Ženy ovlivňují evoluci motorismu. Vnitřní zpětná zrcátka, ukazatele směru a podélné čáry na vozovce jsou inovacemi s ženskou stopou. Úloha žen byla již v minulosti významná, ale v budoucnosti, na cestě k elektrické, sdílené a síťově propojené mobilitě, bude ještě významnější.
Různé studie uživatelského a spotřebního chování ukazují, že ženy budou vzhledem ke svým zájmům a řidičským zvyklostem hrát klíčovou roli na trhu elektromobilů a sdílení vozidel. A to i jako tvůrci budoucí mobility. Například ve společnosti SEAT mají tři ženy na starosti vývoj tak důležitých oblastí pro budoucnost, jakými jsou konektivita, hlasoví asistenti nebo kyberbezpečnost. Zde jsou jejich příběhy:
Nahlas a jasně. Anna Homsová vyvíjí ve svých pouhých 27 letech hlasové asistenty, které budeme používat v roce 2030. Vede tým odborníků z Číny, USA a Německa, kteří zkoumají požadavky a potřeby uživatelů a vymýšlejí koncepty s desetiletým předstihem. „Hlasoví asistenti budou klíčovým prvkem budoucí mobility, protože se jedná o jednoduchý a komfortní způsob komunikace, která je stále častější v domácnostech, u mobilních telefonů a samozřejmě i v automobilech,“ říká Anna Homsová, inženýrka společnosti SEAT a manažerka inovačních projektů koncernu Volkswagen.
Podle provozní inženýrky je na automobilovém světě nejvíce vzrušující transformace, kterou v současnosti prochází. „Jsme v klíčové době mnoha změn a výzev a myslím si, že je důležité se do celého procesu zapojit a přispět svou troškou do mlýna,“ zdůrazňuje Anna Homsová.
Síťově propojená budoucnost. Konektivita je ústředním prvkem mobility současnosti i budoucnosti. Paqui Lizanaová, manažerka digitálních produktů společnosti SEAT, má ve svém zaměstnání za úkol usnadňovat používání a ovládání stále složitějších věcí. „Ve zcela síťově propojeném ekosystému budeme uživateli aktivně navrhovat nejlepší způsob, jak se dostat v jakoukoli dobu do požadovaného cíle, může to být například automobilem, na motocyklu… V budoucnosti budou digitální produkty klíčové k tomu, aby uživatelé mohli mít zážitky, které chtějí, a mohli si je přenášet z jednoho vozidla do druhého,“ vysvětluje Paqui Lizanaová.
Také inženýrka, avšak v oboru telekomunikací, souhlasí se svou kolegyní Annou Homsovou ohledně důležitosti současné doby. „Moc ráda realizuji změny. Jsem přesvědčena o tom, že náš přínos je velmi hodnotný, protože klíčem k inovacím je rozmanitost,“ tvrdí sedmatřicetiletá žena, která pozoruje, že počet žen v inženýrských oborech roste.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.