25 a 31 let. Největší počet vybodovaných řidičů byl evidován ve věku 32 let, nejvíce žen s 12 body bylo evidováno ve věku 31 let. Relativní data (vůči registrovaným řidičům) pak uvádějí muže ve věku 32 let, ženy ve věku 33 let.
„Bodovalo“ přes padesát tisíc cizincůBodový systém neplatí jen pro občany České republiky. V systému bylo evidováno 52 328 řidičů – cizích státních příslušníků, kteří měli alespoň jeden bod. Na všech bodovaných řidičích se tak podíleli více než 11 %. Nejvíce „cizích“ řidičů bylo evidováno v Praze, kde tvořili téměř 18% podíl, naopak nejméně v Pardubickém kraji (přibližně 6 %). Celkem 2 395 cizinců dosáhlo 12 bodů, nejvíce (512) v Praze, nejméně pak ve Zlínském kraji (57).
Téměř půl milionu řidičů má bodyÚřady v systému evidovaly 472 942 řidičů, kteří se dopustili nějakého přestupku (nebo trestného činu) započítávaného do bodového hodnocení řidičů. Uvedený počet odpovídá přibližně 7 % všech registrovaných řidičů. Přibližně každý 14. řidič měl v registru evidován nějaký bod. Nejvíce „bodovaných“ řidičů bylo evidováno v Moravskoslezském kraji (64 962, 8,91% podíl na všech registrovaných řidičích), s odstupem následoval Středočeský kraj (54 102).
Rychlost, pásy, telefon…Více než polovinu evidovaných jednání tvoří:- překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (ale více než 5 km/h); (31 %)- nepřipoutání bezpečnostním pásem nebo neužívání ochranné přilby; (16 %)- používání mobilního telefonu; (16 %)
„V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v roce 2019 usmrceno 195 osob (36% podíl), dalších 573 osob bylo těžce zraněno (27% podíl),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Více než čtvrtina (26 %) osob usmrcených v osobních vozidlech nebyla připoutána bezpečnostním pásem, konkrétně 51 řidičů (23 %) a 29 spolujezdců (35 %), a to jen v loňském roce. Pětinu (20,4 %) nehod zavinili řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení (pozn. např. z důvodu používání mobilního telefonu). V důsledku těchto nehod bylo usmrceno 60 osob, což je 3. nejtragičtější příčina roku 2019.“
Bodový systém u nás funguje od poloviny roku 2006. Z dlouhodobých dat lze vyčíst, že nejvíce (10,3 %) řidičů bylo v systému evidováno v roce 2009, tedy 3 roky od jeho zavedení. Naopak nejnižší podíl (6,9 %) byl evidován právě v uplynulém roce.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.