Rychlost 1 609 km/h zůstane nepokořena, projekt Bloodhound SSC je bez peněz a krachuje

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 7. prosince 2018, 16:54 Google+

Bloodhound SSC byl velkolepým projektem, který si nekladl za cíl nic menšího, než dosáhnout rychlosti 1 000 mil za hodinu, tedy cca 1 609 km/h. a to v upraveném stroji poháněném proudovým motorem ze stíhačky. Podobně jako řada podobně grandiózních projektů se však Bloodhound SSC dostal do finančních potíží, které znamenají jeho definitivní konec.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bloodhound SSC

Bloodhound SSC | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Unikátní stroj Bloodhound SSC měl být pýchou britského inženýrství, která během jízdy speciálně upraveným vyschlým řečištěm v JAR překoná rychlost 1000 mol v hodině, tedy přes 1 6009 km/h nebo chcete-li 1.3 Machu. Na vývoji a stavbě 12.8 metru dlouhého stroje se přitom podílela řada britských firem, které mu nadělily skutečně špičkovou techniku.

Hlavní pohonnou jednotku měl být proudový motor Rolls-Royce určený pro stíhačku Eurofighter Typhoon, který doplňuje trojice raketových motorů na pevné palivo. Pokud jejich výkony sečteme, dostáváme se na výkon okolo těžko uvěřitelných 135 000 koňských sil. 

Rychlost 1 600 km/h vyžadovala i speciální kola, která by dokázala vydržet velké namáhání a vysoké teploty. Proto dostal Bloodhound speciální kola vytvořena ze slitiny hliníku a zinku, která měla i při 10 200 otáčkách za minutu odolat extrémnímu třetí generovanému během jízdy.

Velkou výzvou byla i aerodynamika stroje. Konstruktéři Bloodhoundu totiž museli najít ideální poměr mezi přítlačnou silou a minimálním odporem, aby vůz zůstal dostatečně manévrovatelným ale neodlepil se během jízdy od země. Každý záhyb karoserie tak prošel řadou simulací i zkoušek a vymodelován byl s maximální přesností.

Projekt zkrátka vyžadoval obrovskou pozornost, neboť jeho cílem bylo posunout pozemní rychlostní rekord o 33 %, což by byl dosud nevídaný skok. Navíc se předpokládalo, že po překonání tohoto rekordu už se nového pravděpodobně nedočkáme. 

Budoucím rekordmanem, který měl tu čest usednout za knipl tohoto speciálu, byl zvolen zkušený pilot RAF a současně aktuální držitel pozemního rychlostního rekordu Andy Green. Mimochodem ke svému předchozímu pokusu využil stroj označovaný Thrust SSC, který byl vůbec prvním supersonickým vozem.

zdroj: youtube.com

V září se však objevila informace, podle které se celý projekt dostal do finančních problémů a přešel pod nucenou správu. Andrew Sheridan, správce projektu, se však ve svém rozhovoru pro Autocar snažil situaci uklidnit. Podle jeho slov se ve světě velkých společností bohatých investorů jednalo sotva o pár drobných, které projekt potřeboval ke svému přežití.

Těch pár drobných však bylo 25 milionů liber, cca 723,8 milionu korun, které do projektu bohužel nikdo nevložil. Dosud jediným představením Bloodhoundu tak byla jeho testovací jízda, během které dosáhl rychlosti cca 321,8 km/h. Vzhledem k potenciálu stroje se tedy jednalo spíš o takové pojíždění.

Projekt Bloodhound SSC tedy oficiálně končí a jeho aktiva budou prodána, což by mělo pomoci pokrýt jakékoliv možné dluhy. Osud samotného stroje je zatím neznámý, rozhodně však nezůstane v současné podobě. Konstruktéři totiž budou muset vrátit techniku, která jim byla od sponzorů jen zapůjčena. A k té se řadí i proudový motor stíhačky Eurofighter Typhoon, které zapůjčilo Královské letectvo - tedy RAF.

Vytisknout

Diskuze: Rychlost 1 609 km/h zůstane nepokořena, projekt Bloodhound SSC je bez peněz a krachuje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

DM62 - 1727

Nejšílenější ruský stroj? DM62-1727 vznikl spojením lokomotivy s transportérem…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud