Nároky na pneumatiky u SUV a osobních aut nejsou stejné. Co s tím?

AutoRoad.cz, 30. října 2019, 01:43 Google+

Kvalitní prémiové pneumatiky jsou odolné a zajišťují pohodlnou a bezpečnou jízdu. SUV vozy však vyžadují pneumatiky se silnější stavbou a odolnými bočnicemi. I v extrémních situacích musí pneumatiky na těžkých autech zajistit přesné jízdní reakce, k čemuž je zapotřebí také správný tlak huštění.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Vysoká a těžká SUV vozidla potřebují jak v létě, tak v zimě správné pneumatiky. Pneumatiky pro SUV  obvykle využívají jinou směs pryže a pevnější materiály, než je tomu u pneumatik pro osobní automobily.

„Větší velikosti SUV vozů a vysoký profil bočnic představují z hlediska stavby pneumatiky velikou výzvu. Je důležité, aby jízdní reakce pneumatiky na pokyny řízení a její chování v extrémních situacích byly co nejlepší,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Kvalitní pneumatiky zvládnou všechny jízdní situace. Prémiové pneumatiky jsou v dobrých podmínkách, tedy na suchu a rovných asfaltových silnicích, tiché. Na mokré a zledovatělé vozovce pocítíte rozdíl mezi kvalitnějšími a méně kvalitními pneumatikami v přesnosti jízdních reakcí. V extrémních situacích, jako je prudké brzdění nebo rychlá změna jízdního pruhu, je rozdíl obrovský.

img-responsive

Srovnání celoročních a zimních pneumatik jasně ukazuje, že ani moderní elektronika a pohon všech kol nedokáží bez kvalitního obutí zázraky | foto: youtube.com

„Vývojoví a testující pracovníci znají důvěrně extrémní jízdní podmínky, což jim umožňuje snadno sledovat hlavní rozdíly mezi různými pneumatikami. O těchto krajních situacích častokrát běžní řidiči vůbec nepřemýšlí. Můžou se s nimi setkat jen jednou v životě, ale pak to bude přesně ten okamžik, kdy na vysoké kvalitě pneumatik bude nejvíce záležet,“ upozorňuje Dražík.

Vyšší tlak huštění pro SUV
Řidiči mohou osobně ovlivnit jízdní bezpečnost tím, že pravidelně kontrolují tlak huštění svých pneumatik. Doporučenou hodnotu tlaku vzduchu ve vašich pneumatikách naleznete v manuálu k obsluze vozidla. Řidiči, kteří jsou zvyklí na osobní automobily, mohou mít u pneumatik na svém SUV vozidle příliš nízkou hodnotu tlaku huštění.

„SUV vozy vyžadují o něco vyšší tlak vzduchu v pneumatikách, než je tomu u osobních automobilů. A tento rozdíl je zásadní. Při prudkém manévru těžkého vozidla je důležité, aby pneumatika reagovala přesně,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.

„Z důvodu jízdní stability Nokian Tyres doporučuje, abyste své zimní pneumatiky hustili o 0,2 baru více, než je tlak huštění doporučený výrobcem.“

Aramidové vlákno zpevňuje pneumatiky
Produktový vývoj v odvětví pneumatik se během posledních pár let posunul skokem vpřed. Vlastnosti, které jsou pro spotřebitele nejdůležitější, jako je bezpečnost, ovladatelnost a úspora paliva, se neustále zdokonalují.

„Rychlost inovací se do budoucna může stále zvyšovat spolu s tím, jak rychle se například vyvíjí materiály pro výrobu pneumatik. Pokud výrobci pneumatik využijí těchto výhod, výsledky budou u jejich produktů dobře patrné,“ dodává Dražík.

Společnost Nokian Tyres věnovala zvláštní pozornost odolnosti SUV pneumatik. Vyvinula jedinečnou technologii aramidových bočnic, která zpevňuje bočnice pneumatik, a ty jsou obvykle považované za jejich nejslabší místa. Aramidem zesílené bočnice chrání mimořádným způsobem pneumatiku před průpichy, průrazy a různými nárazy. To je důležité jak na normálních cestách, tak v městském provozu.

„SUV pneumatiky mají obvykle vysoký profil a tím i větší prostor pro poškození. Zároveň je jízda s nimi zpravidla hrubší než s osobními pneumatikami. Tam, kde řidiči osobních vozidel brzdí, mohou majitelé SUV vozů jednoduše projet. A to má na pneumatiku větší dopady,“ doplnil Matti Morri.

Fakta o technologii aramidových bočnic:
Do směsi pryže na bočnicích je přidáno aramidové vlákno.
Využívá se u pneumatik Nokian Tyres pro SUV, obytné a dodávkové vozy.
Snižuje riziko poškození způsobené například obrubníky a výmoly.
Stejný materiál se používá v leteckém a obranném průmyslu.

Vytisknout

Diskuze: Nároky na pneumatiky u SUV a osobních aut nejsou stejné. Co s tím?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Gordon Roadster

Duch 30. let a moderní technika? To je český Gordon Roadster

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud