Od chvíle, kdy Volkswagen převzal vládu nad mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, už jsme se nedočkali žádného sportovního kupé s okřídleným šípem ve znaku. V roce 2002 však automobilka na ženevském autosalonu představila koncept, který bývá mnohými označován za nejkrásnější novodobou Škodu, která se nikdy nevyráběla. Tím konceptem byl Tudor, elegantní sportovně vyhlížející kupé na základech Superbu, které dokáže dodnes uhranout.
Příběh, který vedl až ke vzniku Tudoru, však neodstartovala samotná automobilka, nýbrž Wilfried Bockelmann, tehdejší šéf technologického vývoje. Ten si chtěl totiž ověřit, čeho jsou vlastně designéři ve Škodovce schopni a zda umí přijít i s něčím zcela jiným, než byla tehdejší řada Fabia, Octavia a Superb.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Tahle pobídka vedla ke vzniku několika zajímavých konceptů, včetně Fabie pick-up, Octavie kabriolet nebo Superbu kombi, který ale dorazil až v druhé generaci. Vůbec nezajímavějším projektem však bylo stylové čtyřmístné kupé Škoda Tudor, za jehož vývojem stál designér Zdeněk Cibulka, na jehož práci dohlížel šéfdesignér Thomas Ingelath.
Cibulkův návrh si Bockelmanna evidentně získal, což vedlo k tomu, že během pouhých několika měsíců vznikl model 1:4, následovala plastová maketa a poté už první hotový prototyp. Ten se však od původního návrhu celkem výrazně lišil, neboť Cibulka vytvořil zcela nový a unikátní showcar. Ještě před výrobou makety však přišel pokyn, aby se koncept podobal některému z produkčních modelů, konkrétně Superbu.
Designér tak na automobil velice citlivě napasoval přední i zadní část Superbu, přičemž jiná zůstala pouze zadní světla, která přišla s dodnes charakteristickým tvarem písmene C, který se stal pro vozy Škoda synonymem. Navíc se na voze poprvé objevil styl českého broušeného křišťálu, další charakteristika moderních vozů Škoda, který je dobře patrný u nápisu Tudor na víku zavazadlového prostoru.
Tudor však nebyl krásný jen navenek. Zajímavý byl i jeho interiér, který vycházel ze standardního Superbu. Nabízel však materiály nejvyšší kvality, které byly laděny do světlých barev. Nechyběl tříramenný sportovní volant, matně hliníkové doplňky, automatická klimatizace, navigace nebo multifunkční displej mezi budíky. Pod kapotou se pak ukrýval 2.8 litrový 30 ventilový motor V6 spojený s pětistupňovým manuálem, který posílal na přední kola 142 kW, tedy cca 193 koní.
Tudor byl zkrátka úchvatné auto, čemuž ale někdo nedokázal odolat. Jak prozradila Škoda ve svém příběhu na Skoda-storyboard.com, zapůjčení vozu na výstavu do Indie doprovázely „dramatické okolnosti." Podle Škody se vůz po výstavě ztratil, nicméně to je nejspíš jen hezčí výraz pro skutečnost, že byl jednoduše ukraden.
Po několika měsících se naštěstí povedlo úchvatný koncept dopátrat, odstavený v hale na vlakovém nádraží. Neplánovaný výlet se však na voze nejspíš podepsal, neboť „Po návratu do Česka se musel kompletně renovovat do dnešní podoby," jak uvádí web Skoda-Storyboard. A pokud byste chtěli vůz vidět na vlastní oči, stále máte možnost. Je totiž vystaven v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?