Před jízdou je lepší zahřát motor, místo kapaliny do ostřikovačů použijte domácí směs nebo při výměně pneumatik dejte méně sjeté na hnací nápravu. To je příklad originálních nápadů řidičů, jak se v zimě starat o auto. Jsou tyto metody efektivní? Automechanici ProfiAuto Service, profesionální sítě autoservisů v České republice, ověřili nejrozšířenější zimní mýty, které kolují mezi řidiči.
Mýtus 1 – Před jízdou je potřeba zahřát motorMnoho řidičů si stále myslí, že v zimě by měli před jízdou motor správně zahřát. Tak nastartují auto a počkají až několik minut, než vyrazí na cestu. Během této doby čistí vozidlo nebo škrábou okna. Zahřívání motoru však nemá absolutně žádné technické opodstatnění. Navíc můžou řidiči dostat pokutu za porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.
„Zahřívání motoru před jízdou je jedním z nejčastějších mýtů mezi řidiči. Není důvod to dělat, dokonce ani u starších aut. Někteří vysvětlují zahřívání potřebou získat optimální teplotu oleje, aby motor lépe pracoval. Správná teplota však bude dosažena rychleji během samotné jízdy při nízkých otáčkách, i když v mrazivé zimě se vyplatí počkat několik sekund, než se rozjedete, aby se olej dostal na všechna potřebná místa,“ říká Lukáš Czauderna, odborník ze sítě autoservisů ProfiAuto Service.
Mýtus 2 - Klimatizace se pouští pouze v létěDalší mylná představa, která je u některých řidičů stále populární, je opomíjení klimatizace v zimních měsících. Přitom pro správnou funkci celého systému musí být klimatizace spuštěna také v zimě, ideálně alespoň několikrát měsíčně, a to po dobu několika minut. Klimatizace také pomůže k rychlejšímu odmlžení skel, což se promítne do pohodlí a bezpečnosti jízdy. Kromě toho v systému klimatizace cirkuluje olej spolu s chladivem a má konzervační a těsnicí vlastnosti.
Pokud se naopak klimatizace nepoužívá několik měsíců, nemusí na jaře dobře fungovat, protože kompresor bude poškozen v důsledku nedostatečného mazání. Mechanici ze sítě ProfiAuto Service odhadují, že každý pátý vůz, který jim přijde do dílny po zimě, vyžaduje v této oblasti servisní zásah.
Mýtus 3 – Na přední kola dáváme zimní pneumatiky v lepším stavuStav zimních pneumatik, zejména u automobilů s pohonem předních kol, je velmi důležitý. Kvalita pneumatik ovlivňuje trakci i brzdnou dráhu auta. Proto mnoho řidičů, kteří řídí automobily s pohonem předních kol, dává na přední kola pneumatiky v lepším stavu. Někteří odborníci z oblasti výroby pneumatik zase tvrdí, že bezpečnější volbou je dát lepší pár pneumatik na zadní kola. Podle nich je snazší zvládnout nedotáčivost, tj. ztrátu přilnavosti přední nápravy, než náhlou přetáčivost.
Většina vozidel na našich silnicích má pohon na přední nápravu, která pracuje více než zadní, a proto řidiči předpokládají, že by proto měla mít také lepší pneumatiky. Toto řešení funguje pouze při brzdění a rozjezdu. Dobré zadní pneumatiky stabilizují jízdu v zatáčkách a snižují ztrátu kontroly nad zadní nápravou, nad kterou nemá řidič přímou kontrolu přes volant. Jedná se tak o bezpečnější řešení, protože se vyhýbáme přetáčivosti.
„Pokud chceme jezdit bezpečně, je nejlepší, aby přední i zadní pneumatiky byly ve stejném, dobrém stavu. Proto by řidiči měli každý rok před zimní sezonou prohazovat přední a zadní pneumatiky. V případě, že už jezdí na zimních pneumatikách nějakou sezónu, je také vhodné zkontrolovat stav dezénu a datum výroby pneumatik, aby během jízdy zvládli co nejlépe všechny nouzové a naléhavé situace,“ vysvětluje Lukáš Czauderna.
Mýtus 4 - Palivový koktejl aneb trochu benzínu v naftové nádrži pomůže Jedná se o další mýtus, který je spojován se staršími vozy. Bylo to řešení, které řidiči používali k zabránění zamrznutí motorové nafty. Mohlo to fungovat ve starých autech, jejichž systémy byly schopny vyrovnat se s filtrací podobného koktejlu. Dnes bychom to však rozhodně dělat neměli.
Moderní dieselové motory jsou vybaveny systémy Common Rail nebo vstřikovacími čerpadly, a dokonce i velmi malé množství benzínu může být pro ně velmi škodlivé. Mechanici z autoservisů ProfiAuto Service varují, že to může mít za následek trvalé poškození motoru a že jakákoli jeho oprava bude velmi nákladná a v extrémních případech bude nutné vyměnit celý motor za nový.
Od listopadu se navíc na čerpacích stanicích objevuje „zimní nafta“ a není tam tedy třeba přidávat žádnou jinou pohonnou hmotu. Řidiči by však měli tankovat do svých vozidel pohonné hmoty na osvědčených a důvěryhodných čerpacích stanicích.
Mýtus 5 – Ideální směs do ostřikovačů je vyrobená doma Toto je další příklad „starých“ zlozvyků, které někteří řidiči stále praktikují. Líh ale rozhodně není dobrým řešením – rychle se vypařuje a rychle se z něj vysráží voda. Jeho postřik na čelní sklo za jízdy může vést k zamrzlým pruhům, které omezují viditelnost, což je velmi nebezpečné a mohlo by vést k nehodě.
„Domácí recepty na kapaliny do ostřikovačů najdete zejména na internetových fórech. Existují například řidiči používající denaturovaný líh zředěný octem. Nedoporučuji takové řešení, tato směs může také zanechat pruhy na skle a omezit viditelnost. Také nevíme, jak se „domácí tekutina“ bude chovat ve styku s naším tělem a zda neponičí další části automobilu. Nejlepší je neexperimentovat vůbec – ať už v zimě nebo v létě. Pokud chceme ušetřit pár korun, můžeme si vždy vybrat levnější kapalinu do ostřikovačů,“ dodal Lukáš Czauderna.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.