Ženy ovlivňují evoluci motorismu. Vnitřní zpětná zrcátka, ukazatele směru a podélné čáry na vozovce jsou inovacemi s ženskou stopou. Úloha žen byla již v minulosti významná, ale v budoucnosti, na cestě k elektrické, sdílené a síťově propojené mobilitě, bude ještě významnější.
Různé studie uživatelského a spotřebního chování ukazují, že ženy budou vzhledem ke svým zájmům a řidičským zvyklostem hrát klíčovou roli na trhu elektromobilů a sdílení vozidel. A to i jako tvůrci budoucí mobility. Například ve společnosti SEAT mají tři ženy na starosti vývoj tak důležitých oblastí pro budoucnost, jakými jsou konektivita, hlasoví asistenti nebo kyberbezpečnost. Zde jsou jejich příběhy:
Nahlas a jasně. Anna Homsová vyvíjí ve svých pouhých 27 letech hlasové asistenty, které budeme používat v roce 2030. Vede tým odborníků z Číny, USA a Německa, kteří zkoumají požadavky a potřeby uživatelů a vymýšlejí koncepty s desetiletým předstihem. „Hlasoví asistenti budou klíčovým prvkem budoucí mobility, protože se jedná o jednoduchý a komfortní způsob komunikace, která je stále častější v domácnostech, u mobilních telefonů a samozřejmě i v automobilech,“ říká Anna Homsová, inženýrka společnosti SEAT a manažerka inovačních projektů koncernu Volkswagen.
Podle provozní inženýrky je na automobilovém světě nejvíce vzrušující transformace, kterou v současnosti prochází. „Jsme v klíčové době mnoha změn a výzev a myslím si, že je důležité se do celého procesu zapojit a přispět svou troškou do mlýna,“ zdůrazňuje Anna Homsová.
Síťově propojená budoucnost. Konektivita je ústředním prvkem mobility současnosti i budoucnosti. Paqui Lizanaová, manažerka digitálních produktů společnosti SEAT, má ve svém zaměstnání za úkol usnadňovat používání a ovládání stále složitějších věcí. „Ve zcela síťově propojeném ekosystému budeme uživateli aktivně navrhovat nejlepší způsob, jak se dostat v jakoukoli dobu do požadovaného cíle, může to být například automobilem, na motocyklu… V budoucnosti budou digitální produkty klíčové k tomu, aby uživatelé mohli mít zážitky, které chtějí, a mohli si je přenášet z jednoho vozidla do druhého,“ vysvětluje Paqui Lizanaová.
Také inženýrka, avšak v oboru telekomunikací, souhlasí se svou kolegyní Annou Homsovou ohledně důležitosti současné doby. „Moc ráda realizuji změny. Jsem přesvědčena o tom, že náš přínos je velmi hodnotný, protože klíčem k inovacím je rozmanitost,“ tvrdí sedmatřicetiletá žena, která pozoruje, že počet žen v inženýrských oborech roste.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?