Manuální převodovky se v posledních letech začíná stávat ohroženým druhem, přesto se najde řada automobilek, které na ně nedají dopustit. Snad žádná automobilka však nezašla tak daleko, jak Volkswagen. Ten totiž v zámoří prezentuje manuální převodovku nového modelu Jetta GLI jako zvláštní bezpečnostní opatření.
Automatické převodovky dnes poskytují řadu benefitů, od vyššího komfortu, přes lepší akceleraci až po nižší spotřebu. Je tak celkem pochopitelné, že v posledních letech jejich obliba u zákazníků vzrůstá a automobilky tak přestávají manuální převodovky u některých modelů nabízet.
Manuální převodovky tak často bývají v hledáčku převážně lidí, kteří si chtějí řízení vozu skutečně vychutnat a chtějí ho mít plně pod kontrolou. Americké zastoupení Volkswagenu se však rozhodlo prezentovat manuální řazení u sportovně laděného modelu Jetta GLI jako nový a neobvyklý bezpečnostní prvek.
Reklama začíná debatou dvou kamarádů, kteří v Jettě GLI projíždějí nočním městem. Když pak zaparkují u chodníku, řidič vůz automobil opustí a klidně od něj odchází. Zaražený spolujezdec se proto zeptá „Ty nebude zamykat auto?" a řidič jen klidně odpoví „Ne, vždyť je to manuál." Když pak oba od vozu odchází, je ještě slyšet hlas spolujezdce „O čem to mluvíš? Jsi si tím 100% jist?."
Automobilka si tak dělá legraci z nespočtu pokusů o krádež automobilu, které ztroskotaly na neschopnosti zlodějů poradit si s manuálním řazením. V zámoří jsou totiž lidé většinou zvyklí na automaty a manuální řazení tak zde má ještě vzácnější postavení, než jinde ve světě.
Reklama má však ještě vtipné zakončení. Na konci se totiž pod logem Volkswagenu objeví tradiční dodatkový bílý nápis, který uvádí „Z právních důvodů vám musíme říci, že byste měli vždy zamykat svůj vůz, takže byste vždy měli zamykat svůj vůz." V podstatě se tak jedná jen o další narážku na specifika amerického trhu, kde jsou lidé schopni důvěřovat i evidentně přehnaným reklamám a pak se soudit kvůli drobnostem. A k nelibosti větších společností se svými žalobami také často vítězí a získávají nároky na obrovská odškodnění.
Vraťme se ale ještě na chvíli k samotnému vozu, který na našem trhu bohužel neseženete. Jak dodává web CarScoops, který upozornil i na samotnou reklamu, Jetta GLI nabízí kromě manuálního řazení i 2.0 litrový motor TSI, který nabídne dostatečných 228 koní a 350 Nm točivého momentu. S přenosem výkonu na silnici pak kromě sportovně laděného podvozku pomáhá i samosvorný diferenciál.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?