Ferrari F40 bývá považováno za jedno z nejúchvatnějších a nejikoničtějších supersportovních aut historie. Pokud bychom ale chtěli jmenovat vůbec nejpůsobivější kousek ze všech vyrobených, bude to pravděpodobně závodní speciál F40 LM, pod jehož kapotou se ukrývalo přes 700 koní. A právě tento skvost by se měl brzy nabídnout v aukci, která může vynést přes 100 milionů korun.
Když se řekne Ferrari F40, většina z nás si nejspíš vybaví jeho ikonické tvary, výrazné křídlo, vyklápěcí světa a červenou barvu. Do aukce pořádané RM Sotheby's, která se uskuteční 6. února v Paříži, však zamíří vůz lakovaný do modré barvy French Racing Blue, ozdobený závodními polepy a zbavený luxusního interiéru.
Vůz F40 s karoserií číslo 74045 je totiž jedním z pouhých 19 vozů, které byly upraveny upraveny společností právě do specifikace LM nebo Competizione. Tyto závodní úpravy znamenaly instalaci větších turbodmychadel i intercoolerů, výkonnější systém vstřikování palivu Weber-Marelli, zesílené brzdy, závodní převodovku, vyztužení šasi a také úpravu karoserie pro lepší aerodynamiku. Výsledkem pak bylo navýšení výkonu z původních 478 koní na více než 740 koní.
Zajímavostí tohoto kousku vyrobeného v roce 1987 je také fakt, že šasi číslo 74045 vyrobilo Ferrari jako vůbec třetí F40. Vůz tak nejprve sloužil jako před-produkční prototyp. Následně automobilka vůz prodala a teprve jeho první majitel ho poslal do Michelotto na úpravy.
Vůz se navíc může pochlubit poměrně bohatou a celkem úspěšnou závodní kariérou. Dvakrát se účastnil závodů 24 hodin Le Mans (1995, 1996), přičemž roce 1995 získal celkově 12. místo a 1. místo mezi vozy kategorie GT1. ve stejném roce také zvítězil v závodech Anderstorp 4 hours a následně se zúčastnil ještě mnoha závodů série Global GT.
Do dnešních dnů se vůz dochoval v údajně špičkovém stavu a podle všeho se stále účastní různých veteránských závodů, včetně „Club GT Compatizioni, což je oficiální soutěžní program pořádaný automobilkou Ferrari.
Vlastnictví vítězného vozu z Le Mans ve špičkovém stavu, včetně originálního příslušenství jako jsou náhradní kola, však není žádná láce. Podle odborníků by mohl vůz vzbudit obrovský zájem jak u sběratelů Ferrari, tak u milovníků série Le Mans. Prodejní cena se tak odhaduje v rozmezí 4.5 až 5.5 milionů Euro. To jest cca 116 mil. až 142 milionů korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?