Před jízdou je lepší zahřát motor, místo kapaliny do ostřikovačů použijte domácí směs nebo při výměně pneumatik dejte méně sjeté na hnací nápravu. To je příklad originálních nápadů řidičů, jak se v zimě starat o auto. Jsou tyto metody efektivní? Automechanici ProfiAuto Service, profesionální sítě autoservisů v České republice, ověřili nejrozšířenější zimní mýty, které kolují mezi řidiči.
Mýtus 1 – Před jízdou je potřeba zahřát motorMnoho řidičů si stále myslí, že v zimě by měli před jízdou motor správně zahřát. Tak nastartují auto a počkají až několik minut, než vyrazí na cestu. Během této doby čistí vozidlo nebo škrábou okna. Zahřívání motoru však nemá absolutně žádné technické opodstatnění. Navíc můžou řidiči dostat pokutu za porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu.
„Zahřívání motoru před jízdou je jedním z nejčastějších mýtů mezi řidiči. Není důvod to dělat, dokonce ani u starších aut. Někteří vysvětlují zahřívání potřebou získat optimální teplotu oleje, aby motor lépe pracoval. Správná teplota však bude dosažena rychleji během samotné jízdy při nízkých otáčkách, i když v mrazivé zimě se vyplatí počkat několik sekund, než se rozjedete, aby se olej dostal na všechna potřebná místa,“ říká Lukáš Czauderna, odborník ze sítě autoservisů ProfiAuto Service.
Mýtus 2 - Klimatizace se pouští pouze v létěDalší mylná představa, která je u některých řidičů stále populární, je opomíjení klimatizace v zimních měsících. Přitom pro správnou funkci celého systému musí být klimatizace spuštěna také v zimě, ideálně alespoň několikrát měsíčně, a to po dobu několika minut. Klimatizace také pomůže k rychlejšímu odmlžení skel, což se promítne do pohodlí a bezpečnosti jízdy. Kromě toho v systému klimatizace cirkuluje olej spolu s chladivem a má konzervační a těsnicí vlastnosti.
Pokud se naopak klimatizace nepoužívá několik měsíců, nemusí na jaře dobře fungovat, protože kompresor bude poškozen v důsledku nedostatečného mazání. Mechanici ze sítě ProfiAuto Service odhadují, že každý pátý vůz, který jim přijde do dílny po zimě, vyžaduje v této oblasti servisní zásah.
Mýtus 3 – Na přední kola dáváme zimní pneumatiky v lepším stavuStav zimních pneumatik, zejména u automobilů s pohonem předních kol, je velmi důležitý. Kvalita pneumatik ovlivňuje trakci i brzdnou dráhu auta. Proto mnoho řidičů, kteří řídí automobily s pohonem předních kol, dává na přední kola pneumatiky v lepším stavu. Někteří odborníci z oblasti výroby pneumatik zase tvrdí, že bezpečnější volbou je dát lepší pár pneumatik na zadní kola. Podle nich je snazší zvládnout nedotáčivost, tj. ztrátu přilnavosti přední nápravy, než náhlou přetáčivost.
Většina vozidel na našich silnicích má pohon na přední nápravu, která pracuje více než zadní, a proto řidiči předpokládají, že by proto měla mít také lepší pneumatiky. Toto řešení funguje pouze při brzdění a rozjezdu. Dobré zadní pneumatiky stabilizují jízdu v zatáčkách a snižují ztrátu kontroly nad zadní nápravou, nad kterou nemá řidič přímou kontrolu přes volant. Jedná se tak o bezpečnější řešení, protože se vyhýbáme přetáčivosti.
„Pokud chceme jezdit bezpečně, je nejlepší, aby přední i zadní pneumatiky byly ve stejném, dobrém stavu. Proto by řidiči měli každý rok před zimní sezonou prohazovat přední a zadní pneumatiky. V případě, že už jezdí na zimních pneumatikách nějakou sezónu, je také vhodné zkontrolovat stav dezénu a datum výroby pneumatik, aby během jízdy zvládli co nejlépe všechny nouzové a naléhavé situace,“ vysvětluje Lukáš Czauderna.
Mýtus 4 - Palivový koktejl aneb trochu benzínu v naftové nádrži pomůže Jedná se o další mýtus, který je spojován se staršími vozy. Bylo to řešení, které řidiči používali k zabránění zamrznutí motorové nafty. Mohlo to fungovat ve starých autech, jejichž systémy byly schopny vyrovnat se s filtrací podobného koktejlu. Dnes bychom to však rozhodně dělat neměli.
Moderní dieselové motory jsou vybaveny systémy Common Rail nebo vstřikovacími čerpadly, a dokonce i velmi malé množství benzínu může být pro ně velmi škodlivé. Mechanici z autoservisů ProfiAuto Service varují, že to může mít za následek trvalé poškození motoru a že jakákoli jeho oprava bude velmi nákladná a v extrémních případech bude nutné vyměnit celý motor za nový.
Od listopadu se navíc na čerpacích stanicích objevuje „zimní nafta“ a není tam tedy třeba přidávat žádnou jinou pohonnou hmotu. Řidiči by však měli tankovat do svých vozidel pohonné hmoty na osvědčených a důvěryhodných čerpacích stanicích.
Mýtus 5 – Ideální směs do ostřikovačů je vyrobená doma Toto je další příklad „starých“ zlozvyků, které někteří řidiči stále praktikují. Líh ale rozhodně není dobrým řešením – rychle se vypařuje a rychle se z něj vysráží voda. Jeho postřik na čelní sklo za jízdy může vést k zamrzlým pruhům, které omezují viditelnost, což je velmi nebezpečné a mohlo by vést k nehodě.
„Domácí recepty na kapaliny do ostřikovačů najdete zejména na internetových fórech. Existují například řidiči používající denaturovaný líh zředěný octem. Nedoporučuji takové řešení, tato směs může také zanechat pruhy na skle a omezit viditelnost. Také nevíme, jak se „domácí tekutina“ bude chovat ve styku s naším tělem a zda neponičí další části automobilu. Nejlepší je neexperimentovat vůbec – ať už v zimě nebo v létě. Pokud chceme ušetřit pár korun, můžeme si vždy vybrat levnější kapalinu do ostřikovačů,“ dodal Lukáš Czauderna.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.