Solární panely se na automobilech objevují již delší dobu, souží však jen k pohonu systémů jako klimatizace apod. Elektrický hatchback Sion však díky své karosérii pokryté solarními panely dokáže ze slunčního svitu získat tolik energie, že mu to stačí i k samotnému pohonu vozidla.
NEVS, neboli New Electric Vehicle Sweden se dostal ke zbytkům po Saabu v roce 2014 a dokonce na krátkou dobu restartoval ve Švédsku výrobu původní spalovací 9-3. Tehdy ještě pod jménem Saab, o to však v následujících letech přišel, když majitel názvu, švédská zbrojovka Saab neprodloužila NEVS licenční smlouvu z důvodu finanční nestability. Ani to však Číňany nezastavilo, výrobní linku na 9-3 druhé generace přesunuli do Číny, a začali pracovat na elektrifikaci tehdy už poněkud zastaralého modelu.
Švédská továrna v Trollhättan však od té doby stála a NEVS se snažil ji najít využití. Nedávno jsme psali o vytvoření společného podniku mezi NEVS a Koenigsegg, kterému se tím kromě přísunu peněz otevřela také možnost výroby v bývalé továrně Saabu pro některý ze svých budoucích a víceobjemových vozů.
Ještě dříve se ale ve Švédsku začne montovat automobil nazvaný Sono Sion. Německý startup své první vozidlo představil minulý rok a ihned zaujal netradičním přístupem. Většina karosérie elektrického hatchbacku je totiž pokryta 330 solárními panely. Další zajímavostí je i palubní systém filtrace vzduchu, který využívá mech. Ten je viditelný i na palubní desce a dokáže vyfiltrovat až 20 % pevných částic ze vzduchu v kabině.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Sion by měl díky své vodou chlazené 35 kWh baterii ujet až 255 kilometrů v cyklu WLTP a samozřejmě jej lze dobíjet zapojením k běžné nabíječce. Parkování na slunci však poskytne dodatečnou energii, běžný den v Německu by dle Sono Motors měl dodat až 30 kilometrů dojezdu. Elektrický motor s výkonem 120 kW a 290 Nm dokáže malý hatchback rozjet na 140 km/h, se zrychlením z nuly na sto pod 9 sekund.
Produkce ve švédské továrně začně přístí rok, s odhadem výroby asi 43 tisíc kusů ročně. Sono plánuje během dalších osmi let postavit 260 tisíc kusů svého prvního modelu. Finální cena by se měla pohybovat kolem 25500 EUR a Sono Motors již evidují přes 9800 objednávek.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?