Před nedávnem jste si na našich stránkách mohli přečíst článek o americkém pick-upu od Forda, který zvládne táhnout přívěs o váze téměř 17 tun. Jako reakci na tento článek mě požádal kamarád, zdali bych mu neporadil s výběrem SUV, popřípadě pick-upu s tažným na 3 500 kg.
Když jsem začal připravovat tento článek, domníval jsem se, že se zadáním "tažné na 3 500 kg a pokud možno ne přehnaně drahé" nebude sebemenší problém. O to větší však bylo mé rozčarování, když jsem se o tuto problematiku začal hlouběji zajímat. V dobách mého dospívání bylo mít " 3,5 tuny na kouli" dobrým zvykem u nejednoho výrobce. Doba ale pokročila a namísto Patrolů a Pajer dnes velká většina výrobců automobilů nabízí módní SUV, u nichž je dobrým výsledkem tažné na 2 500 kg.
Přesto se mi povedlo pár králů těžkých přívěsů nalézt. Jelikož zadání bylo, co možná nejlevnější, nebudu zde vypisovat vozy jako Audi SQ7, Mercedesy GLE / GLS a Range Rovery.
Jeep Grand Cherokee
Abecedně první v pořadí je Jeep Grand Cherokee. Tento automobil stojí v podstatě za vznikem dnes tak oblíbené kategorie vozů SUV.
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 Multijet II, 3.0 litrový přeplňovaný naftový V6 má výkon 184 kW (250 koní) a točivý moment 570 N.m. Na všechna čtyři kola putuje výkon prostřednictvím 8 st. automatické převodovky. Udávaná maximální rychlost je 202 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 8,2 s a kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km. Cena začíná na 1.556.400 Kč
Land Rover Discovery
Další do party nejlepších tahounů je britský Land Rover. Pro tažení 3 500 kg přívěsu si vystačí se čtyřválcem.
Land Rover Discovery 2,0 l SD4, přelomový naftový čtyřválec o objemu 2.0 litru nabízí na svůj skromný objem velice slušné technické parametry. Výkon je 177 kW (240 koní) a točivý moment je 500 N.m. Motor je spojen s 8 stupňovou automatickou převodovkou a poháněna jsou tradičně všechna čtyři kola. Výkon čtyřválce stačí k maximální rychlosti 207 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je za 8,3 s. Udávaná spotřeba je 7,4 l/100 km. Cena startuje na 1.548.300,-
Volkswagen Touareg 3.0 TDI
Posledním SUV s cenou okolo 1,5 milionu korun je VW Touareg. S touto váhou si poradí se všemi nabízenými motory, včetně toho benzínového. Ale nejlevněji vyjde slabší verze z nabízených 3.0 TDI.
Volkswagen Touareg 3.0 TDI sází na přeplňovaný vznětový 3 litr. Slabší verze má 170 kW (231 koní) a 500 N.m. Všechna kola jsou poháněna prostřednictvím 8 stupňové převodoky. I přes nejnižší výkon, ze všech zde uvedených vozů, nabízí nejlepší dynamické schopnosti. Ty jsou konkrétně 235 km/h maximální rychlosti a akcelerace z 0 na 100 km/h je otázkou 7,5 s. I udávaná spotřeba je nejlepší. Touareg si údajně za svou práci řekne v průměru o 6,6 l/100km. S cenou od 1.491.900 Kč je tento "lidový" automobil také tím v našem výběru nejlepším.
Osobně jsem při tvorbě článku sázel rovněž na Ssangiong Rexton a hlavně Toyotu Land Cruiser. Bylo pro mě trochu zklamáním, že oba zvládnou brzděný přívěs o maximální hmotnosti 3 000 kg. Což samozřejmě není špatný výsledek, ale pro potřeby mého kamaráda a jemu podobným je to váha nedostatečná. 3,5 tuny ale nabízí větší množství u nás prodávaných pick-upů. Proto jsem se rozhodl udělat miniseriál a představit vám tyto pracanty a vládce těžkých přívěsů.
Pokud vás napadá další SUV v této cenové hladině, popřípadě ještě levnější, budu rád, když mi osvěžíte paměť a do komentářů napíšete, na jaký model jsem zapomněl.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?