Když si YouTuber Andy Slye před rokem pořídil Teslu Model 3, byl to pro něj krok do neznáma. Nikdy předtím nevlastnil Teslu ani jiný elektromobil a vlastně se o řízení ani příliš mnoho nezajímal - více než auta ho zkrátka zajímala technika, která do té doby hrála na jeho kanále prim. Model 3 si ho však evidentně rychle získal, neb mu v poslední době věnoval dost prostoru. Jak je ale s vozem spokojen po ujetí cca 26 000 mil a téměř ročním vlastnictví?
Zhruba před rokem se stal Andy Slye majitelem červené Tesly Model 3 v provedení Long Range a s pohonem pouze zadních kol, za kterou tehdy zaplatil cca 50 000 dolarů - tedy cca 1.14 milionu korun. Po roce však nastává ten správný čas k zamyšlení: Je Tesla stále tím nejúžasnějším autem jaké kdy řídil, nebo jde jen o pořádně drahou chybu?
Andy rozdělil své zkušenosti s Teslou hned na 3 kapitoly: Spolehlivost, Náklady a Požitek. A co se spolehlivosti týče, není prý moc co řešit. Krátce po pořízení se prý sice obával problémů, o kterých četl na internetu, nicméně Tesla ho prý zatím nikdy nikdy nenechala. Během ročního vlastnictví se prý objevily zhruba dvě menší závady, nicméně ty v rámci záruky vyřešil servisní techniky Tesly, který přijel za autem a vše opravil na místě.
Obával se také degradace baterií či problémů s dojezdem, nicméně ani jedna z jeho obav se nakonec nenaplnila. Vůz vypočítává dojezd velice přesně a za rok nezaznamenal žádný pokles napětí v bateriích. Jisté obavy měl také ze software, který je hluboce integrován do vozu. Ani v této oblasti se však nevyskytly žádné vážnější potíže, které by nevyřešil restart.
Náklady spojené s provozem Tesly Model 3 jsou evidentně jednou z nejpopulárnějších kategorií. Během oněch 26 000 ujetých mil, což odpovídá zhruba vzdálenosti 41 843 kilometrů, bylo totiž potřeba jen jednou udělat rotaci pneumatik. Vzhledem k akci lokálního autoservisu, který dělá rotaci pneumatik pro Tesly zdarma, však tento servisní úkon nic nestál.
Jediným skutečným nákladem tak byla ve výsledku elektrická energie, které Tesla spotřebovala cca 8 071 kWh. Necelých 42 000 Km tak Tesla ujela za cca 549 dolarů, což je cca 12 500 Kč. Je však potřeba zmínit, že Andy nenabíjel jen doma a u Superchargerů, ale také v obchodních domech nebo u přátel.
Zaokrouhleně se tedy dá říci, že během roku projel cca 600 dolarů, tedy cca 13 700 Kč. Jeho průměrný účet za elektriku se tak přitom zvýšil jen o cca 36 % A teď si útratu srovnejte s tradičním autem, které ujede cca 30 mil na galon a navíc bude několikrát potřebovat vyměnit olej. Andy tak podle svých slov ušetřil téměř 2 000 dolarů.
Požitek z jízdy s Teslou Model 3 je pak opět něco úchvatného. Řeč je především o akceleraci, výkonu a točivém momentu, potěší však i skvělý displej infotainmentu, asistent řízení Tesla Autopilot, možnost ovládat vůz dálkově z mobilu, plně prosklená střecha, atd.
Potěší však i řada bezplatných aktualizací, které dělají nejen z Modelu 3 ještě lepší a vybavenější elektromobil. Stačí ostatně vzpomenout na nedávnou aktualizaci, která přinesla speciální režim pro psy a tzv. Sentry Mode, který vůz hlídá a je schopen natočit obličeje / postupy zlodějů. Tesla navíc během některých ze svých updatů i dálkově zvedala výkony nebo zvyšovala dojezd u některých modelů.
Nic však není dokonalé a je potřeba si přiznat, že i Model 3 má pár nedostatků. Andyho například mrzí až příliš časté mlžení skel v interiéru, se kterým se snaží bojovat za pomoci různých přípravků. Nedomyšlené mu také přijde zavírání předního kufru, při kterém na voze pokaždé nechá otisky. Poslední výtka se pak vztahuje k ukládání profilů řidiče, kdy se neuloží nastavení bederní opory zad.
Celkově vzato je však se svým vozem evidentně dost pokojen a jeho pořízení za chybu nepovažuje. A to ani při investici 50 000 dolarů, ačkoliv nyní je již Tesla Model 3 dostupná i v základním provedení za 35 000 dolarů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?