Přelom měsíce ledna a února se jako každý rok nesl ve znamení záplavy informací o povinnosti řidiče, co nejdříve odstranit starou dálniční známku. Málokterý informační kanál se však již věnoval podrobnějšímu vysvětlení, tušíte tedy, kdy se opravdu jedná o přestupek? A jak se ke staré dálniční známce staví policie v zahraničí? Nejen to se dozvíte v následujícím článku.
Hned na začátku si vás dovolíme ujistit, že stará dálniční známka na čelním skle v České republice ničemu nevadí. Jak upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold: "Motoristé mají povinnost odstranit starý dálniční kupón bez zbytečného odkladu, jakmile přestane platit. Zákon respektive doprovodná vyhláška označuje takové jednání jako přestupek, který se však vztahuje pouze na dálniční síť, která je zpoplatněna." Neodstranění staré známky je tedy chápáno jako pokus o podvod. Pokud však budeme se starou známkou jezdit mimo zpoplatněnou dálniční síť, žádná pokuta nám nehrozí. Stejné pravidlo platí i na prošlé známky cizích států, pokud tedy zbytečně nepřekážejí ve výhledu!
Zajímavá je však situace v zahraničí, například v Rakousku, kde nás může prošlá česká dálniční známka vyjít pěkně draho. Rakouská policie totiž kontroluje platné dálniční kupony ze všech evropských zemí a to nejen na dálnici, ale i na okresních silnicích. Řidič tak může za starý kupón z České republiky dostat pokutu až 3200 korun. Ve Slovinsku jsou však ještě přísnější, za podobné chování může slovinská policie udělit pokutu až 21 tisíc korun. Pokud budete ochotni zaplatit na místě, snižuje se částka na polovinu.
Z výše zmíněného tedy jasně vyplývá, že i když zapomenutá a prošlá známka sama o sobě přestupkem není (mimo placené úseky dálniční sítě), velmi snadno se díky ní můžeme dostat do problémů a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Nejen my, ale i český automotoklub tedy doporučujeme odstranit všechny dálniční známky ihned po skončení jejich platnosti. Ušetříte si tím zbytečné starosti.
Nezapomeňte však, že stejně důležité je i správné vylepení dálničního kuponu. Především v zahraničí totiž neprobíhá jeho kontrola pouze fyzicky (policie, celní správa), ale i díky kamerovému dálničnímu systému. Pokud však nalepíme kupon jinam, než jak je na něm vždy uvedeno, nebo ho umístíme zcela na kraj čelního skla (do černé pruhované či tečkované části), může se nám stát, že ho kamera nezachytí a my tak budeme muset řešit stejné problémy, jako bychom kupon vůbec neměli.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?