Už několikrát jsme vám ukázali, jak na motorové brzdě dopadly produkty socialistického průmyslu. Dnes tu ale máme exotický unikát, 26 let starou ojetinu vyrobenou v Indii, na základě 35 let starého japonského minivozu.
Maruti 800 je jednou z legend indického a pakistánského trhu, v obou zemích se udržel ve výrobě celé dekády a po většinu této doby tam patřil k nejlépe prodávaným vozům. To i přesto, že šlo o vůz původem z roku 1984, vyráběný téměře beze změn až do letošního roku, kdy kvůli přísnějším normám byla výroba ukončena i v Pakistánu.
Co ale mnoho lidí neví je, že Maruti 800 mělo docela úspěšnou kariéru i v Evropě, kde se ve své době stalo jedním z nejlevnějších aut na trhu. První Maruti se dostaly na trh v Maďarsku, už v roce 1987, poté začaly dodávky i do Jugoslávie. Ve stejné době se jednalo i o dovozu do Československa, ten se však nakonec neuskutečnil. Maruti se ale nebálo ani vyspělejších trhů západní Evropy, 800 se vozilo i do Francie, Nizozemska, Británie, na Maltu a do Itálie, kde se poslední kusy prodaly dokonce až v roce 2004, tedy 20 let po začátku výroby původního Suzuki Alto druhé generace.
Dodnes se v Evropě dá setkat s funkčními kusy jednoduchého indicko-japonského vozítka, jeden z nich se na motorové brzdě rozhodli otestovat maďarští novináři. Kus z roku 1993 si jeho majitel pořídil jako malé městské vozidlo jednoduché na údržbu, poté co přemýšlel o koupi malých Fiatů Seicento a Cinquecento. Vůz vypadá docela udržovaně a má najeto jen 84 tisíc km. Maruti se mu zpočátku vymstilo, hned po koupi odešla spojka a poté chlazení, po měsíci bylo potřeba vyměnit těsnění hlavy válců. Díly však nebylo problém sehnat, protože se v Indii dodnes vyrábí a dovážejí do Evropy a to za velmi nízké ceny. Po úvodních problémech, kdy auto měsíc nebylo možné používat, však už jezdí bez problémů.
Jednoduchá technika neposkytuje nijak závratné výkony, tříválec o objemu 796 ccm poskytuje 38 koní a 59 Nm. To postačuje pro dosažení maximální rychlosti 130 km/h a zrychlení z nuly na sto za 14 sekund. Jak se ale tyto údaje drží po 26 letech provozu?
Po několika měřeních na motorové brzdě se údaje ustálily na výkonu 33 koní a točivém momentu 54 Nm, tedy o 5 nižší v obou případech. Zejména v případě výkonu je to tedy docela výrazné snížení o asi 13 %. Jak ale říká maďarský novinář, problémem může být špatné nastavení karburátoru. Vzhledem k pořizovací ceně, která se u ojetých kusů v Maďarsku pohybuje od 5 do 13 tisíc Kč, ale není taková degradace významným problémem.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?