Ani šest let po krachu Saabu nekončí sága o jeho znovuzrození. Automobilka, která se za tu dobu přestěhovala do Číny a ztratila práva na použití jména i loga Saabu, minulý týden dodala své první elektrické vozy, postavené na 16 let starém základě.
NEVS, neboli New Electric Vehicle Sweden se dostal ke zbytkům po Saabu v roce 2014 a dokonce na krátkou dobu restartoval ve Švédsku výrobu původní spalovací 9-3. Tehdy ještě pod jménem Saab, o to však v následujících letech přišel, když majitel názvu, švédská zbrojovka Saab neprodloužila NEVS licenční smlouvu z důvodu finanční nestability. Stejně tak firma přišla o právo používat logo, které Saab sdílel se Scanií.
Ani to však Číňany nezastavilo, výrobní linku na 9-3 druhé generace přesunuli do Číny, a začali pracovat na elektrifikaci tehdy už poněkud zastaralého modelu. Zprávy z následujících let byly alespoň trochu pozitivní, firmě se totiž podařilo získat zakázky na dodávky tisícovek elektrických vozidel pro státní správu.
Po dlouhých letech, kdy o NEVS nebylo moc slyšet, se před pár dny konečně podařilo dodat prvních pár kusů elektrické 9-3 blíže nespecifikované vládní organizaci v Tianjinu. Během následujících týdnů se první várka 500 vozů dostane i k několika autopůjčovnám. V březnu 2019 pak NEVS začne s prodejem 9-3EV také privátním zákazníkům.
Pro NEVS však léta ztracená vývojem mohou znamenat značný problém. Jediný produkční model automobilky, NEVS 9-3EV, je z dnešního pohledu neskutečně zastaralý. Obzvláště na čínské poměry, kde se během posledních pár let vynořily desítky startupů jako NIO, Xiaopeng nebo SF Motors, které na trh velmi rychle dostaly moderní a zároveň levné elektromobily. Stejně tak tradiční výrobci příliš nezaspali a vpodstatě každá čínská automobilka už má na trhu minimálně jeden elektrický vůz, mnohé dokonce založily nové pod značky jen pro elektromobily.
Při srovnání současné nabídky na čínském trhu tak NEVS 9-3EV nevypadá moc lákavě. Jde ostatně o vůz, který se začal vyrábět už v roce 2002. Zatímco linky exteriéru mohou ještě některé konzervativnější klienty zaujmout, interiér nemá co nabídnout. A to ani přes násilné vměstnání dvou lacině působících displejů na palubní desku. Produkční verze navíc působí o mnoho zastaraleji než koncept 9-3EV představený v roce 2017, který s kompletně předělaným předkem vypadal o poznání moderněji. Čínský trh se vyvíjí světelnou rychlostí a tak zatímco ještě před šesti lety se daly koupit vozy vyráběné od 80. let, současní čínští klienti si velmi potrpí na moderní technologie a vzhled interiéru.
O použité technice toho není moc známo, 2.2 tuny vážící produkční verze ale dostala 130 kW elektrický motor. Dojezd byl v roce 2017 udáván dle tehdejšího cyklu jako 301 km. Cena za NEVS 9-3EV má být po započtení všech vládních dotací kolem 560 tisíc kč, což je velmi blízko nejprodávanějším čínským elektromobilům, SUV BYD Yuan EV a JAC iEV.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?